Problemer med oxidering

Lassebn85
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. apr 2020, 17:25

Problemer med oxidering

Indlæg af Lassebn85 »

Hej alle,

Jeg har nu forsøgt mig med en NEIPA tre gange, men jeg har alle gange haft problemer med oxidering. Øllet smager fint, dog ikke så meget smæk på humlen, som jeg går efter, men den får en brunlig farve - slet ikke den gule/orange juice, der forbindes med en NEIPA. Jeg synges, jeg har gjort hvad jeg kan for at undgå ilt efter stormgæring med det udstyr, jeg har til rådighed.

Min proces:
Standard mæskning og kogning. Første humlebidrag under whirlpool af to omgange. Efter nedkøling og udpumpning til gærspand tilsættes Lallamand New England tørgær. Første tørhumling efter 7 dage og igen efter 10 dage. Jeg tilsætter humle pellets direkte i øllet ved at fjerne gærlås og hælde dem i uden at åbne spanden. Efter 14 dages gæring flytter jeg øllet uden at ryste det, og omstikker til tappespand indeholdende en sukkerblanding. Her ligger slangen helt nede i tappespanden for at undgå at plaske øllet. Derefter flaskes der med en flaskefylder og kapsles straks derefter.

Med det udstyr jeg har, har jeg ikke nogen ideer til, hvordan jeg kan minimere ilt yderligere udover måske at tilsætte første og måske eneste tørhumling allerede efter måske tre dage, hvor gæringen stadig er aktiv. Alligevel ender jeg op med en øl med tydelige tegn på oxidering.

Erfaringer og ideer er meget velkomne.
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af mhn »

Hej.

Jeg har læst et eller andet sted, at tørhumlen skal i inden gæren er færdig, fordi gæren så tager noget af alt det ilt, der er i humlen. Det skal vi prøve næste gang.

Jeg har så desværre også hørt Phillip fra Åben sige, at den type er næsten umulig som håndbrygger. :-|

Det er vist seriøst svært at få ilten ud af humlen. Hvis man koger den ud ryger ideen jo.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Peterdanske »

Neipa skal gerne have sidste humle efter den primære gæring, men uden ilttilførsel.
Jeg har lige vlret føl på et bryg hvor min "mester" havde et fint trick i ærmet, den sidste (Citra) humle blev anbragt i en humlesok og fastgjort til indersiden af låget med en bøjle af syrefast rustfast stål, der blev holdt fast med en Neodym magnet, på 7. dag blev magneten fjernet så humlesok med indhold faldt ned, helt uden introduktion af ilt.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Per »

Peterdanske skrev:Neipa skal gerne have sidste humle efter den primære gæring, men uden ilttilførsel.
Jeg har lige vlret føl på et bryg hvor min "mester" havde et fint trick i ærmet, den sidste (Citra) humle blev anbragt i en humlesok og fastgjort til indersiden af låget med en bøjle af syrefast rustfast stål, der blev holdt fast med en Neodym magnet, på 7. dag blev magneten fjernet så humlesok med indhold faldt ned, helt uden introduktion af ilt.
Lyder som en fin ide, men hvad så hvis humlen kun skal være i urten i 3 dage?
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Peterdanske »

Det spekulerede vi også længe over..
Sokken trådes med en nylonline i zig zag ned gennem hele længden og bruges til at lukke sokken.
Efter endt tid trækkes i den anden ende gennem et minimalt hul i låget hvor linen akkurat kan passere igennem, så folder sokken sammen oppe under låget igen.
Det kræver lidt højde op til lågen, men det var intet problem.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Lassebn85
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. apr 2020, 17:25

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Lassebn85 »

Peterdanske skrev:Neipa skal gerne have sidste humle efter den primære gæring, men uden ilttilførsel.
Jeg har lige vlret føl på et bryg hvor min "mester" havde et fint trick i ærmet, den sidste (Citra) humle blev anbragt i en humlesok og fastgjort til indersiden af låget med en bøjle af syrefast rustfast stål, der blev holdt fast med en Neodym magnet, på 7. dag blev magneten fjernet så humlesok med indhold faldt ned, helt uden introduktion af ilt.
Det er godt nok smart!
Hvad med flaskning, åbner I her op for spanden, omstikker og fylder på flaske, eller har I også en smartere metode til det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skandalf
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. jul 2019, 09:18

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Skandalf »

Hej!

Lad mig hurtigt spare dig for frustrationer og en øm pengepung. Det frarådes helt at man flasker neipa. Gør det kun med fustage. Den massive mængde humle og hvede gør denne stilart ekstrem overfølsom overfor ilt.

Jeg har selv bygget denne oxygenfri overførselsmetode og det fungerer helt vildt godt: https://m.youtube.com/watch?v=QOV5-RbA5Tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er ikke billigt at brygge neipa og det bliver aldrig godt på flaske. Læg i stedet pengene til side og spar op til et mindre fadølsanlæg.
Lassebn85
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. apr 2020, 17:25

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Lassebn85 »

Skandalf skrev:Hej!

Lad mig hurtigt spare dig for frustrationer og en øm pengepung. Det frarådes helt at man flasker neipa. Gør det kun med fustage. Den massive mængde humle og hvede gør denne stilart ekstrem overfølsom overfor ilt.

