Kan det gære for længe

Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jeg har købt et bryg kit fra Brewparts - Silence og the Lamb som er lavet af Brewolution

https://brewparts.dk/download/sample/556" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er en påskebryg på 7,5 % forventet OG 1075 forventet FG 1018

Opskriften foreskriver gæring ved 18-22 grader, det har jeg ikke mulighed for så den er gæret ved 22-24 grader.

Ifølge opskriften skulle den være færdig gæret efter 14 dage.

Den har nu stået i 4 uger og gærer stadig, svinger mellem 16 og 30 sekunder mellem boblerne i røret.

Jeg har ikke ormstukket den, og har ikke åbnet for at måle FG. Da den jo åbenbart stadig gæret.

Er der noget galt, skal jeg lade den stå indtil der er et minut mellem boblerne eller skal jeg åbne og måle FG.

Nogle forslag eller gode erfaringer.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Freund »

Hej Jan

4 uger på spand er ikke kriminelt.
Mine får lov at stå 3-4 uger, så det passer med flaskning en weekend.

Aktivitet i gærlåsen er ikke det samme som gæring, det kan meget vel være co2 fra øllet der stiger op.
Jeg synes du skal måle, og se hvor langt ned den er kommet.

Hilsen
Freund
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

Freund skrev:Hej Jan

4 uger på spand er ikke kriminelt.
Mine får lov at stå 3-4 uger, så det passer med flaskning en weekend.

Aktivitet i gærlåsen er ikke det samme som gæring, det kan meget vel være co2 fra øllet der stiger op.
Jeg synes du skal måle, og se hvor langt ned den er kommet.

Hilsen
Freund
Tak for dit svar Freund.

Tja, jeg har nu den 18-4-2020 flasket, én måned og 3 dage efter den blev sat til gæring den 18-3-2020.
boblerne i gærrøret svingede meget i tid mellem 28 sek. til 40 sek. de sidste to dage målte jeg et par gange 58 sek. mellem boblerne men relativt sjældent.

Det gik således at det faktisk duftede af øl da vi åbnede gærspanden, vi tappede en prøve og målte FG til 1000. hvilket betyder at der absolut intet sukker er tilbage i urten og ABV må således være (1071-1000)/7,5 = 9,4% og den skulle have været stoppet ved en FG 1018 og en ABV på 7.5%

Jeg synes at have lært, man kan ikke via boblerne i gærrøret afgøre om en gæring er færdig, selvom det i opskriften nævnes den skal gære indtil der er mere end 1 minut mellem boblerne i gærlåsen.

Se, nu er jeg lidt på herrens mark ved fremtidige bryg, eller rettere pisket til at åbne gærspanden efter 14 dage og måle FG med risiko for infektion!

Jeg er nu alligevel lidt imponeret over at gæren har omsat alt sukkeret, synes at have læst at ved overgæring vil der altid være en vis mængde restsukker til overs.

Hvis nu det er Co² der har holdt gærrøret aktivt kommer der måske en udfordring med karboneringen, den er gæret ved 22°C og der burde således være ca. 0,83 liter Co² pr. liter øl, men kan man mon regne med det hvis Co² har forladt gærtanken uden gæren har produceret nyt Co².
Jeg har karbonret medium 5,9g sukker pr. liter og ønsker det skal ende ud med 2,2 liter Co² pr. liter øl, så måske det bliver en øl lidt i undrkanten hvad angår Co² og lidt i overkanten hvad angår styrke.

Hvis der er nogen der har erfaringer:
Har det nogen betydning for en øl når man gærer alt sukkeret væk udover smagen naturligvis bliver mere tør grundet manglen på sødme?

De bedst hilsner
Jan
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Per »

Godmorgen Jan.

Jeg synes det lyder mærkeligt, at du skulle kunne gære ned til 1000 Öesle. Er du helt sikker på dine aflæsninger? Det svarer til en att. på 100% !!! Jeg tror ikke det er rigtigt.
Hvilken gær har du brugt?

