Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Besvar
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej bryggere,

Jeg har oplevet flere af mine bryg have meget lav kulsyre indhold. Jeg kartonerne på flaske med alm hvid sukker. Mit seneste bryg er en Brown ale tilsat 7.5gr/l og er her efter 1 mdr p flaske stadig meget svag kulsyre. Jeg har flere bryg der har stået væsentligt længere, og hvor der heller ikke er meget kulsyre.

Jeg plejer at opløse sukkeret i 1 liter vand og tilsætte det gradvist når jeg omstiller imellem tankene inden flaskning. Derefter slynger jeg spanden og forsøger at undgå at få iltet øllet for meget.

Udover den svage karbonering så “lider” flere bryg af at være søde i det. Så jeg havde mistanke til om min temp styring under brygning målte forkert. Det er tjekket med 2 andre termometre, og alle ligger de indenfor ca 1.5 grader. Så det er helt som forventet.

Jeg har på mine bryg haft lavet cold crash for at bundfælde så meget som muligt. Og så er det at det slår mig; kan jeg faktisk have været så effektiv med coldcrash at der ikke er nok gær tilbage til at danne kulsyre på flaske? Og da min søde øl ikke skyldes for høj mæske temperatur, kan den jo simpelthen være sødmen fra det tilsatte sukkervand der gør øllet sødt da gæren ikke har fået det spist og dermed heller ikke dannet kulsyre.

Jeg har set problemet på både under og overgæret øltyper. De ligger alle på 4.5 til 6.5% i alkohol.
mvh
MEOLSEN
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af peos »

Da jeg i starten af min "bryggerkarriere" også sukkerkarbonerede, lavede jeg altid en sukkeropløsning, hvor jeg havde styr på koncentrationen (g sukker pr. ml. opløsning). Og så fordelte jeg opløsningen i flaskerne med en 5 eller 10 ml engangssprøjte. På den måde var der helt styr på sukkermængden i hver flaske, og jeg undgik uens karbonering. Og jeg undgik i øvrigt også den iltning, der følger med omstikning og omrøring i gærspanden.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af jandk »

Det lyder mystisk, 7,5g/l er i den høje ende og bør helt sikkert give en fin karbonering.
Jeg coldcrasher også altid men har aldrig oplevet problemer som disse.

Lader du dem stå ved stuetemperatur når de er flaskede?
Det kan også hjælpe at ryste flaskerne engang imellem for at få løsnet gæren fra bunden af.

Den eneste gang jeg har haft problemer med flaskekarbonering, var i en trappist øl på over 10%, hvor gæren nåede alkohol tolerance grænsen.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af mhn »

Vi havde problemer, da vi et par gange brugte isinglass. Det virker åbenbart for godt.

Men det lyder ikke til, du har brugt noget i den stil?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg har ikke sukkerkarboneret siden jeg gik på fad, men jeg kogte sukkeret i 200ml vand, smed det i omstiknings karret først og omstak øllet ovenpå.
Jeg havde een episode med flasker bomber (Pliny the Elder klon på 8.2%), så på senere bryg rørte jeg forsigtigt rundt så sukkeret blev mere ligeligt fordelt i urten.

Vedr. restsødme:
Du skriver ikke din mæske temperatur og om din FG var som forventet.
Er din FG højere end forventet kan det være en del af forklaringen og har du mæsket ved høj temperatur, vil der formentlig være en del uforgærbart sukker i urten.
Når du bruger 1 liter vand til sukkeret, tror jeg ikke det har den store indflydelse på rest sødmen, men det er der nok nogen der kan regne på :-)

Du kan lave et par "kontrol flasker", brug en pipette som peos skriver eller et par sukker tabletter (igen regnet ud fra behovet/flaskestørrelsen), f.eks. disse: https://www.maltbazaren.dk/shop/muntons ... 4483p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dermed ved du præcis hvor meget sukker der er tilført kontrol flaskerne og giver det heller ikke den ønskede karbonering, skal du nok se på din mæske process/temperatur.
Vær opmærksom på at flaskekarboneringen skal ske ved stuetemperatur i starten, så gæren har en chance.
GeheimBrau
/Gert
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej igen,

Tak for alle input. Bliv endelig ved med at komme med idder til årsagen :o).

