Marcipan?

Besvar
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Marcipan?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej
Jeg har lavet en lager (münchner helles) det har en ikke ubetydelig smag af marcipan, hvad kan det være? Mangler den bare lagring eller er det blivende. Bedste påske(øl) hilsner Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Marcipan?

Indlæg af TvedeBryg »

Kan det være autolyse, og hvis det er kan det lagres væk? Øllen har stået lidt under 2 mdr i gærspand først ved 11gr, og diacetyl pause 5 point før estimeret FG. Derefter coldcrash. I alt 2mdr. Det mærkelige var at de første par glas ikke havde marcipan smagen men derefter klart mere. Jeg havde mistanke til fadølsanlæg og tappede derfor lidt med picnichane, samme marcipan smag. Jeg spritter koblinger af med alco des fra maltbazaren, men tror ikke det kan være det da jeg samtidig har koblet en hvedeøl til uden mærkeligheder... Hmmm

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Marcipan?

Indlæg af Vestv »

Smagen skyldes muligvis dannelse af Benzaldehyd (mandel essens agtig smag).
Det kan skyldes oxidering af karamelstoffer som først kommer frem efter lagring.
Der er ikke rigtig noget at gøre ved det så vidt jeg ved
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Marcipan?

Indlæg af RuneV »

Jeg har flere gange drukket Willemoes porter, hvor jeg har fået marzipannoter. Jeg syntes faktisk dem med marzipannoter smager bedst. Fejl eller ej.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Marcipan?

Indlæg af TvedeBryg »

Jeg tror også at jeg vil angribe det fra den vinkel :-) jeg synes ikke smagen er decideret dårlig, overhovedet ikke, men nok mere dominerende end jeg havde håbet på, og den burde jo ikke være der i en Helles. Hvis det bliver meget vildere må jeg kalde den marcipanøl. Så kan man jo drikke en i stedet for påskeæg!

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Marcipan?

Indlæg af TvedeBryg »

Nu har jeg taget en prøve til (purely scientific!) og smagen af marcipan /mandelessens var næsten væk. Så mit bud på bismagen er at det er en lille smule gær fra bunden af fustagen der er kommet med over ved omhældning, der har blandet sig med øllet og givet den markante smag. Jeg håber i hvert fald på at det forsvinder når det nederste fra fadet stille og roligt "forsvinder" god påske

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"