Mvh. Per.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Freund »

Jan Rasmussen skrev: Hvis der er nogen der har erfaringer:
Har det nogen betydning for en øl når man gærer alt sukkeret væk udover smagen naturligvis bliver mere tør grundet manglen på sødme?
Min erfaring er at man bliver hurtigere fuld af det Billede

Spøg til side.. Det giver jo en forskydning af balancen mellem styrke og bitterhed (GU:BU), og alt efter type og smag/præference kan det være både godt eller skidt.
Jeg gik en FG på 1.000 på den sidste saison jeg bryggede (kopi af Champagne buster på beercalc) - her passer det godt.

Hilsen
Freund
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

Per skrev:Godmorgen Jan.

Jeg synes det lyder mærkeligt, at du skulle kunne gære ned til 1000 Öesle. Er du helt sikker på dine aflæsninger? Det svarer til en att. på 100% !!! Jeg tror ikke det er rigtigt.
Hvilken gær har du brugt?

Mvh. Per.
Morgen Per

Jo, det er ganske vist...
Selv undrede vi os så meget at vi prøvede at måle igen efter vi havde kaborneret og fik en SG på 1002, men der havde vi jo også kommet sukker i.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

Freund skrev:
Jan Rasmussen skrev: Hvis der er nogen der har erfaringer:
Har det nogen betydning for en øl når man gærer alt sukkeret væk udover smagen naturligvis bliver mere tør grundet manglen på sødme?
Min erfaring er at man bliver hurtigere fuld af det Billede

Spøg til side.. Det giver jo en forskydning af balancen mellem styrke og bitterhed (GU:BU), og alt efter type og smag/præference kan det være både godt eller skidt.
Jeg gik en FG på 1.000 på den sidste saison jeg bryggede (kopi af Champagne buster på beercalc) - her passer det godt.

Hilsen
Freund
Freund, der er jo fordele ved alt ;o) man kan med sindsro sige man kun har drukket én øl.

Aha det kan altså lade sig gøre at gære helt ned til SG 1000. og reelt kan man dermed gære for længe.
Hov jeg blev spurgt af Per hvilken gær der er brugt, jeg ved det ikke, der står kun et nummer på poserne i Brevolutions Kit.

I øvrigt hældte gærkagen på en Erlanmeier bare for sjov (jeg skal ikke bruge den) for at se hvordan det lagdeler og udvikler sig, der kommer her dagen efter stadig små vulkanudbrud op fra bunden, men der er jo ikke mere næring tilbage da vi jo målte SG1000, er det mon gået i autolyse hvor de æder sig selv, den kan jo heller ikke formere sig uden næring.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Freund »

Jan Rasmussen skrev: Aha det kan altså lade sig gøre at gære helt ned til SG 1000. og reelt kan man dermed gære for længe.
Jeg vil lige præcisere, at det ikke har noget at gøre med hvor lang tid gæringen varer, men hvilke typer/forgærbarhed af det sukker der skabes ved mæskning. Og gæren, gæringstemp., og...
Det kan ikke umiddelbart måles med hydrometer/refraktometer.

Hilsen
Freund
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af jandk »

Hvordan ser overfladen ud på øl'et og smager det evt. surt?
Det er meget usædvanligt, at gær der burde stoppe på 1018, gærer så langt ned, medmindre du har fået en infektion.
Det kunne også forklare hvorfor den bobler videre efter så lang tid.
Normalvis stopper gæren når den har nået sin attenuation grænse.
Den skal ikke æde videre efter dette, ellers vil øl jo altid blive overkarboneret i flaskerne.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

jandk skrev:Hvordan ser overfladen ud på øl'et og smager det evt. surt?
Det er meget usædvanligt, at gær der burde stoppe på 1018, gærer så langt ned, medmindre du har fået en infektion.
Det kunne også forklare hvorfor den bobler videre efter så lang tid.
Normalvis stopper gæren når den har nået sin attenuation grænse.
Den skal ikke æde videre efter dette, ellers vil øl jo altid blive overkarboneret i flaskerne.

