Beregning af gærceller

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Beregning af gærceller

Indlæg af Per »

Hej.

Emnet har sikkert været oppe masser af gange, men jeg har ikke kunnet finde svar på lige det følgende:

Normalt brygger jeg ikke færdige sæt mere, synes ofte der mangler væsentlige oplysninger, som f.eks. info om gær og mængde. Nu har gode venner spurgt om jeg vil brygge et All Grain sæt for dem, da de ikke har tid, og sættet er ved at nå udløbsdato. Det er en dobbelt Bock fra Brewolution - "Double Up Doppelbock". Det er et sæt til ca. 25 ltr. med en OG på 1072. Med sættet følger én pakke gær á 20 gr. Ingen angivelse af producent eller øvrige oplysninger ud over at det er en Brewolution Lager tørgær, gæring ved 10 - 15°

Nu har jeg brygget omkring 40 bryg, og af dem har 3 været decideret dårlige. Alle har være dobbelt Bock - færdige sæt, hvor medfølgende instruktion har været fulgt. I lang tid troede jeg, at de var inficerede, men i hvert fald ved 2 af bryggene, har der været brygget 1 bryg samtidig uden problemer. Efter at jeg er begyndt at bruge kræfter på, at forstå gær og gæring, er jeg mere overbevist om, at det muligvis snarere kan være underpitching, der er årsagen.

For at vende tilbage til ovennævnte sæt, - en pitchrate på 2,0 og 25 ltr. med OG 1072, giver i f.eks. kalkulatoren fra Brewers Friend, at der skal bruges i omegnen af 876 mia. celler. Under forudsætning af at 1 gr. indeholder 10 mia. celler, mangler der så 676 mia. celler. Hvis det er rigtigt så er det da en underpitching der vil noget. Er jeg helt i skoven med den udregning?

Enten skal der bruges omkring 3 breve mere, eller der skal laves en solid gærstarter på 5 ltr.

- Er der nogle af jer dygtige bryggere her på forum, der kan give et godt råd?
- Hvor mange gærceller kan man forvente pr. gram tørgær?
- Er det bedre at købe flere breve gær end at lave en god gærstarter på det ene brev?

Til info, jeg rehydrerer altid tørgær før pitching.

Håber at en eller anden vil dele sin viden.

God påske. Pas på jer selv og hinanden.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Borg »

Ifølge Mr. Maltys kalkulator skal der bruges 36 gram gær ved 90% vitalitet. 44 gram ved 75%.
Du kan rolig få fat i en pakke mere, og gå med 40 gram i alt.
Når man anvender tørgær er langt det nemmeste (og ofte billigste) at købe mere gær end lave en starter.
Og husk så det vigtigste: Rehydrér din gær før anvendelse. Lad være med at drysse den direkte i urten.
Du kan finde rehydreringsprocessen beskrevet herinde på Forum. Jeg selv har gjort det flere gange.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Per »

Tak for svar.

Jo, jeg bruger din vejledning til rehydrering af tørgær.

Det ser ud som der hersker en del uenighed omkring, hvor mange mia. gærceller/gram der er i tørgær. Brewers Friend bruger 10 mia./gram. Brew Father 13 mia./gram. og Mr. Malty 20 mia./gram som udgangspunkt. Jeg kan ikke finde noget der understøtter deres valg.

Fermentis opgiver på deres datablad > 6 x 109 altså 6 mia./gram. (Saflager 35/40 og S-23).

Hvad er fakta? Eller er det mere op til hvad/hvem man vil tro på.

Selvfølgelig kan man som brygger gøre som man har lyst, jeg ville bare som udgangspunkt starte med at følge gængse anbefalinger og gode råd, når man ikke besidder mange års erfaring samt relevante kompetencer.

Men jeg vil følge dit råd om to pakker á 40 gram.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Borg »

Jeg vil helt klart lytte til producenternes tal. De burde vide bedst.
Og så vil jeg rette “fejlene” i mit brygsoftware, så det stemmer overens med fakta. Såfremt det er muligt.
Men ellers ignorer brygsoftwarens beregning af antal pakker. De ved reelt ikke, hvilken pakkestørrelse du har købt.
Brug i stedet beregningen af antal gærceller, og via producentens tal kan du så beregne, hvor mange gram gær du skal bruge, og dermed antal pakker.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Per »

Det giver ofte god mening at rette sig efter producentens tal. Problemet er bare, at flere producenter ikke opgiver tallene. Jeg kan sagtens rette tallene ind i kalkulatoren, bare jeg kender dem.

Lige nøjagtig Brewolution er utroligt nærige med info om deres gær. Og jeg forstår slet ikke, at man ikke vedlægger en gærmængde passende til de enkelte kits.

Men tak for råd og vejledning. Klogere på det blev jeg nok ikke. Jeg havde håbet på, at der var en mere eller mindre gængs rettesnor for antal gærceller/gram i tørgær.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Per »

Jeg vil brygge det sæt, jeg nævnte først i denne tråd,- Double Up - Doppelbock i morgen, og har besluttet at bruge gærkagen fra et tidligere bryg, også en Bock. Gæren er en WLP 830 German Lager. Men hvor meget ville I bruge? Jeg har vedhæftet et billede af den opsamlede gærkage. Der er ca. 600 ml. i alt. Den har stået på køl i 1½ md.

Jeg tog den ind i morges for at dekantere den, men kom fra det, så da den blev lidt varmere kom der liv i den. Den var væsentlig mere lagdelt, med en del mere af det mørke lag (øllet). Den er sat på køl igen.

Mit spørgsmål er: - Skal jeg bruge det hele? Hvis ikke, hvor meget ville I bruge? Den skal bruges til en Dobbelt Bock på 25 ltr. og OG på 1072.

Håber at der er nogen med et godt råd.
Vedhæftede filer
Gærkage fra brygnr 36 Bock.jpg
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Jacob-T »

Jeg er ikke den store ekspert, men har selv smidt
~3-400ml WLP001 gærkage (meget friskere end din - AKA direkte fra forrige øl) i en IIPA, og den fermenterede super, uden bismage (i hvert fald hvad jeg kunne smage).
I et af de øl podcasts jeg lytter til smider de ofte urten til en stor øl direkte på gærkagen fra en lille øl, uden at fjerne noget....
Glæder mig til at høre hvad andre folks erfaringer er!
-Jacob

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Beregning af gærceller

Indlæg af Per »

Jeg dekanterede den, og kom det hele (ca. 300 ml.) i. Så må jeg se hvordan det går.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"