Mine oplevelser med Kölsch

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Mine oplevelser med Kölsch

Indlæg af Per »

Hej.

Kölsch, - nu har jeg forsøgt at brygge denne et par gange, ud fra min hukommelse (en glad aften på Wirtzhaus Swejk i Køln for snart 5 – 6 år siden), og ”Stilarts Definitioner 2019 samt hvad jeg har kunnet finde på nettet, men har været meget i tvivl om hvorvidt jeg har ramt ”indenfor skiven”. Jeg har forsøgt at finde en Kölsch mange forskellige steder i Danmark, men indtil nu uden held.

Nu har jeg så langt om længe fundet ”Gaffel Kölsch´en”, der omtales i ”Stilarts Definitioner 2019”. Til info kan den købes i Mikkelers webshop. Den er bestemt ikke gratis – 40,- kr. for ½ ltr. + fragt, men det skulle prøves.

Nu har jeg smagt den, og vil sige, at minder fra Køln dukker op. I forhold til definitionen, synes jeg dog at humleduft og –smag, bestemt ikke er svag til fraværende, jeg oplever det nærmere som markant. Jeg er ikke sikker, men jeg tror måske at der er brugt Saaz-humle. Måske nogen her på forum kender Gaffel Kölsch, og er bedre til at identificere humlen end jeg er. Det ser bestemt også ud som om, at der kun bruges pilsnermalt og ikke noget hvedemalt, da den er meget lys og helt klar. Jeg hører gerne fra nogen, der kender Gaffel Kölsch.

Jeg kan sige helt klart, første forsøg på at brygge en Kölsch, ikke ramte inden for skiven, men blev en ganske fornuftig øl alligevel. Nu skal de næste 2 forsøg holdes op imod originalen de nærmeste dage, så må vi se. Min Kölsch kan og skal dog ikke nødvendigvis ligne originalen, men noget den retning med mit twist, det er målet.

Mvh. Per.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mine oplevelser med Kölsch

Indlæg af søreno »

Mikkellers er ikke klassisk kölsch. Det er et samarbejdsbryg mellem Mikkeller og Gaffel, så den er væsentligt mere humlet end klassisk kölsch. Fin øl, ikke desto mindre, og tydeligt at smage at den er i familie med den klassiske, som du også skriver.

Jeg tror, nøglen er at bruge den klassiske gær og have styr på sin teknik. Lige som i pilsner, er der ikke meget at skjule fejl bag ved.

VH
Søren
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Kölsch

Indlæg af Per »

søreno skrev:Mikkellers er ikke klassisk kölsch. Det er et samarbejdsbryg mellem Mikkeller og Gaffel, så den er væsentligt mere humlet end klassisk kölsch. Fin øl, ikke desto mindre, og tydeligt at smage at den er i familie med den klassiske, som du også skriver.

Jeg tror, nøglen er at bruge den klassiske gær og have styr på sin teknik. Lige som i pilsner, er der ikke meget at skjule fejl bag ved.

VH
Søren
Hej Søren.

Det er ikke en Mikkeller Kölsch, men en original Kölsch fra Gaffel bryggeriet i Køln, der sælges via Mikkellers web shop. Så jeg tror altså den er autentisk. Alt på dåsen indikerer Bryggeriet Gaffel, og intet om Mikkeller.

Jeg har lavet 2 bryg med Imperial Yeast G03, hvor jeg kun er nået til sammenligning med det første bryg. Pt. har jeg et bryg med WLP029 under karbonering.

Når du skriver "den klassiske gær", hvad er det for en du mener?

Og enig i forhold til teknik og proces. Det er det, der driver mig her.

Mvh. Per.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mine oplevelser med Kölsch

Indlæg af søreno »

Hej Per
Jeg tjekkede lige mikkellers shop. Du har ret. Det burde være den klassiske. De bryggede et samarbejdsbryg tidligere i år, som var mere humlet. Jeg troede, det var den.
Jeg mente ikke nødvendigvis en specifik gær, men en af dem, som er gærfirmaernes isolering af kölsch-gær. Det er fx wlp029, som i følge mr. malty kommer fra et bryggeri i Køln med navnet PJ Früh. Jeg ved ikke, hvor imperials kommer fra, men den er sikkert lige så fin.
VH
Søren
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"