Hermed lige lidt flere reflektioner i blandet rækkefølge:
* Mine flasker står i bryggers for at karbonere. Så det vil sige ca. 22 grader. Så det bør være OK.
* Ang fordeling af sukkeret - så har jeg som forsøg faktisk prøvet at bruge én sukkerknald i hver 0.5l flaske ved den seneste undergærede øl. Det er reelt nok liige i underkanten(ca. 4.5gr/l), men burde til gengæld være en ret sikker måde hvorpå man er sikker på at der kommer ens mængde sukker i hver flaske. De 7.5gr/l er også lidt højere end jeg normalt vil gå. Der sigter jeg normalt efter 6-6.5gr/l ved overgæret øl.
* Of så lige en kommentar ang. coldcrash. Gør det her mon nogen forskel om det er tør- eller vådgær? Er ikke helt sikker - men mener at se en mønster i at de øl jeg har set problemer med alle er brygget med vådgær. Men det skal jeg lige have checket op på. Så kan man tænke sig at brugen af vådgær kan have en betydning?.
* Jeg mæsker som udgangs punkt ved 67C - men har også set tendensen ved øl mæsket ved 65C. Det er storset som jeg altid har gjort. Men det er altså først noget jeg har observeret "i nyere tid" på nogle af mine bryg. Forskel er at jeg generelt er begyndt at kigge mere mod vådgær og coldcrash ifht. da jeg brugte tørgær og ikke brugte coldcrash. Så tænkte om der kunne være en sammenhæng.
mvh
MEOLSEN
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af jandk »

Når du bruger vådgær, opformerer du det så i en gær starter først? Ellers kunne man godt forestille sig, at der ikke er gærceller nok til at færdiggøre gæringen. I de fleste vådgær pakninger er der langt færre celler end i en pakke tørgær. Sørger du også for at ilte urten godt inden tilsætning af gær? Gæren skal bruge ilt for at formere sig i starten. Jeg bruger en akvariepumpe med ilt-sten og hepa filter i ca 10 minutter. Efter at jeg begyndte at bruge pumpen syntes jeg at min fermentering går hurtigere og resultatet bliver også renere og specielt ved høje procenter undgår jeg at de bliver sprittede.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Manglende gærceller ved flaskekarbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Faktisk for første gang med den omtalte Brown Ale lavede jeg en gærstarter - Det har jeg ikke gjort tidligere. Jeg lavede ikke en starter med omrører, men simpelthen ved at lave en 3l starter med 330gr. tørmalt, og så hælde det i min gærspand. Og så nogle gange om dagen så fik spanden en ryste tur. Den metode læste jeg om i en ældre tråd her på forummet. Og den viste sig faktisk at være ganske effektiv.

Samtidig med brygningen af den Brown Ale, der satte jeg gang i et andet forsøg. Nemlig at jeg ville høste og vaske gæren til sidst. Så jeg har nogle små glas i køleskabet med en del af den høstede og "vaskede" gær. Så jeg har i dag taget ét af de glas ud af køleskabet. Og så har jeg været en tur på "lageret" og fundet de 3 bryg (12 øl ialt) hvor dette fænomen er mest udtalt. Og så er det planen at jeg i aften vil knappe de 12 øl op, og tilsætte en smule ekstra gær. Og så ellers på med kapslerne igen. Og så ser vi havd der sker. Det må jo kunne vise om der er noget om min mistanke eller om jeg er helt galt på den. Og så skal jeg nok vende tilbage med udfaldet af min test så andre evt. kan lærer noget af det uanset udfaldet.
mvh
MEOLSEN
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"