Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Besvar
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af Dilholm »

Hej

Jeg har netop lavet et bryg som i følge opskriften skulle have en OG på 1065, men hvor jeg kun endte på 1052... er der noget man kan gøre for at rette op på dette, eksempelvis tilsætte ekstra karboneringssukker?

De bedste hilsner
Andreas
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af HLP »

Mit svar er at du skal ikke gøre noget.
Du får nok en lidt lavere alkohol %, og så hva?
Du kan ikke komme extra sukker i til efter karbonering. Du får øl over alt!
Jeg kom ved en fejl for meget sukker i, læs 3gange for meget sukker i.
Ikke en go oplevelse... øl ud over det hele.
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af mhn »

Jeg vil også sige, drik det som det er. :-)

Du kan komme sukker under gærringen (ikke karboneringen), men det vil give en tyndere krop. Så med mindre du er tilhæger af industri pilsner, gør det nok ikke noget godt for din øl.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af Freund »

Jeg vil sige at det afhænger af hvilken øltype du har. Sukker giver for mig en mere tydelig smag af alkohol. Det kan være ønskværdigt i nogle typer øl, fx saison.

1.05x er ikke en lav OG - forventeligt hvis du har brygget et kit: Deres angivelse er typisk beregnet til eff. på 80%

Da jeg var ny brygger delte jeg et bryg i to (apa), og tilsatte sukker i den ene spand (ved gæring). Den vandt ved lagring, men var for sprittet de første måneder...

Hilsen
Freund
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af Borg »

Freund skrev:Jeg vil sige at det afhænger af hvilken øltype du har. Sukker giver for mig en mere tydelig smag af alkohol. Det kan være ønskværdigt i nogle typer øl, fx saison.

1.05x er ikke en lav OG - forventeligt hvis du har brygget et kit: Deres angivelse er typisk beregnet til eff. på 80%

Da jeg var ny brygger delte jeg et bryg i to (apa), og tilsatte sukker i den ene spand (ved gæring). Den vandt ved lagring, men var for sprittet de første måneder...

Hilsen
Freund
Stilsartsdefinitionen for en saison er “fraværende til svagt niveau af alkohol”.
Det er - efter min mening - ikke noget man opnår ved at tilsætte almindeligt sukker. Det vil oftest give en anstrengt og/eller påtrængende fornemmelse af alkohol. Et niveau og en smag der ikke er efter stilartsbeskrivelsen.

Men det er naturligvis op til bryggeren at beslutte, hvordan hans/hendes øl skal laves. Men stilartsbeskrivelsen - de tekniske krav til en specifik øltype - kan ikke omgås, såfremt man vil lave en øl, der lever op til de krav.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af Freund »

Borg skrev: Men stilartsbeskrivelsen - de tekniske krav til en specifik øltype - kan ikke omgås, såfremt man vil lave en øl, der lever op til de krav.
Og jeg har heldigvis stadig meget at lære.
Tak for korreksen Billede

Hilsen
Freund
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af morfmir »

Dilholm skrev:Hej

Jeg har netop lavet et bryg som i følge opskriften skulle have en OG på 1065, men hvor jeg kun endte på 1052... er der noget man kan gøre for at rette op på dette, eksempelvis tilsætte ekstra karboneringssukker?

De bedste hilsner
Andreas
Det kan være en god ide at have noget lyst spraymalt på lager, hvis du mener at det er vigtigt at ramme OG meget præcis. Spraymalt er "rigtig" malt sukker og vil derfor ikke ødelægge dit smagsbillede på samme måde som almindeligt hvidt sukker risikerer at gøre.
Hvilken øl er det du har brygget? Til porter/stout kan må tilsætte noget mørkt sukker f.eks. Muscovadosukker det giver en smag af rom som kan passe fint i stilarten.
Hvis det er noget belgisk kan du tilsætte kandis eller sirup af forskellige art.
Men ellers som de andre skriver så vil din øl sikkert udvikle sig fint med den OG du har, så det er nok ikke nødvendigt at tilsætte noget.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Re: Lav OG - tilsæt ekstra sukker?

Indlæg af Dilholm »

Mange tak for svarene :))

@morfmir det er en øl af typen Biere dé Garde.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"