Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Besvar
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Jens S »

Hej medbryggere,

Jeg har til min store ærgelse og skræk kunnet konstatere at mine sidste tre bryg har haft en udtalt duft (grønne æbler) og smag af acetaldehyd (kemisk - fortynderagtigt). Jeg er ikke en helt grøn brygger og har vel ca. 50 bryg på bagen uden problemer med off flavours.

Jeg har fermenteret i to forskellige tanke (to bryg i gærspand og et bryg i fermentasaurus). De to bryg i gærspandene (10 liter) er en seirra nevada inspireret pale ale som jeg tidligere har brygget flere gange med stor succes. Tredje bryg var en sweet stout (16 Liter).

De to pale bryg har været med hendoldsvis US05 og WLP001 gær. Sweet stout var også med US05. Jeg har tidligere anvendt US05 uden problemer. Der er ikke nogle af de tre bryg der har haft en abv på over 5.5% så vi taler ikke bryg med meget høj OG.

Jeg brygger med en grainfather og urten køles ved brug af den medfølgende modstrømskøler direkte over i den gærtank jeg bruger. Modstrømskøleren recirkuleres med kogende urt 5-10 minutter i slutningen af kogetiden.

Jeg tilsætter gærnæring til urten de sidste 10 minutters kogning.

Jeg bruger en akvariepumpe til at gennemlufte urten mens den overføres fra modstrømskøleren og til gærtanken og lader oftest pumpen køre 5-10 minutter efter at al urt er overført til gærtanken.

Alle tre bryg er gæret i et gærskab (ombygget køleskab) med temperaturstyring og er gæret ved 19-20C. Den første pale ale var i gærtanken 14 dage og de to sidste bryg har været i tanken tre uger. Jeg har kunnet følge temperatur samt vægtfylde ved hjælp ef en tilt. Alle tre bryg er gæret ned til den forventede FG (muligvis 1-2 point lavere end forventet).

Jeg har ikke ændret på mine rengørings/saniteringsprocedurer. PBW til al rengøring af grainfather, gærtank og hvad der ellers har været i kontakt med urt/øl. Derefter skylning med rent vand og lufttørring til næste brygdag. Før brug på brygdagen saniteres alt der kommer i kontakt med urten (kolde side) med star san.

Er der nogen der kan gennemskue hvad f.... der går galt for mig. Umiddeltbart tænker jeg måske mest at det må være en infektion et eller andet sted. Luftstenen kunne måske være en mistænkt her for jeg ved ikke hvor godt den bliver rengjort ved at ligge i blød i vand og star san.

Oxidering tror jeg heller ikke er problemet for det bryg der er lavet på fermentasaurus er overført i en lukket overførsel vha CO2 til et cornelius fad der var fyldt med CO2.

Jeg håber virkeligt at der er en derude der måske har haft en lignende oplevelse og kan give mig et råd til hvordan jeg får løst problemet for jeg orker ikke rigtigt at brygge mere øl til kloakrotterne.

Jens
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af jandk »

Hej Jens,

John Palmer skriver følgende om: Acetaldehyde
A flavor of green apples or freshly cut pumpkin; it is an intermediate compound in the formation of alcohol.
Some yeast strains produce more than others, but generally it's presence indicates that the beer is too young and needs more time to condition.

For mig at se gør du alt rigtigt og din proces er meget lig min og jeg har ikke oplevet dette problem.
Aftager smagen ikke over tid som John beskriver?

Jeg bruger også iltsten og lægger slange og iltsten i Oxi først, derefter Stansan.
Har dit hepa filter på pumpen evt. været vådt så det ikke fungerer?
Så vil akvariepumpen pumpe uren luft i urten, men så burde dine bryg blive sure og inficerede i stedet.

Mvh, Jan
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Tiedt »

Kog iltstenen 10 min. Før brug og opbevar i star san e.l. Til brug så er DEN ihvertfald ikke problemet...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Vestv »

Har der været nogen risiko for underpitch da du tilsatte gær ?
Skulle dog være pudsigt hvis det skulle ske to gange i træk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af mhn »

Nu blev der skrevet Palmer. :-)

S 449 i 4. version af How to Brew.

To reduce the likelihood of acetaldehyde in your beer:

Do not underpitch or overpitch
Do not under-aerate or over-areate
Do not pitch warm and allow the fermentation temperature to cool during fermentation
If using simple sugars, add them after the first day (24-36 hours) of fermentation


To clean up acetaldehyde in the fermentor:

Use a diacetyl rest toward the end of fermentation
Do not rush the fermentation; give it time
Rouse the yeast to keep it suspended (if necessary)
Use a less flocculant yeast strain (if necessary)


Umiddelbart er de eneste, jeg kan få plads til i din beskrivelse.
Falder din temperatur efter gæren er tilsat?
Måske prøve at give dem en uge mere på tank ved højere temperatur for at se om det hjælper?

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Jens S »

Tak for input.

Jeg har også haft fat i Palmers bog (samt al mulig andet info fra søgninger på nettet).

Da jeg brygger relativt små batche (10-16 liter) og OG i mine bryg ikke er specielt høj tror jeg ikke at jeg under pitcher gæren. Jeg bruger primært tørgær til mine bryg og det har fungere uden problemer tidligere - også ved øl med højere OG.

Da jeg bruger en akvariepumpe med atmosfærisk luft tvivler jeg på at det er muligt at over ilte urten. Det er muligt at ilt niveauet ikke kommer op på det optimale (som hvis jeg havde brugt ren ilt), men jeg har været ekstra opmærksom på gennemluftningen da det jo nævnes som en vigtig faktor for at undgå acetaldehyd. Jeg har tidligere brygget med mindre gennemluftning (kortere tid med pumpen og helt uden) og ikke haft problemet, så jeg er ikke helt overbevist om at gennemluftningen i sig selv er roden til mit problem.

