Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Jeg har købt mig en Elitech ATC-1550 med indbyggede stik til køling og varme, da jeg fik ødelagt en kopi-STC-1000 pga. min fummmelfingrethed.

Den er sat til køleskabet så fa’øllet kan blive koldt. Jeg har dog problemer med at indstille den korrekt. Den tænder præcis når temperaturen når 6 grader, som den er indstillet til. Burde den ikke vente 10 min når compressor time delay er sat til 10 min? Jeg har prøvet at indstille cooling hysteris til hhv. 0,5, 2 og 5 grader.

Manualen er ikke på et engelsk jeg lærte i skolen, så hvis nogen har erfaring med denne model modtager jeg gerne hjælp til korrekt indstilling.

https://www.elitechonline.co.uk/elitech ... -no-wiring

https://www.elitech.uk.com/uploads/soft ... 31P913.pdf
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Nå, jeg fik sat forsinkelsen til 20 min og hysterese til 4 c. Nu går der noget tid inden den starter. Forhåbentlig kommer der nu andet end skum ud af picnichane når næste fad tappes.

Et andet dumt spørgsmål: Beskadiger jeg køleskabets kompressor ved at styre temperaturen på denne måde? Jeg har isoleret proben med noget bobleplast og tape på fustagen så det burde ikke slå til så tit.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af Knet »

Hvorfor bruger du ekstern temperaturstyring, hvis ikke det er et gæringsskab? Du vil bruge det til kold fadøl, og dér er køleskabet vel nok? Det tænder jo selv kompressor efter den temperatur du sætter det på. Altså når massen (dit fad fyldt med øl) først er kølet ned, fungerer det jo som køleelement for luften, og køleskabet som køleskab alene, vil ikke tænde så hyppigt.

Men ellers er hele ideen i at den starter forsinket, at den får en tiltrængt pause før den køler igen.

Vh. Kenneth
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Samme tanke ramte mig og nu kører jeg bare med køleskabets termostat :) Man kan dog ikke indstille andet end 1 til 5.

Men så fik jeg da afprøvet en gadget der lå i skabet - min kælder er perfekt til overgær det meste af året.

Modtager stadig gerne gode råd til indstilling. Hvis jeg sætter hysterese til 0,5 c vil den køle ned til en halv grad under indstillet temperatur? Og den vil køle når den når en halv grad over indstillet temp?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af Freund »

TJ_85 skrev:Samme tanke ramte mig og nu kører jeg bare med køleskabets termostat :) Man kan dog ikke indstille andet end 1 til 5.
Min "5'er" svarer til 8°C, lidt for koldt til min smag... men så har jeg forventningens glæde, når en øl står og bliver klar Billede
Måske dit køleskab har en lignende logik.

Hilsen
Freund
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Dvs. dit køleskab kan kun få øllet ned på 8 grader på højeste indstilling?

Der er mange, særligt på amerikanske fora, der kloger sig på øllets temperatur når det skal ud af fustagen ift. skum. Jeg ville foretrække 8-9 grader men vil jeg så bare få skum ud?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af Borg »

Relæet vil slå til, når temperaturen når set-temp + hysterese. Og så vil den køle til set-temp nås igen.

Compressor delay time er den tid der skal gå, fra kompressoren stopper, til den må starte igen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af Freund »

Hahaha - du ved mere om mit køleskab end jeg selv gør
Jeg har været i skuret, og det står på 1 (ud af 7).
Min pointe er, at selvom det er en "dum" styring vil temperaturen være ret jævn.

Mht. skum er det sammenhængen mellem temperatur og tryk der giver dig en kedelig oplevelse.
Du skriver picnic, har du 1,5m bremseslange på?
Hvor mange bar har du på dine fustager?

Hilsen
Freund
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Slangen er ret kort, måske en meter. Jeg havde karboneret en uges tid med lidt over 1 bar i et rum der var 10 grader. Da den var færdig, kom øllet fint ud. Så gik regulatoren amok så der kom 3-4 bars tryk. Jeg har luftet lidt ud og slukket for CO2'en, men der kommer stadig meget skum.

Jeg overvejer kraftigt at købe sådan et sæt med 10 fods slange til at begynde med – så kan man vel forkorte såfremt der er for lidt CO2 når øllet kommer ud?

https://www.ebay.co.uk/itm/Beer-Tap-Fau ... 1665432568
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af Freund »

Når jeg skriver bremseslange, er det en tynd slange 3/16".
Se tråden her, der er den vist
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Hvis du vil have en "rigtig" hane, så vil jeg anbefale en med kompensator, der kan du justere flowet...
Ellers flytter du bare problemet.

Jeg tror du har for meget tryk på fustagen efter uheldet med regulatoren - 1 bar til 10 grader burde ikke være problematisk.
Luft ud, vent, luft ud, vent og sæt ønskede bar på - hvis der løber CO2 i fustagen har du klaret det.. hvis ikke er der stadig for meget tryk på.
Tap en øl eller to alligevel - måske det bliver bedre Billede
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Altså, det var sådan et sæt her jeg købte, bare med 9,5 l fustage. Så jeg vil tro det er alm. bremseslange.

Jeg kan ikke se problemet med en hane uden kompensator, hvis blot bremseslangen har den rette længde?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af Freund »

Vi taler om forskellige diameter på slanger
Alm. ølslange er 3/8"
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af mhn »

Trykket må kun falde omkring 1 psi, når øllet forlader hanen.

I mit setup skulle der 130cm bremseslange til. Jeg fandt beregningerne på nettet et sted. Jeg kan desværre ikke huske hvor.

Jeg gik fra skum helvede til stort set ingen problemer. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
TJ_85
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22. dec 2016, 22:25
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hjælp til indstilling af ATC-1550 temp.styring

Indlæg af TJ_85 »

Tak for alle svarene. Det er rart at kunne drøfte fadølssituationen herinde når konen knægter ytringsfriheden ved at bede en holde mund.

Jeg har bestilt den gammeldags taphane i linket ovenfor med en shank og 2 m bremseslange. Jeg kommer nok til at stille endnu flere dumme spørgsmål når det ankommer.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."