Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af TJ_85 »

Jeg har købt et komplet fadølsanlæg med denne regulator.

https://www.hjemmebryggeren.dk/fadol-og ... ed-2-udtag

Efter at have karboneret og tappet det første øl begyndte den at opføre sig mærkeligt. Pludselig skød trykket i vejret, ligemeget hvor meget jeg skruede på tilførslen på regulatoren.

Jeg får tilsendt en ny. Spørgsmålet er dog om jeg kan stole på produktet. Den virker noget klejn i det. Eller om jeg skal investere i noget mere solidt europæisk fabrikat, Fx: https://ebay.us/zMFjmQ

Nogen der har erfaring med mini-regulatoren?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af Knet »

Hej,

Med risiko for at du er dreven ud i fadøl og for at du tænker at jeg må have drukket for mange selv når jeg skriver det, så drister jeg mig alligevel til det, da det er et nyt (første?) anlæg:

Nu kender jeg kun min egen regulator og kan kun tale ud fra den. Men på den er det lidt kontraintuitivt: når man skruer den i, som når man vil lukke en hane, så øges trykket. Vil jeg reducere tryk, skal jeg skrue modsat hvad man umiddelbart ville tro.

Hvis din model er efter samme logik, kan det være der bare skal drejes den anden vej og luftes ud.

Men så igen: den fejl burde forhandler have gennemskuet ved din henvendelse og det er jo ikke sikkert at din model er ligeså ulogisk som min :-)

Vh. Kenneth
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af TJ_85 »

Hej Kenneth

Jeg er ny i faget :)

Jeg har prøvet at dreje begge veje uden held. Spørgsmålet gik også på om de billige regulatorer er pålidelige nok, eller jeg skal investere i noget bedre?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af Knet »

Jeps, fangede godt hvad spørgsmålet var, men har ingen holdninger til det.

Det var mere hvis nu det var en fejl 40 så var der ingen grund til at drøne den i skralderen.

Vh. Kenneth
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af TJ_85 »

Mine ti tommelfingre gør ikke noget godt for sagen, så fejl 40 kan ikke udelukkes...
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af Borg »

Jeg skal ikke udtale mig om din regulators kvalitet. Jeg kender den ikke.

På alle de regulatorer jeg har haft mellem hænderne, skal stilleskruen drejes i samme retning som man vil have viseren til at flytte sig. Det er lettest at huske på den måde.

Men da viseren (manometeret) altid viser det aktuelle tryk, vil viseren ikke flytte sig, når stilleskruen drejes mod uret, med ønsket om at sænke trykket. Trykket har jo ikke ændret sig, bare fordi skruen drejes. Først når trykket lukkes ud af systemet (fustagen), vil viseren flytte sig. Og på det tidspunkt man har lukket så meget tryk ud, at der begynder at strømme CO2 gennem regulatoren igen, kan det nye faktiske tryk aflæses.

Nogle dyrere regulatorer har en manuel udluftningsventil, og andre igen (endnu dyrere), har en automatisk udluftning. Har din fustage en sikkerhedsventil, kan du bruge den.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af TJ_85 »

Jeg har prøvet at lufte ud i fustagen til omkring 1 bar og skruet skruen helt ud, så der ikke burde komme gas ind i fustagen. Det gør der dog alligevel, og trykket bliver ved med at stige til jeg slukker på selve flasken.

Jeg kan ikke forestille mig at tvangskarboneringen har fået trykket i fustagen til at stige til 5 bar eller mere? 9,5 l fustagen var ikke helt fyldt fra starten, og jeg har tappet måske 2,5 l.

Jeg håber erstatningen virker bedre, men jeg tror ikke jeg har tålmodighed til at arbejde med noget der går i stykker efter 2 uger. Er der nogen der kender noget til ODL-mærket fra Italien?
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af Vestv »

Har en magen til - har ingen problemer der kan tilskrives regulatoren.
Tvangskarbonering driller jævnligt, men ikke noget der skyldes regulatoren.
Har du et manometer ved siden af kan du lave en kontrol ?
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af TJ_85 »

Nej, desværre. Jeg kunne skille selve kroppen ad med fingrene og fik den åbnet og skruet sammen igen. Den var heller ikke skruet hårdt sammen der hvor gassen går ned til de to lynkoblinger.

Kan min oplevelse have noget at gøre med, at jeg tappede nogle øl uden CO2’en var åbnet? Kom til at slukke for gassen efter karbonering var slut?

Den skal da ikke give tryk når skruen er skruet helt ud uanset?
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af TJ_85 »

Nå, den nye regulator virker tilsyneladende. Desværre er øllet blevet overkarboneret af den forrige regulators vanvid. Skal jeg slukke for gassen, lufte lidt ud og vente nogle dage? Jeg kører med picnichane med en meters slange på. Det hele står i et rum ved 9-10 grader.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Kan jeg stole på denne CO2-regulator?

Indlæg af mhn »

Du kan fint få trykket ned ved at pifte sikkerhedsventilen nogle gange om dagen i nogle dage.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."