Rensning af gærlås under gæring

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
MPBrew
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2020, 14:05

Rensning af gærlås under gæring

Indlæg af MPBrew »

Hej,

Jeg er i gang med mit første bryg og har brug for et godt råd.
I løbet af det første døgns tid tog gæren godt fat og dannede en del skum som pressede sig hele vejen op gennem gærlåsen og endte med at presse al vand ud af låsen.
Jeg har derfor fyldt lidt nyt vand i låsen. Som det ses på det vedhæftede billede er hverken vandet eller resten af gærlåsen dog særligt ren nu. Jeg er dog usikker på, om det udgør en risiko for bryggen.
Vil det være en god idé at tage gærlåsen af, rengøre den og sætte den på igen med rent vand (men samtidigt risikere bakterieforurening af gærspanden undervejs) - eller er det bedst at lade den være som den er?

På forhånd tak.

Mvh.
Martin
Vedhæftede filer
20200128_132159_3.jpg
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Rensning af gærlås under gæring

Indlæg af jandk »

Jeg ville tage den af og rense den, da du allerede har urt, som har været i kontakt med luften udenfor spanden.
Læg evt. et desinficeret låg på imens, så du ikke trækker ilt ind.
Jeg plejer at bruge billig Vodka i gærlåsen, så sker der ikke noget ved evt. suck-back eks. under køling.
MPBrew
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2020, 14:05

Re: Rensning af gærlås under gæring

Indlæg af MPBrew »

Tak for svaret.
Jeg har er lige blevet færdig med at rense, desinficere og montere min gærlås igen. Så nu håber jeg bare på det bedste :)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Rensning af gærlås under gæring

Indlæg af mhn »

Det ser ud til, der er godt liv i din gær. Så mon ikke den myrder de få baktusser, der evt. er kommet ind? :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Rensning af gærlås under gæring

Indlæg af Vestv »

Tror ikke du skal være alt for bekymret - der var vidst heller ikke retursug på denne :-)
Der sker ikke noget ved at anvende en lidt oversize gæringstank så står det op ad kanterne og ikke ud af gærlåsen.
-Hvis du ikke overfylder gærlåsen og den ellers står nogenlunde lige burde den type på billedet kunne trække i begge retninger uden at tage væske ned i spanden med mindre du laver stort undertryk f.eks. åbner en hane uden at fjerne gærlåsen. Hvis du ikke lige har vodka, snaps eller lignende til rådighed kan ipa sprit + vand gøre det samme - nogle bruger også syrebaseret desinfektionsmiddel som f.eks. Starsan i den laveste opløsning.
Held og lykke med dit bryg og håber du bliver inspireret til mange flere.
MPBrew
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2020, 14:05

Re: Rensning af gærlås under gæring

Indlæg af MPBrew »

Tak for indsparkene - og de opmuntrende ord :-)
Jeg tror at jeg skal ud og købe mig en billig vodka til gærlåsen, og så kan det være, at jeg skal have en lidt større gæringsspand på sigt.
Jeg venter spændt på resultatet og håber på det bedste :-)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"