Jeg synes den ser fin ud på overfladen, se vedhæftede billede, der var ikke noget hvidt lag på den.
den smager ikke surt, derimod smager den frisk, er måske ikke helt så flad som den burde være når den ikke er karborneret.
Billede af urten da vi tog låget af gærspanden
Billede af urten da vi tog låget af gærspanden
Nå, men det du siger er at en gær som har en attenuation på 74-76 skal stoppe med at spise af det forgærbare sukkeret når gæren har spist 74-76% af det forgærbare sukker.

I så fald har jeg et problem et eller andet sted med dette bryg, håber ikke det bliver bomber, men det viser de næste 14 dage vel.
Det er kun mit andet bryg, så der burde at være plads til forbedringer. ;o)

Jan
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Freund »

Jan Rasmussen skrev: Nå, men det du siger er at en gær som har en attenuation på 74-76 skal stoppe med at spise af det forgærbare sukkeret når gæren har spist 74-76% af det forgærbare sukker.
Helt rigtigt forstået, der kan dog ske "et eller andet" undervejs.. måske har gæringstemp. været høj, eller mæsketemp. lav.. eller noget tredje.
Det er svært at gætte på, når vi ikke kender gæren.
Jan Rasmussen skrev: I så fald har jeg et problem et eller andet sted med dette bryg, håber ikke det bliver bomber, men det viser de næste 14 dage vel.
Når der er gæret ned til 1.000 kan den ikke gære mere. Ved flaskekarbonering, tilsættes den mængde sukker I ønsker gæren skal omdanne til co2, derfor er det super vigtigt at gæren er færdig.. uanset om "færdig" er ved 1.018 eller 1.000.
Det kontrolleres ved fx 2 ens hydrometermålinger med 2-3 dages mellemrum. Er gæringen stoppet urealistisk højt, så giv det hellere end uge mere - bare et godt råd Billede

Som jeg husker det giver 2,7g sukker/liter en øgning på 1oeshele, så bare en lille smule der ikke er gæret væk inden flaskekarbonering vil give en træls oplevelse.
(Jeg kan fortælle at min husbestyrer ikke var imponeret over 2 flasker hvedeøl der var rendt ud på gulvtæppet)..

Hilsen
Freund
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

[quote="Jan Rasmussen"]Jeg har købt et bryg kit fra Brewparts - Silence og the Lamb som er lavet af Brewolution

Øv, har lige konstateret ringe på indersiden af flasken lige der hvor øllet når til, ses tydeligt hvis man hælder flasken lidt på skrå, det betyder jo infektion.

så mon ikke kloarken bliver beruset i weekenden!

Sikkert også forklaringen på den gærede helt ned til 1000 oeasle
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Mikle »

Hej Jan

Ville lige vente med bare at hænde det hele ud.

De ringe du beskriver kan også være uklarheder i dit øl som bare sætter sig indvendigt på flasken der hvor øllet når til.

Den gære jo færdig i din flaske så der kan sagtens sætte sig lidt urenheder der i kanten.

Åben en flaske og smag på det. Hvis det ser fint ud og smager godt så ville jeg drikke det.

Og smager det godt tror jeg din menneskelige kloak får mere glæde af det end din rigtige kloak):)

Hilsen mikkel
Senest rettet af Mikle 5. jun 2020, 06:16, rettet i alt 1 gang.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Freund »

Jeg vil gøre som Mikle

Hilsen
Freund
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Kan det gære for længe

Indlæg af Jan Rasmussen »

Mikle skrev:Hej Jan

Ville lige vente med bare at hænde det hele ud.

Hilsen mikkel
Tak for de trøstende ord ;o)
Jeg læste bare følgende i Håndbryggerens Håndbog:

En ring på indersiden af flasken er et så godt som sikkert tegn på en eller
anden form for infektion.

Det har stået 7 uger nu og er ikke godt, det er blevet bedre, men ikke godt, til gengæld er virkningen faktisk overvældende.
Der sker selvfølgelig ikke noget ved at lade dem stå lidt endnu og så om den udvikler sig til det bedre.
Jan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"