Brew monk fermenter bucket

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Hej,

Er der nogle der har erfaringer med brew monk fermentor bucket 30 liter?

Skal bruge en gærspand til. Har i forvejen ssbrewtech master bucket, som jeg er glad for.

Men brew monk er billigere og kommer tilmed med dump valve i den koniske bund (som jeg ikke aner om jeg kommer til at bruge). Dog lader den ikke til at være udbygget med lige så store udstyrsmuligheder omkring sig (presurized transfer, blow off barb osv.).

Men nogle erfaringer?

Vh. Kenneth
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af HumleVæbneren »

Overførsel med co2 kan jeg ikke forestille mig er noget problem med stort set hvilken som helst gærtank i rustfri, du behøver jo kun lige nok "tryk" til at skubbe øllen ud, hvilket ikke er ret meget.

Hvad angår blowoff, so er det jo bare at sætte en fitting med slangestuds på, det er det samme som SsBrewtech gør til deres buckets de tager bare det dobbelte for det

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Hej humlevæbner,

Overfører idag ikke ved tryk som sådan. Fylder og udlufter bare keg med CO2, forbinder til blowoff barb og sætter span øverst. Så klarer tyngdekraften den.

Havde også en ide om at brewtechs blowoff kunne anvendes på den.

Tror måske bare jeg leder efter argumenter for den vs brewtech. Om jeg skal spare.

Har du den og er tilfreds?

Vh Kenneth
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af HumleVæbneren »

Der er 500 at spare for at der ikke står SsBrewtech på den jeg ville vende den om, kan ikke se grunden til at købe SsBrewtech, når den her gør det samme men billigere.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Det var eksakt min tanke. Den var bare ikke en spiller på markedet da jeg købte min brewtech for et par år siden. Nu hvor jeg skal supplere, skannede jeg lige markedet og blev overrasket. Har ikke set den før.

Den er stackable som brewtech. Og tænker min brewtech så kan stå ovenpå. Brewtech har nemlig brønd i, som jeg bruger til min stc1000, så jeg kan styre temperatur i skab udfra temperatur inde i spand. Stc1000 er monteret øverst i fullsize skab. Og dér er det jo fint, at munken har et almindeligt termometer. Har trods alt kun brug for en styringsenhed i et skab.

Jeg må hellere til humlecentralen og tjekke den ud!
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Per »

Den ser interessant ud. Hvordan styrer man temperaturen?

Mvh. Per.
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af ThomasM »

Jeg har lige købet en brewmonk. Syntes til prisen den ser udemærket ud. Glæder mig til at prøve den.
/Thomas
Ulriklk
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jul 2017, 14:52
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Ulriklk »

De har den i Humlecentralen for dem som er i nærheden af dette. Jeg synes ikke der er synlig forskel i kvaliteten mellem SSBrewtech og BrewMonk, jeg har hverken den ene eller anden men jeg stod og rodede med begge den anden dag da jeg hentede malt. Og kanske de sidste 4 liter er rare at have i Brewmonken i modsætning til SSBrewtech.

Jeg undrede mig egentlig kun over det roterbare tilløb, af en eller anden grund troede jeg det kunne rotere fra ydersiden så man ikke skulle stå og bakse med hovedet nede i tanken og en grydeske.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Det kan rotere fra ydersiden. Der sidder en gummipakning på indersiden og så længe man drejer med uret, så løsner møtrikken sig ikke.

Man kan så vende røret nedad under gæring og coldcrash (så der ikke kommer gær i) og dreje det op når man tapper. Når den slubrer drejer man bare med uret ned, så løber det igen. Og man kan så tappe bedt til gærkagen.

Ser ud til at være samme ventil på munken som på min brewtech.

Jeg besøger humlecentralen en af dagene :-)

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Så er den købt. Min brewtech står fint ovenpå, da munken er bredere. Lader til at være godt køb. Kvalitet er bestemt i orden.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Per »

Knet skrev:Så er den købt. Min brewtech står fint ovenpå, da munken er bredere. Lader til at være godt køb. Kvalitet er bestemt i orden.
Tillykke med det nye udstyr. Håber at det giver godt, måske endda bedre øl.

