Mine oplevelser med Bock

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Hej.
Nu har jeg forsøgt mig med Bock 4 gange. De 3 første var All Grain kits, og det seneste en opskrift fundet på nettet (Dunkles Bock – Martin Keen, YouTube). Jeg må sige at Bock og jeg, det duer ikke. I hvert fald ikke hvis jeg skal brygge den. De 3 første smagte surt, - jeg troede de var inficeret, men har senere erfaret, at de måske nærmere har været meget underpitchet. Min erfaring med All Grain kittene er, at der generelt for lidt gær med.

Det seneste bryg gik sådan set fint nok. Ramte OG og mængde rimeligt godt. Problemet med dette bryg er svag til fraværende CO2 efter karbonering (sukker og flaske karbonering). Den er uden omsvøb – FLAD, men smager egentlig ok.

Nu er jeg godt klar over at undergærede øl tager meget længere tid, både gæring og karboneringen, men intet er sket i 2 uger, så den er måske nok død.

Jeg har mistanke om, at noget omkring gæren er gået galt. 2 pk. WLP830 i en 2 ltr. gærstarter. Jeg skulle bruge 450 – 470 mia. gærceller til en Lager på OG 1070, 15 ltr. og en pitch rate på 1,75. Gæren var ca. 2 mdr. gammel, og ifølge White Labs skulle der være en vitalitet på omkring 98%. Jeg satte den til 90%. Så langt så godt. Efter ca. 15 timer på magnetomrøreren, begyndte gæren at bundfælde. Jeg satte den på køl et par timer, lod den temperere inden jeg kom den i urten. Urt 10° og gær 9°. Gæring i gang efter ca. 20 timer. Efter 3 uger målte jeg 1020, hvor den nok skulle have ramt 1017. Spanden blev vippet nogle gange, og temp. hævet til 20° over nogle dage. Den rykkede sig ikke. Så jeg valgte at cold crashe et par dage, og så på flaske. Planlagt karbonering til 2,4 Bar med 5,5 gr. sukker/ltr.

Jeg har ikke umiddelbart nogen ide om hvor det er gået galt. Det er første gang min karbonering ikke er lykkedes. Nogen her på forum som kunne have en ide?

Jeg har læst her på forum hvad man kan gøre, hvis karboneringen ikke er lykkedes, så det prøves måske. Ellers bliver der en lang pause med Bock.

Mvh. Per.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af admin »

Jeg har brygget mange gange med 830,- og min erfaring er at den ikke stor trives under 14 grader.
Jeg plejer at gærer det omkring 15 til 16 grader.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

admin skrev:Jeg har brygget mange gange med 830,- og min erfaring er at den ikke stor trives under 14 grader.
Jeg plejer at gærer det omkring 15 til 16 grader.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Hej Jens.

Tak for info. Det er noteret. Jeg gik ud fra White Labs anbefalinger, der siger 50° - 55°F (10 - 13°C) Jeg forsøgte også at hæve temperaturen langsomt over en uges tid, og at holde den på 20° et par dage. Intet rykkede, så jeg tænker at gæren har opgivet. Jeg var lidt nervøs ved at flaske ved FG1020 (ølbomber), men der er absolut ingen risiko med denne.

Lidt ærgerlig over resultatet, dog smager den ganske godt, omend oplevelsen er en "flad" øl. Den skal sikkert prøves igen, dog ikke foreløbig, men alene for at vil kunne lave den.

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Knet »

Hej Per,

Gæren er jo ikke død. Sikkert bare i dvale.
Det er nok bare et spørgsmål om tålmodighed og nyd, at den trods alt smager godt. Alt med lager tager længere tid. 2 uger er ingen tid, slet ikke hvis den har stået ved “for lav” temperatur (spøjst at White labs oplyser et men godt at Jens har erfaringer med andet). Sæt dem varmere og Giv flaskerne en rystetur.

Sæt evt et par på badeværelses gulvet med gulvvarme et par dage hvis du vil overbevises. Så Kommer der sikkert knald på hurtigt. Og lad resten lagre ved den lidt højere temperatur længere tid.

Vh Kenneth
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg har brygget lager adskillige gange, kun 1 gang med vådgær da jeg gerne ville prøve imperial Yeast, det fik mig ikke til at forstå vådgær.

Rehydrerer 2 til 3 breve tørgær i noget afkølet urt og så jeg good 2 go, måske du skulle prøve det næste gang Per
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Knet skrev:Hej Per,

Gæren er jo ikke død. Sikkert bare i dvale.
Det er nok bare et spørgsmål om tålmodighed og nyd, at den trods alt smager godt. Alt med lager tager længere tid. 2 uger er ingen tid, slet ikke hvis den har stået ved “for lav” temperatur (spøjst at White labs oplyser et men godt at Jens har erfaringer med andet). Sæt dem varmere og Giv flaskerne en rystetur.

Sæt evt et par på badeværelses gulvet med gulvvarme et par dage hvis du vil overbevises. Så Kommer der sikkert knald på hurtigt. Og lad resten lagre ved den lidt højere temperatur længere tid.

Vh Kenneth
Hej Kenneth.