Mht pitch temperatur, så kunne der nok være noget her jeg kunne prøve. Jeg bruger et gennemløbstermometer på min udgangsslange på modstrømskøleren, og så forsøger jeg at ramme de 19-20 grader. Det er dog muligt at der her kunne være lidt at hente og helt klart noget jeg vil prøve at være opmærksom på.

Jeg har nu prøvet at ryste gærspanden for at resuspendere gæren og giver den en uge mere, men jeg tvivler lidt på at den kommer til at kunne rydde op for acetaldehyd smagen er ret markant. Jeg hæver i øvrigt altid temperturen en grad eller to i slutningen af gæringen.

Jeg overveje at brygge min pale ale igen i weekenden (10L) og være opmærksom på ikke at tilsætte gæren før jeg er sikker på at urten har den ønskede temperatur. Jeg overvejer også at undlade at anvende akvariepumpen. Selvom jeg kan koge iltstenen og sanitere den er jeg ikke sikker på om filteret har været vådt (god pointe).

Flere gode tips og råd modtages fortsat gerne.

Tak
Jens
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Thomse »

Hej.Har haft samme problem et par gange i mine pilsnere.Min løsning var og lade ølet lagere lidt længere og lade være med og tappe gæren af for tidligt.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Borg »

Er der sket en forandring på dit brygvand?
Jeg kan ikke lige huske hvordan/hvorfor, men det kan også have en indflydelse.

Hvis pludselig alle dine øl har fejlen, er det måske sket en ændring fra vandværkets side.
Prøv at finde en rapport fra den tid, hvor du ikke havde problemet, og så en rapport fra i dag. De kan findes på nettet https://www.geus.dk/produkter-ydelser-o ... dkvalitet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Snak evt. med vandværket.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Jens S »

Jeg var ikke klar over at brygvandet kan have indflydelse på det. Jeg må finde vandrapporterne og se om jeg kan finde en mulig forskel.
Det skal siges at jeg anvender 70% RO vand og 30% vandværksvand til mine lyse øl og 60/40 til de mørke.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af mhn »

Kan gæren mangle mineraler? Det er ret stor del RO.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af GeheimBrau »

Gode råd og tips er allerede givet, men jeg ville ikke udelukke modstrømskøleren; jeg har ikke selv een, men havde tidligere en bryg kollega der pludselig havde et lignende problem.
Han fik løst det (efter mange andre tiltag) ved at desinficere sin modstrømskøler, husk også alle de "løse" komponenter, dvs. slanger, connectors, o-ringe osv.
Så noget varm PBW begge veje med en pumpe, rens med vand og afslut med syre f.eks. StarSan.
GeheimBrau
/Gert
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Jens S »

Hej og tak for alle de gode råd. Der er vist ikke andet for end at jeg må forsøge med lidt forskellige tiltag.
Jeg afslutter alle brygdage med at køre 60 grader varmt PBW gennem modstrømskøleren som en del af rengøringen af grainfatheren, men det kan ikke skade at give den en ekstra gang rengøring og evt lade den køre en times tid med PBW. En tur med star san kan den få ved samme lejlighed.

Mht mængden af RO vand og mineraler. Det har jeg ikke overvejet. Jeg bruger de 70/30 og 60/40 fordi jeg læste herinde at det var en nem måde at forbedre sit brygvand uden at gå i totalt nørde detaljer omkring vandkemien. Jeg har ikke haft problemer med disse blandinger tidligere og tilsætter gærnæring i de sidste ti minutter af kogningen. Jeg ville umiddelbart tro at der via denne tilsætning sammen med hvad der kommer fra malten burde være tilstrækkeligt med mineraler til rådighed. Måske jeg skal kigge nærmere på dette også.

Igen tak og jeg hører gerne fra flere hvis der er andre råd der ikke er nævnt.

Jens
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Jens S »

Hej igen,

Jeg tænkte at jeg lige ville melde tilbage på hvordan det er gået siden mine acetaldehyd problemer. Siden jeg bad om hjælp til at løse problemet herinde, har jeg brygget tre batche og alle tre er 'gået igennem' uden at have antydning af acetaldehyd.
Jeg kan ikke påstå at jeg har fundet den rygende pistol, men jeg har lavet nogle ændringer til min process som tilsyneladende har løst problemet. Ændringerne er som følger:

Skift af luftfilteret på min urtlufter
Ændret ratio på brygvand fra 70% RO og 30% vandværksvand til 60% RO og 40% vandværksvand
Afkøling af urt til under gæringstemperatur inde gæren tilsættes (her har jeg nok ramt lidt højt nogle gange tidligere)
Starte brygdagen med at køre 45 grader varmt starsan igennem modstrømskøleren (det bliver så opsamlet i min fermentasaurus som alligevel skal saniteres inden brug på dagen)

Som sagt er jeg ikke sikker på præcis hvad der var problemet, men lige nu er det også af mindre bekymring for mig da det tilsyneladende har afhjulpet problemet. Jeg kunne godt finde på at prøve at skifte tilbage til 70% RO til de lysere øl for at prøve dette og tror måske også at det er den manglende køling der kandiderer til den største synder.

Endnu en gang tak til jer der kom med input til at hjælpe.
VH
Jens
Brugeravatar
Mbrew
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15. feb 2013, 12:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hjælp! Vedvarende acetaldehyd problem

Indlæg af Mbrew »

Urtlufter ... jeg har altid bare ladet min urt plaske fra taphanen på gryden og direkte ned i gærspanden. Ret lavpraktisk - men det har fungeret. :D

Ville ekstra iltning tilføre noget smagsmæssigt?
Mbrew
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"