Jeg har et spørgsmål, eller rettere to: Jeg er med på at man kan styre vha. Inkbird eller lignende, men hvordan køler du, og hvordan holder du en ensartet temp.?

Jeg er med på at omkring 20° kan klares ved at opbevare tanken i stuetemp., men hvad nu hvis du vil gære ved 10° ? Jeg har set at man kan købe en kølespiral, men den skal vel tilsluttes en form for kølemedie, - vand fra den kolde hane eller en glycolkøler? Og hvad gør man så hvis man har brug for at hæve temperaturen? (hvis den står et koldt sted?)

Det kan godt være at jeg spørger dumt, men det må jeg så leve med :-)

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Hej Per,

Ingen dumme spørgsmål :-)

Jeg har et gammelt køleskab med en stc1000 indbygget. Stc1000 styrer temperaturen. Den har 2 udgange. En den tænder når temperatur er under det satte. Og en den tænder når temperatur er over.
Førstnævnte udgang har jeg tilsluttet en frostvagt. Den tænder så og varmer op når der er for koldt. Fordelen ved frosvagten er at den er IP44 og på 200 watt. Så den kan tåle at være i fugtigt miljø. Jeg har læst at andre bruger gammel glødepære. Der skal ikke så meget til. Mit skab står i isoleret skur og der er om vinteren 5-8 grader omkring det. Frostvagtrn varmer fint skabet op. Sidste udgang er sluttet til selve køleskabet, som tændes når der er for varmt inde i det.

Jeg har en brewtech i forvejen og den adskiller sig fra munken ved at have en brønd monteret, så jeg kan måle temperatur via stc1000 inde i øllet. Munken har ikke denne brønd, men den har et termometer, hvor problem stikker ind i øllet. Det giver ikke samme mulighed for styring, men mindre kan også gøre det. Jeg har oplevet at temperatur i øllet under gæring er ret høj hvor den flader ud senere. Kan man ikke måle inde i og styre det automatisk kan man evt have et glas vand stående og styre, med problem fra stc1000, i det.

Med det setup kan jeg holde stabil temperatur uanset udsving i skuret hvor det står. Lave lagerøl eller ales. Og sætte temperatur op løbende ved fx lagers og belgiere. Har en belgier i skabet som skal på fad i aften, hvor jeg over seneste uge har hævet den 0,5 grader pr dag.

Brewtech har (som munken) også mulighed for køle/varmespiral. Der kan man styre vandtemperatur som løber igennem med isbad i varme tider og akvarievarmer i kolde. Alternativt købe glykolchiller. Førstnævnte er manuel proces jeg tror man går kold i hurtigt. Sidstnævnte er vanvittig dyr og køler vist kun. En frostvagt til 150 kr fra bauhaus og en stc1000 giver fuldautomatisk køle/varmeløsning i et gammelt køleskab billigt. Og så kan man bruge det til coldcrash også :-)

Ved første øjekast er munken fuldt på linje med brewtech. Tror do brewtech har større tilbehørsprogram. Jeg ville ikke undvære førnævnte brønd, men en sådan kan eftermonteres. Og som humlevæbner skriver: meget udstyr fra den ene kan nok bruges på den anden. Har hvertfald sparet 500 og fået en gær dump ventil i bunden, hvilket den gamle spand ikke havde.

Mit køleskab er så fullsize. Så jeg kan have munken i bunden og oven på den brewtech’en.

Vh Kenneth
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af GeheimBrau »

Det ser ud til at kølespiralen har en brønd til temperaturstyring: "inkl. 30 cm termowell til temperatursensor" - se https://humlecentralen.dk/ss-brewtech-b ... koler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
GeheimBrau
/Gert
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Per »

Knet skrev:Hej Per,

Ingen dumme spørgsmål :-)

Jeg har et gammelt køleskab med en stc1000 indbygget. Stc1000 styrer temperaturen. Den har 2 udgange. En den tænder når temperatur er under det satte. Og en den tænder når temperatur er over.
Førstnævnte udgang har jeg tilsluttet en frostvagt. Den tænder så og varmer op når der er for koldt. Fordelen ved frosvagten er at den er IP44 og på 200 watt. Så den kan tåle at være i fugtigt miljø. Jeg har læst at andre bruger gammel glødepære. Der skal ikke så meget til. Mit skab står i isoleret skur og der er om vinteren 5-8 grader omkring det. Frostvagtrn varmer fint skabet op. Sidste udgang er sluttet til selve køleskabet, som tændes når der er for varmt inde i det.

