Langtidslagring af øl i fustage ?

Besvar
Spongparken
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. feb 2014, 16:00
Geografisk sted: Hørning

Langtidslagring af øl i fustage ?

Indlæg af Spongparken »

Hej,

Inden jeg kommer helt i ”foræringshjørnet” og får givet alle mine flasker væk, vil jeg gerne vide, hvorvidt cornelius fustager også er velegnede til langtidslagring af øl, fx bockøl eller barley wine ? Bør man løbende overvåge/måle trykket i ens fade, eller kan man antage, at et vedligeholdt fad kan holde trykket i fx 6-9 måneder ?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Langtidslagring af øl i fustage ?

Indlæg af Knet »

Et fad er jo en mega stor dåseøl. Fint egnet til langtidslagring. Ingen udsættelse for lys.

Jeg har haft en imperial stout og en dobbelt Bock som stod på fad uden problemer i 12 måneder. Så tappede jeg så småt af dem. Og da jeg skulle bruge fadene da de var halvtomme overførte jeg resterne til flasker med modtryksfylder. Så har de ikke været udsat for ilt og lagrer fint videre på flaske.

Fordelen ved fad er det pladsbesparende. Jeg opbevarer på køl under lagring og et fad vs 38 halvliters flasker på hylderne... det siger vist sig selv..... men jeg har altså ikke givet flaskerne væk. Det er fedt om nogle år stadig at have lidt af de tidligere årgange.

Mine fad er købt nye og har ikke tabt tryk. Men jeg har bygget en tryktester, med et manometer sluttet på en CO2 kobling, og tager lige en test med et par måneders mellemrum. Det ville være surt hvis gassen gik af og det hele gik tabt.

Husk at lagre koldt. Det man ikke vil have udvikler dig, udvikler dig hurtigere under varme betingelser.

Vh. Kenneth
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Langtidslagring af øl i fustage ?

Indlæg af peos »

Lagrer du ikke koldt, så er det en god ide lige at tjekke trykket en gang imellem. En lille eftergæring, hvis temperaturen er høj, kan ikke helt udelukkes. Og så har du pludselig mere CO2 i øllet, end du har lyst til.

Det er selvfølgelig det samme med flasker. Der har du bare ikke samme mulighed for at tage trykket af. Så der får du istedet skum, når kapslen tages af.
Spongparken
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. feb 2014, 16:00
Geografisk sted: Hørning

Re: Langtidslagring af øl i fustage ?

Indlæg af Spongparken »

Hej,

Mange tak for jeres tilbagemeldinger ! Jeg må hellere få købt en "tryktester" til løbende måling af trykket i mine fade.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Langtidslagring af øl i fustage ?

Indlæg af Knet »

Søg på bleedervalve. Så kan du købe den til en formue. Eller selv købe et manometer og med lidt John guest fittings og en CO2 kobling selv sammensætte en, når du har brug for det.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"