Tak for inputs. Ja, jeg prøver at være tålmodig. Den blev brygget 2/1, så under normale omstændigheder burde den være i mål. Jeg er begyndt at skrue på de "håndtag" du nævner, så må vi se.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Dalmoseosebryg skrev:Jeg har brygget lager adskillige gange, kun 1 gang med vådgær da jeg gerne ville prøve imperial Yeast, det fik mig ikke til at forstå vådgær.

Rehydrerer 2 til 3 breve tørgær i noget afkølet urt og så jeg good 2 go, måske du skulle prøve det næste gang Per
Hej Dalmose.

Det var også min første Bock med vådgær. De tre øvrige har været med tørgær, og de har helt sikkert været underpitchede. Men jeg overvejer dit forslag til næste forsøg. Tak for info.

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Knet »

Vådgær er fint. Mange flere typer i spil. Skal bare have en ordentlig starter. Jeg ville aldrig selv regne med en viability på 90 med en 2 måneder gl. gær. Når jeg taster den i min gærcalculator så siger den viability på 55%.

Har selv ofte brugt tørgær. Har dog aldrig rehydreret disse, men blot sprinklet dem direkte i.

Vh Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Knet skrev:Vådgær er fint. Mange flere typer i spil. Skal bare have en ordentlig starter. Jeg ville aldrig selv regne med en viability på 90 med en 2 måneder gl. gær. Når jeg taster den i min gærcalculator så siger den viability på 55%.

Har selv ofte brugt tørgær. Har dog aldrig rehydreret disse, men blot sprinklet dem direkte i.

Vh Kenneth
Hej Kenneth.

Hvis man bruger BrewFathers Pitch Rate/ Yeast Starter kalkulator, så siger den viability på 95% på en WLP PurePitch gær, der er produceret for 2 mdr. siden. (husk at sætte flueben i PurePitch).

På White Labs hjemmeside er der en oversigt på gærens henfald over 6 mdr. https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life Den siger 98%.

Disse værdier er selvfølgelig under forudsætning af korrekt opbevaring, derfor går jeg altid efter en lavere viability end de teoretiske. Det bedste man kan gøre, er nok blot at drage sine egne erfaringer. Teori er ét, praksis noget andet. Så ja, en god gærstarter er et must. Det vil være urealistisk at forvente helt frisk gær. Der er trods alt nogen transporttid fra producent via forhandler til bryggeren.

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Knet »

Hej Per,

Anede ikke hvad pure pitch er, men har lige læst om det. Så du har helt ret. Jeg havde ikke markeret pure pitch. På den calculator jeg bruger regner de bare med 20% henfald månedligt, der er det slet ikke muligt at vælge gærproducent.

Så med en wyeast ville jeg nok komme til at overbygge lidt.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Borg »

Du skulle også overveje en 5-liters starter, hvis du vil opformere to pakker gær på én gang.
Det du laver svarer til en en-liters starter til en enkelt pakke. Og det er alt for lidt, format få en fornuftig tilvækst af celler. Det er nærmere en aktivering af gæren.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Borg skrev:Du skulle også overveje en 5-liters starter, hvis du vil opformere to pakker gær på én gang.
Det du laver svarer til en en-liters starter til en enkelt pakke. Og det er alt for lidt, format få en fornuftig tilvækst af celler. Det er nærmere en aktivering af gæren.
Det giver rigtig god mening. Jeg har læst lidt op på det de sidste par dage. Passer meget godt med at den virkede færdig allerede efter 15 - 16 timer. Normalt med 1 pk. gær i 2 ltr. går der mindst 24 timer, og tit længere.

Opformeringsfaktoren er for lille til 2 pk. gær i en 2 ltr. starter. Giver ca. 1,4 til 1,5 efter Brewers Friend kalkulatoren, og 2,0 i følge Palmer. I øvrigt noget forskel på om man bruger Braukaiser- eller Whitemetoden. Jeg er ikke helt klar over hvad årsagen til forskellen er, men i en 2 ltr. starter med 1 pk. gær giver det en formeringsfaktor på 1,4 efter Braukaiser og 2,1 efter White, begge med magnetomrører.

For at gøre, i hvert fald min forvirring større, så kommer der andre resultater hvis man bruger Brewfather. Der kan man vælge Braukaisermetoden med magnetomrører eller Whitemetoden uden omrøring.

Tak for god info.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Jeg har læst lidt videre, og kan se at formeringsraten opgøres i forhold til forskellige parametre ved Braukaiser og White metoden. Derfor de forskellige værdier.

Måske er det som at sammenligne æbler og pærer. Om jeg kan bruge det til noget, - hm.. ikke nogen anelse.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Borg »

Læg dertil forskellene mellem omrører og ikke omrører, ryste eller lade stå stille.
Det er nok disse faktorer der giver de forskellige værdier.
Resultatet er helt afhængig af metoden der vælges.
Bogen “Yeast” er værdifuld, hvis du er interesseret i at dykke helt ned gærens mystiske verden.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Mine oplevelser med Bock

Indlæg af Per »

Borg skrev:Læg dertil forskellene mellem omrører og ikke omrører, ryste eller lade stå stille.
Det er nok disse faktorer der giver de forskellige værdier.
Resultatet er helt afhængig af metoden der vælges.
Bogen “Yeast” er værdifuld, hvis du er interesseret i at dykke helt ned gærens mystiske verden.
Tak. Den er hermed sat på "need to have" listen.
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"