Jeg har en brewtech i forvejen og den adskiller sig fra munken ved at have en brønd monteret, så jeg kan måle temperatur via stc1000 inde i øllet. Munken har ikke denne brønd, men den har et termometer, hvor problem stikker ind i øllet. Det giver ikke samme mulighed for styring, men mindre kan også gøre det. Jeg har oplevet at temperatur i øllet under gæring er ret høj hvor den flader ud senere. Kan man ikke måle inde i og styre det automatisk kan man evt have et glas vand stående og styre, med problem fra stc1000, i det.

Med det setup kan jeg holde stabil temperatur uanset udsving i skuret hvor det står. Lave lagerøl eller ales. Og sætte temperatur op løbende ved fx lagers og belgiere. Har en belgier i skabet som skal på fad i aften, hvor jeg over seneste uge har hævet den 0,5 grader pr dag.

Brewtech har (som munken) også mulighed for køle/varmespiral. Der kan man styre vandtemperatur som løber igennem med isbad i varme tider og akvarievarmer i kolde. Alternativt købe glykolchiller. Førstnævnte er manuel proces jeg tror man går kold i hurtigt. Sidstnævnte er vanvittig dyr og køler vist kun. En frostvagt til 150 kr fra bauhaus og en stc1000 giver fuldautomatisk køle/varmeløsning i et gammelt køleskab billigt. Og så kan man bruge det til coldcrash også :-)

Ved første øjekast er munken fuldt på linje med brewtech. Tror do brewtech har større tilbehørsprogram. Jeg ville ikke undvære førnævnte brønd, men en sådan kan eftermonteres. Og som humlevæbner skriver: meget udstyr fra den ene kan nok bruges på den anden. Har hvertfald sparet 500 og fået en gær dump ventil i bunden, hvilket den gamle spand ikke havde.

Mit køleskab er så fullsize. Så jeg kan have munken i bunden og oven på den brewtech’en.

Vh Kenneth
Hej Kenneth.

Tak for god info. Det minder meget om min måde at gøre det på, dog bruger jeg en almindelig gærspand i et køleskab. Et simpelt varmebælte monteret nederst omkring gærspanden, et dykrør med lomme monteret midt i låget, proben fra Inkbirden ned i dykrøret, så der måles temperatur midt i urten. Varmebælte og køleskab tilsluttet Inkbirden. Det fungerer både til ales og lagers. Ved at bruge varmebæltet varmes urten kun ganske langsomt op, og er i stand til at holde den indstillede temperatur meget konstant, uden at køleskabet overhovedet skal i gang.
Jeg har tidligere brugt en frostvagt som den du beskriver, men jeg synes det er for voldsomt. Køleskabet kørte alt for ofte, og der blev alt for varmt når frostvagten kørte, pga. overkøringen, så variationen i temperaturen lå på +/- 2 - 2,5°
Pt. står der en Bock i skabet på 10° med en variation i temperaturen på +/- 0,3°.
Så lige i mit tilfælde vil en investering i en rustfri gærtank, være at skyde langt over målet. Men jeg kan da godt se nogle muligheder i sådan en tank, især med en glycol køler tilsluttet.

Mvh. Per.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Vestv »

Har i går købt en BM bukket og er meget positiv over både konstruktion mv.
Termometer kan nemt erstattes med probe hvis man vil styre efter kernetemperaturen tænker det bare er at sætte en følerlomme i og jage proben i lommen....

Tænker til gengæld at bundventilen nemt stopper grundet den beskedne dimension især ved gær med høj flokkulering som kan blive noget “ler agtig” men et hjemmelavet skrabeværktøj i stål/plast (måske en bøjet stålskrue) der kan desinficeres er nok alt hvad der skal til :-)

Glæder mig til at bruge den.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"