Russian Imperial stout

Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Borg »

Jeg har altid brugt tørgær. Det er billigt, effektivt og korrekt rehydreret mindst lige så godt som vådgær. Tidligere var der betydelig flere gærstammer i vådgær end tørgær, men det er ved at ændre sig kraftigt.

Hvor meget tørgær jeg brugte? Det der var nødvendigt til den volumen og den OG mit bryg havde. Hvis ikke du brygger præcis samme volumen, og opnår samme OG, kan du ikke bruge oplysningen om min gærmængde til noget.
Så kort og godt skal du beregne din gærmængde ud fra din opskrift.

Og vælger du tørgær, så husk at rehydrere det før anvendelsen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Super tak for det:)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Borg skrev:Jeg har altid brugt tørgær. Det er billigt, effektivt og korrekt rehydreret mindst lige så godt som vådgær. Tidligere var der betydelig flere gærstammer i vådgær end tørgær, men det er ved at ændre sig kraftigt.

Hvor meget tørgær jeg brugte? Det der var nødvendigt til den volumen og den OG mit bryg havde. Hvis ikke du brygger præcis samme volumen, og opnår samme OG, kan du ikke bruge oplysningen om min gærmængde til noget.
Så kort og godt skal du beregne din gærmængde ud fra din opskrift.

Og vælger du tørgær, så husk at rehydrere det før anvendelsen.
Jeg bruger også mest tørgær men det er jo i bund og grund bare tørret vådgær
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Per »

Hej Mikkel.

Jeg har prøvet at brygge en Black Russian Imperial Stout med 8.800 gr. malt i en 30 ltr. Brew Monk/Beacon. Mit råd er, - lad vær med at køre på max. indhold. Du får en masse bøvl, det løber over, mæsken er tyk og svær at røre i, risiko for stuck mash, stoppede filtre mv. Skalér din opskrift ned, så det er til at have med at gøre.

Jeg ville gå efter max. 6 kg. malt. Det giver 23 - 25 ltr. mæskevand, - 6 kg. x 2,7 - 3,0 ltr./kg. = 16 - 18 ltr. + 7 ltr. under sien. Det er til at håndtere.

Den jeg bryggede skulle der i følge opskriften 2 kg. muscovadosukker i ved kogningen. Det er ret meget. Det giver noget lakridssmag og løfter OG. Jeg synes blot den mængde har gjort øllet lidt for sødt.

I forhold til gærmængde, så brug nogle af de beregnere, der er på nettet. Mr. Malty, Brewers Friend, Brew Father osv. Men husk det er high gravity øl du har med at gøre.

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Hej Per mange tak for dit input:) er netop derfor jeg ville dobbelt mæske så jeg tager ca 6 kg a gangen .
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Per »

Mikle skrev:Hej Per mange tak for dit input:) er netop derfor jeg ville dobbelt mæske så jeg tager ca 6 kg a gangen .
Glæder mig til at høre om din erfaring.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Så fik jeg brygget min dobbelt mæsket russian Imperial stout på min brewster beacon og alt gik helt over min forventning endte med en effektivitet på 75% havde regnet med 70%.
Havde overhoved ingen problemer med stuck mash på noget tidspunkt:)
Min OG endte på 1123 i stedet for 1115 som opskriften sagde så alkohol procenten ender lidt over 12 i stedet for 11,4.
Er bestemt ikke sidste gang jeg dobbelt mæsker:)
Nu mangler jeg kun at den gære færdig og så skal den ligge lang tid før den skal prøves:)
Endnu en gang tak for alle jeres råd inden jeg gik i gang:)

Mvh Mikkel
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Knet »

Stort! Det er sgu lige før jeg knapper en af dem op for at fejre din succes ;-)

Har du en blowoff på? Min gæring var ret kraftig og det stod ud af den. Hold hvert fald øje.

Og så håber jeg, med så kraftig en krabat, at cellerne ikke er helt groggy, når der skal karboneres.

Vh. Kenneth.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Den står i brusekabinen her det første døgn;) med blow off også:)
Regner med at tilføje ny gær lige som han gør i opskriften:) så håber jeg det går med karbonering:)

Hvor længe stod din til gæring?

Jeg måtte selv knappe en ekstra øl op da jeg fandt ud af at det var lykkedes så godt:)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Knet »

Ha ha ha. Så må det være etagevask i morgen!

Jeg er ret sikker på at den stod 3 uger. Det plejer jeg at lade den gøre. Er ikke så konsistent med min logning efter brygdagen.

Meld tilbage igen senere. Meget sjovt at følge.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Ja må nok hellere flytte den forsigtigt i morgen inden konen skal i bad:)
Mon ikke det værste er dampet af i løbet af dagen i morgen ?

Jeg havde også tænkt at lade den stå 3 uger og så i en ny spand og stå 3 uger mere og så på flaske. Skal nok melde tilbage senere hen:)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Knet »

Jeg omstak ikke. Det gør jeg aldrig. Men det er vist religion. 3 uger og så fad.

Jeg coldcrasher til gengæld altid. Og husker - belært af dårlig erfaring - at sætte en pose med CO2 på slangen frem for at lade den stå i starsan. Har oplevet tilbagesug en gang, fordi den nedkølede øl fylder mindre og laver undertryk i spanden :-(
Alternativt bare en alm gærlås i.

Det er surt når man har gjort sig umage at resultatet af ens flid blandes med kemikalier!!!
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Har desværre ikke mulighed for could crash pt :( den bobler allerede løs så godt jeg har sat slange på for ser ud til den spytter noget ud allerede:)
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af jandk »

Mikle skrev:Har desværre ikke mulighed for could crash pt :( den bobler allerede løs så godt jeg har sat slange på for ser ud til den spytter noget ud allerede:)
Den skal da bare ud at stå om natten :-).
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Family Brewing »

Jeg tappede en Imperial Stout for 3 uger siden, jeg har sukkerkarboneret, men der er stadig kun ganske lidt ffssst i den, er der nogle tricks til at få vækket gæren, så der kommer lidt mere brus i den?
Lige nu står flaskerne ved 20 grader, kunne man med fordel hæve temperaturen til 24-25 grader i 14 dage?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"