Jeg har selv bygget denne oxygenfri overførselsmetode og det fungerer helt vildt godt: https://m.youtube.com/watch?v=QOV5-RbA5Tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er ikke billigt at brygge neipa og det bliver aldrig godt på flaske. Læg i stedet pengene til side og spar op til et mindre fadølsanlæg.
Det er jo helt vildt smart! Men får man ikke noget af gærkagen med over i fustagen ved ikke at omstikke? Og hvad er din metode til tørhumling uden at bryde det lukkede system - samme som Peter Danskes?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skandalf
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. jul 2019, 09:18

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Skandalf »

Jeg er ikke så nervøs for gærkage og trub, som jeg er bange for humlerester. Jeg åbner hanen og tapper et fadølsglas. Så er det værste trub væk. Derefter tapper jeg øllen gennnem et Mac Daddy filter. Så kommer der ikke humlerester med, som kan tilstoppe ens fustage.

Når jeg tørhumler, så smider jeg humlen frit i spanden, lukker i og lufter headspace igennem med CO2 via balllock porten, som jeg har indbygget i gærspanden (ligesom i videoen).

Et lille fif: hvis man bruger en gærspand med flad bund, så put en træklods under spanden, så den tipper lidt bagud og trubbet samler sig i den modsatte side af hanen.
Lassebn85
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. apr 2020, 17:25

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Lassebn85 »

Skandalf skrev:Jeg er ikke så nervøs for gærkage og trub, som jeg er bange for humlerester. Jeg åbner hanen og tapper et fadølsglas. Så er det værste trub væk. Derefter tapper jeg øllen gennnem et Mac Daddy filter. Så kommer der ikke humlerester med, som kan tilstoppe ens fustage.

Når jeg tørhumler, så smider jeg humlen frit i spanden, lukker i og lufter headspace igennem med CO2 via balllock porten, som jeg har indbygget i gærspanden (ligesom i videoen).

Et lille fif: hvis man bruger en gærspand med flad bund, så put en træklods under spanden, så den tipper lidt bagud og trubbet samler sig i den modsatte side af hanen.
Super god løsning, mange tak for inspiration (y)

cold crasher du så for at få humlerester til at falde til bunden? Da jeg smed pellets direkte i spanden, havde jeg i hvert fald ikke held ved at få det til at lægge sig på bunden (har ikke mulighed for at cold crashe) og havde derfor store problemer ved omstikning.

Men har du så bygget et køleskab til temperaturstyring? Hvad bruger du som varmelegeme og til at måle øllets (og ikke køleskabets) temperatur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skandalf
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. jul 2019, 09:18

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Skandalf »

Så lidt :)

Coldcrasher altid til omkring 2 grader i 24-48 timer.

Bruger et gammelt køleskab, som jeg har tilsluttet en inkbird temperaturstyre. Inkbird’en har en lille temperaturmåler, som jeg taper uden på spanden og isolerer med et lille stykke flamingo.

Hvis jeg skal holde en højere varmere, så bruger jeg et varmebælte.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af inzide »

Jeg tilfører ALTID en smule sukkervand, når jeg har haft låget af gærspanden. På den måde vil der hurtigt dannes ny CO2, som vil skubbe ilten i headspace ud gennem gærrøret. En meget lavpraktisk løsning. Men enig i, at det er meget svært at få en helt lys farve på en NEIPA, hvis den skal på flaske.
Lassebn85
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. apr 2020, 17:25

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Lassebn85 »

Skandalf skrev:Så lidt :)

Coldcrasher altid til omkring 2 grader i 24-48 timer.

Bruger et gammelt køleskab, som jeg har tilsluttet en inkbird temperaturstyre. Inkbird’en har en lille temperaturmåler, som jeg taper uden på spanden og isolerer med et lille stykke flamingo.

Hvis jeg skal holde en højere varmere, så bruger jeg et varmebælte.
Kanon, jeg tror, jeg kopierer dit setup. Jeg vil gerne også kunne flaske, men det er vist ikke så avanceret at bygge sin egen modtryksfylder.
Endnu en gang mange tak for de gode råd (y)


Sent from my iPhone using Tapatalk
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af jandk »

Jeg plejer at pifte lidt co2 i toppen af flaskerne med en sodastream maskine og så en kapsel på efterfølgende.
Det er lavpraktisk og fungerer fint. Tryk dog forsigtigt, ellers har du øl i hele lokalet :-).
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Problemer med oxidering

Indlæg af Knet »

Umiddelbart ville jeg tro mere på at hele flasken blev skyllet med CO2 før den blev fyldt, selvom det nok også bare vil hvirvle CO2 og ilt rundt. Man taler tit om et tæppe af CO2, men selv om CO2 er tungere end ilt, så går der nok en rum tid gør det deler sig i lag. Og det er nok mere teori end praksis. Derfor udlufter man jo også sit keg nogle gange.

Ideelt bør flaskning, hvis det overhovedet lader sig gøre med en neipa, ske ved modtryksfylder og en godt purget flaske. Ved kapsling skal den så have et slag med en skruetrækker på siden, så man kan kapsle på skum. Så er der intet ilt i.

Dette er selvfølgelig ikke en mulighed for trådopretter, for var det det, var udstyret til Kegging jo på plads og så var det en helt anden historie.

Jeg tvivler dog på at flaskning overhovedet vil blive succes, modtryksfylder eller ej. Nogle på Forum der succesfuldt har flasket neipa uden oxidering efter en rum tid?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"