Kan det blive for meget?

Besvar
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Kan det blive for meget?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej,
Jeg er stadig (synes jeg) lidt ny med genbrug af gær. Jeg har lavet en juledubbel med 53 liter urt, OG 1080 og jeg brugte hertil 3 pakker Imperial Workhorse. Der var efter nogle dage, godt gang i gæringen, jeg bruger 60 liters plastspande og urten havde bevæget sig ovenud, dog uden at skyde låget og gærlåsen af :-) Det kunne fikses. Nå, men nu kommer mit spørgsmål: jeg planlægger at brygge endnu et batch i weekenden hvor jeg vil bruge den samme gær efter at have flasket det første resultat. jeg er bare blevet lidt i tvivl om gærmængde, jeg har ikke tænkt mig at vaske gæren osv, bare bruge gærkagen. Er det for meget at bruge det hele? Hvis man bruger en beregner siger den ca 2 liter slurry, hvilket er et vidt begreb synes jeg, fordi slurry kan jo indeholde en ikke videre defineret mængde øl - jo mere øl jo færre gærceller pr. liter. Og måske skal jeg have lidt ekstra rum (altså mindre batch) så gæren har plads at tumle sig på. Hvad siger I?
Go weekend
Mikkel
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af morfmir »

TvedeBryg skrev: Er det for meget at bruge det hele?
Mikkel
Ja, det er alt for meget, du skal i følge Mr Malty bruge ca 4 dl gær til 53 liter 1080 OG. Mr Malty har altid været korrekt i mine bryg.
Du vil få en voldsom gæring hvis du bruger hele gærkagen. Du vil helt sikkert få ulykker med 53 liter i en 60 liters spand, med så meget gær.
Desuden vil du ikke opnår ønskede smag da du overpitcher meget voldsomt. Når gæren formerer sig i urten i de første timer af gæringen udskiller den mange ønskede smagsstoffer. Hvis du bruger for meget gær vil du ikke få disse stoffer og din øl vil derfor ikke smage lige som godt som den kunne.
Hvis det var min øl ville jeg dele i to 32liters spande og komme halvt i hver og tilsætte 2 dl gærkage i hver.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af Per »

morfmir skrev:
TvedeBryg skrev: Er det for meget at bruge det hele?
Mikkel
Ja, det er alt for meget, du skal i følge Mr Malty bruge ca 4 dl gær til 53 liter 1080 OG. Mr Malty har altid været korrekt i mine bryg.
Du vil få en voldsom gæring hvis du bruger hele gærkagen. Du vil helt sikkert få ulykker med 53 liter i en 60 liters spand, med så meget gær.
Desuden vil du ikke opnår ønskede smag da du overpitcher meget voldsomt. Når gæren formerer sig i urten i de første timer af gæringen udskiller den mange ønskede smagsstoffer. Hvis du bruger for meget gær vil du ikke få disse stoffer og din øl vil derfor ikke smage lige som godt som den kunne.
Hvis det var min øl ville jeg dele i to 32liters spande og komme halvt i hver og tilsætte 2 dl gærkage i hver.

/Thomas
Hej Thomas.

Jeg har prøvet at sætte data ind i både Brewers Friend og Mr. Malty. Jeg kan simpelthen ikke ramme de tal du opgiver. Vil du tage et skærm dump af beregningen. Måske jeg bare ikke forstår sammenhængen.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej igen,
Jeg tror Thomas har brugt pitchrate 0.35 og mit resultat er kommet frem med 2.0 jeg har bare lidt svært ved at se fidusen i en beregner der kan give resultater med ca faktor 6 i forskel? Jeg er med på at gæren reagerer forskelligt hvis der er små kontra store mængder. Jeg har læst her i forummet at gæren bliver stresset hvis man underpitcher og det er et meget større problem end overpitch pga ikke tilsigtet smagsprofil. Så jeg ved stadig ikke helt hvor meget slurry jeg skal bruge, et sted mellem 0.4 og 2 liter

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du må godt stresse en gær til en dubbel, pitch raten afhænger også af hvad du brygger, hvis det nu var en lager, så skal du hellere overpitche end underpitche
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af morfmir »

Per skrev: Vil du tage et skærm dump af beregningen.
gær.JPG
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af Per »

morfmir skrev:
Per skrev: Vil du tage et skærm dump af beregningen.
gær.JPG
Hej Thomas.

Mange tak. Jeg havde ikke opdaget at fluebenet skulle fjernes. Så giver det mening.

Mvh. Per.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Kan det blive for meget?

Indlæg af morfmir »

Per skrev:
morfmir skrev:
Per skrev: Vil du tage et skærm dump af beregningen.
gær.JPG
Hej Thomas.

Mange tak. Jeg havde ikke opdaget at fluebenet skulle fjernes. Så giver det mening.

Mvh. Per.
Den kan udregne en estimeret vitalitet af gæren baseret på hvornår den er høstet. Når det er frisk fra en gærkage plejer jeg at sætte den til 90%

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"