Kan malt blive for gammelt?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
hejmikkel
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. apr 2020, 16:06

Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af hejmikkel »

Hej

Jeg er helt grøn indenfor dette spændende område, så jeg har købt mig et startsæt for at kunne starte mit brygning derhjemme. Sagen er dog den, at jeg har købt sættet af en ældre herre, som påstod at hele sættet var nyt og ubrugt - jo bevares, det var det skam også, men han havde lagt det forkerte billede ind, så der var kun halvdelen af udstyret med i kassen som på billedet.
Han ville ikke give pengene tilbage, så jeg må bruge det jeg har købt (man er vel studerende). Mit spørgsmål lyder så på, at selvom desinficeringsvæske (horolith-P3) og en IPA fra Mongrovey Jacks er udløbet for 5 år siden, kan jeg så godt stadig bruge det?
Han påstår hårdnakket, at det stadig er brugbart og derved ikke hans skyld - han oplyste dog ikke, at disse ting var udløbet for 5 år siden...

Bedste hilsner
Mikkel
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af Mikle »

Tror det største problem er at din gær og humle ikke er gode mere.

Tænker jeg ville snakke med ham den gamle igen.

Det ikke pænt at sælge noget som ikke er i orden.

Ellers køb et all grain kit hos en forhandler i stedet,


Du kan også bare prøve at brygge det og se hvad der kommer ud af det.

Mvh Mikkel
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du kan inden brygning prøve at hælde gæren i et skoldet syltetøjsglas med æblejuice og se om den kommer i gang.
Din humle derimod, den kan du godt glemme, især når det er en ipa, frisk humle og evt gær
hejmikkel
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. apr 2020, 16:06

Re: Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af hejmikkel »

Hej

Tak for jeres svar

Han er ikke til at hugge og stikke i, så jeg giver op. Jeg vil hellere bruge tiden på noget andet.

Er det fuldtsændig umuligt at brygge på det her humle og gær? Jeg skal bruge det om 2 ugers tid, så jeg kan ikke nå at brygge noget nyt nemlig. Jeg har hældt det over i spanden for et par dage siden, og jeg tror gæren virker - der kommer ret mange bobler op igennem gærlåsen i hvert fald :-)
Men er humlen dårlig? Det er jo sådan et maltekstrakt sæt jeg bare har hæld i den med sorte tykke masse, den kan måske ikke holde sig? (Han påstod godt nok, at producenten havde sagt det kunne den!)
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af admin »

Hvis malten ikke er kværnet, tænker jeg nok det skal du, dog skal du nok forvente et udbytte på malten der lidt lavere.

Horoliten ændre sig ikke.

Gæren bør du nok laven en starter på, så er den igen aktiv.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Godt at høre det gære, når det er ekstrakt Kit kan jeg ikke udtale mig om humlen, du er i gang, så prøv dog, det skal nok blive til øl
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kan malt blive for gammelt?

Indlæg af Freund »

hejmikkel skrev: Jeg skal bruge det om 2 ugers tid, så jeg kan ikke nå at brygge noget nyt nemlig. Jeg har hældt det over i spanden for et par dage siden, og jeg tror gæren virker - der kommer ret mange bobler op igennem gærlåsen i hvert fald
Hvordan "bruge"?
Hvis du vil have det på flaske, skal du forvente at der går mindst 7 dage før karboneringen er på plads.
Jeg har ikke travlt, så jeg venter 14 dage.

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."