Ølslanger og tappehaner - rengøring?

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Ølslanger og tappehaner - rengøring?

Indlæg af Knet »

Hej,

Den mindre fornøjelige del af brygning er som bekendt rengøring :-(
Specielt når det hele skal skilles ad, hvilket jeg gør i dag.

Har en kegerator med 4 haner. Det er forward-sealing haner, så øllen løber fra hanen. Og slangerne, der jo er inde i køleren (som altid er 5 grader), har altid øl i. Ved skift til nyt fad bruger jeg starsan / IPA sprit på koblinger. Jeg er i tvivl om hvor tit der skal rengøres? Hvad gør I?

Overvejer en selvbygger cornelius vaskemaskine med en dykpumpe og en anordning, så jeg kan spule slangerne på den måde. Så kan fad og kegerator måske klares samtidig. Alternativt bare min ølpumpe, hvis der er for meget knald på dykpumpen. Så kunne det bare stå og cirkulere. Nogle der har erfaringer?

Vh. Kenneth
Senest rettet af Knet 1. sep 2019, 09:50, rettet i alt 1 gang.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Ølslanger og tappehaner - rengøring?

Indlæg af mhn »

Jeg bruger en pumpe fra Ebay. Den pumper jeg starsan igennem slanger og haner med ca. hver 3. uge. Det har virket indtil nu. :-)

Jeg har også prøvet at bruge et fad med starsan og trykluft. Det virker fint, men kræver at fadet renses igen inden øl.

Jeg vil også gerne høre om "rigtige" måder at gøre det.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Ølslanger og tappehaner - rengøring?

Indlæg af Knet »

Hver 3 uge! Det var hyppigt.

Jeg gør ikke noget før fadet er tomt. Indtil da står det jo med øl i slanger, mørkt og køligt og er vel reelt som var det på flaske? Og det er også sket at jeg - udefra samme filosofi - har sat et nyt fad direkte på (efter at have sprayet kobling grundigt).

Undervejs i tømning af fad giver jeg max. Et strint starsan/IPA sprit op i hanen udefra.

Har aldrig haft infektioner af nogen art. Men er så også ret hysterisk i rengørings/desinficeringsproces indtil det er på fad. Derfra ser jeg det som en “lukket enhed”.

Vh. Kenneth
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Ølslanger og tappehaner - rengøring?

Indlæg af mhn »

Jeg læste et eller andet sted, at de professionelle skal rense mindst hver anden uge. Så det forholdt jeg mig til. Det kan godt være, det er "grundigt nok". :-)

Jeg har købt sådan nogle sorte hætter til hanen. De får et strint starsan, så spidsen er i starsan, når hanen ikke er i brug.

Jeg har hanerne oven på en fryser. Så der er ca. 60cm slange og hane ude i varmen.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Fosgrau
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2017, 14:39

Re: Ølslanger og tappehaner - rengøring?

Indlæg af Fosgrau »

Bruger “Beer Line Cleaner Color”, i et 9l fad, der er trykket op med CO2.
Skyller systemet igennem til BLCC ikke skifter farve, efter ca. hver 3. fad.

http://totalokonomi.dk/images/billeder/ ... 24-000.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sanitet"