Beercalc betydning?

Besvar
Bryggers Jr.
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. apr 2020, 15:51

Beercalc betydning?

Indlæg af Bryggers Jr. »

Jeg prøver at taste ind i Beercalc dels hvornår jeg humler under selve brygningen, men har problemer med at finde ud af hvordan jeg skriver når jeg tør-humler? Hvordan skal jeg feks skrive ind at jeg efter 5 dage tørhumler x-antal gr. i 2 etc...?

Jeg kan vælge mellem min. / dry 0% / %util dry / %util FW / %util WP

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal bruge betegnelserne??? Er der mon nogen som kan fortælle mig hvad de forskellige betegnelser betyder?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Beercalc betydning?

Indlæg af Freund »

Hej Bryggers

Jeg kan ikke sige det præcist, da jeg ikke bruger funktionen - Dan har tilføjet den 'for nyligt' og jeg plejer bare at skrive det i kommentarfeltet.
MEN som jeg forstår det er forskellen mellem 'dry 0%' og '%util dry' at du i util kan angive hvor mange % (oplevet) bitterhed der overføres. Det her med alfa- og betasyrer, polyphenoler og isomerisering er jeg ikke nået til endnu.. men det kommer :-)
Forhåbentlig er der en garvet der vil supplere mig her.

Jeg har taget et skærmprint fra Beercalc, som fortæller lidt om humling.

Hilsen
FreundBillede
Bryggers Jr.
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. apr 2020, 15:51

Re: Beercalc betydning?

Indlæg af Bryggers Jr. »

Hej Freund.

Tak for svaret, jeg har også selv været inde og kigge lidt mere på det efter dit svar.
Jeg er desværre ikke blevet så meget klogere endnu, men måske det kommer henad vejen...
Dog er jeg blevet op,mærksom på at når jeg for det meste tørhumler forholdsvis meget, så har jeg lidt svært ved at skrive det ind i opskrifterne.''
Det kommer nok en dag;-)
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Beercalc betydning?

Indlæg af Jfinderup »

Er der nogen der har knækket koderne mht. "Dry %" og "% util dry" ... og de øvrige?

Der står ikke noget i hjælpen eller ved at holde musen over - hvilket i ørigt er en fin "feature" der kunne bruges på flere andre felter f.eks. "Boil Volumen" etc. for at hjælpe de nye i klassen :o)
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"