Vandmængde i opskrift

Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Family Brewing »

Mikle skrev:Nej ikke rigtig:)

Du kan jo godt lave 25 liter stout med 12 kg malt hvor imod en ipa bruger du feks 5 kg malt. Jo mere malt du bruger jo højere ender din OG.
Men hvis jeg hele tiden øger vandmængden i takt med maltmængden, vil OG så ikke ende ud med at være den samme?
EX 1: 5kg malt x 2,7 Liter vand = 13,5 liter.
EX 2: 10kg malt x 2,7 liter vand = 27 liter
Det er da det samme, altså bare en større portion.
Mikle skrev:Hvis du brygger en 25 liter øl med mange kg malt skal du bare Sparge mindre men din OG bliver højere. Håber det gav bare lidt mening?;) ellers spørg gerne
Er det så rigtig forstået, at mindre sparge vand er måden at få en højere OG på, hvis man kører slavisk efter "kilo malt x 2,7 liter vand" princippet?
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Mikle »

Hvis du laver 25 liter øl og bruger 8 kg malt ser regnestykket sådan her ud.

8x2,7=21,6 liter mæske vand

Derfra skal du trække 8 liter fra som malten suger. Det giver så 13,6 liter urt efter mæskning. Fra det skal du trække fordampning og trub Og krymp som hos mig er ca 2,5 liter Det giver 11,1 liter.

Hvis du så skal op på 25 liter så siger du 11,1-25=13,9 liter Sparge vand.

Hvis du laver samme Mængde øl bare med 5 kg malt så ser det sådan her ud
5x2,7=13,5 liter mæske vand

13,5-5=8,5

8,5-2,5=6

6-25=19 liter Sparge vand.

I denne udregning har jeg ikke regnet de 7 liter med som jeg feks har under min mæskesi.

Håber det gav lidt mere mening nu;)
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Family Brewing »

Tak, ja nu giver det mere mening :-)
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Family Brewing »

Mmmhh... hvis jeg medregner de 7 liter jeg har under indsatssien, vil jeg ofte ende med for meget urt hvis jeg forsøger at ramme en høj OG.

EX: jeg ønsker at koge 10 liter.
Jeg bruger 4kg malt x 2,7 liter vand = 10.8 + 7 = 17,8 liter mæske vand.

Udregningen til spargevand vil således se sådan ud:
17,8 - 4 = 13,8 - 2,5 = 11,3 Altså 1,3 liter for meget ift. at jeg vil koge 10 liter.

Skal man ud i dobbelt mæskning for at lave 10% øl og derover?
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Mikle »

Altså jeg valgte med min russian Imperial stout at brygge 22 liter og der dobbelt mæskede jeg. Jeg ramte en høj effektivitet men det kræver også en del udregninger og nok også at man kender sit udstyr ret godt.

Jeg brugte 12 kg malt til at have 22 liter færdig urt til gæring.

Delte malten op i 2x 6 kg og dobbeltmæskede.

Endte med en OG på 1123 og en færdig øl på 12%.

Vil sige at hvis du har 7 liter under sien er det næsten umuligt at brygge 10 liter kun ville gå op til feks 15-20 liter .

Alternativt skal du koge din urt længere tid for at få fordampet mere og derved få højere sukker indhold .
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Family Brewing »

Ok.

Et andet spørgsmål jeg har vedr. øl med høj OG.

Hvis man syntes at FG er for høj efter endt gæring, kan man så tilsætte ekstra gær for at være sikker på at alt forgærbart sukker er spist?

Jeg har lige nu en Imperial Stout stående i gærspand, som jeg har tilsat en Wyeast vådgær.
Jeg har ikke lavet en starter, hvilket jeg har læst mig frem til at jeg nok skulle have gjort.
Vådgæren siger på pakken at den indeholder 100 billion yeast cells, men en yeast calculator fortæller mig at med den OG jeg er på, har jeg brug for ca 390 billion yeast cells, derfor fortryder jeg at jeg ikke lavede en starter, men jeg er stadig nybegynder og lærer noget nyt hver gang jeg brygger.

Så, hvis nu FG stadig er for høj, kan jeg så lave en starter med en ny pose vådgær og lidt spraymalt, og tilsætte den gærspanden for at få det sidste spist?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af grøntoft »

Gær formerer sig under gæringen. Så at tilsætte mere gær gør ingenting.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Jan Rasmussen »

tjaaaa skrev:Hej
Skal til at brygge mit første bryg og havde tænkt at det skulle være stille og roligt, dvs et allgrain sæt.
Med sådan et sæt kommer der som regel en brygvejledning med og her er mit spørgsmål,
vandmængden er beregnet ud fra gryde ikk? Så hvis jeg bruger microbryg anlæg, skal jeg vel tage hensyn til vand som ligger under taphane?
Jeg har lavet et lille regne ark til beregning af vandmængde du måske kan bruge.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jan Rasmussen skrev:
tjaaaa skrev:Hej
Skal til at brygge mit første bryg og havde tænkt at det skulle være stille og roligt, dvs et allgrain sæt.
Med sådan et sæt kommer der som regel en brygvejledning med og her er mit spørgsmål,
vandmængden er beregnet ud fra gryde ikk? Så hvis jeg bruger microbryg anlæg, skal jeg vel tage hensyn til vand som ligger under taphane?
Jeg har lavet et lille regne ark til beregning af vandmængde du måske kan bruge.
Har tilrettet regnearket, så tab bliver fraregnet i stedet for at det tillægges, det giver mindre øl men holder OG
Vedhæftede filer
Vand-mængde ver101.xlsx
Vand mængde beregner
(11.27 KiB) Downloadet 472 gange
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Jfinderup »

Godt lille regneark

Lige en afklaring for min skyld - I eksemplet i regnearket (6,6 kg malt & 7l under siden) beregner den 24,8l mæskevand
Jeg går ud fra det er den mængde der skal fyldes op til i karet inden mæskning starter eller er der noget jeg har misforstået? (Jeg bruger også en Brewmonk aka Brewster Beacon aka Danbrygger aka ....)

I de 5-6 Brewolution All-grain kits jeg har prøvet står der altid at der skal fyldes 19l i ... hvilket så ikke stemmer helt regnearket når maltmængden har svinget i de forskellige opskrifter mellem 5,5 kg og sidst 8,5 kg

Jeg har ofte kæmpet med at få en fornuftig OG og har en mistanke til min mæskeeffektivitet og hvis ovenstående holder stik kunne min mæskning være for "tør"
Brew Monk & Fermzilla
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Vestv »

Hvis du kæmper med for lav effektivitet på de nævnte bryganlæg kan du måske få det bedre ved røre i din mæske først i processen der findes flere tråde om det herinde med forslag til justeringer.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Vandmængde i opskrift

Indlæg af Jfinderup »

Som opfølgning har jeg lige brygget en IPA med mere vand i starten inden mæskningen gik i gang. Den kom helt op i OG hvor den skulle være (knap 80% effektivitet)
Mæsken blev dog stadig fed fordi jeg ikke kunne komme helt op på de 2,7 l vand pr. kg. malt - Der var knap 8,5 kg malt så der ville være alt for meget væske i anlægget under mæskningen. Jeg supplerede så op igen inden humlekogningen.
Pointen er dog at jeg kom en del mere i end de 19l der stod i opskriften.
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"