Bygge køleskab om til gæringsskab?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Flatbeard »

Hej
Jeg mangler et sted at stille mine 25 liters gæringsspande, og tænker derfor at købe et køleskab ... og hacke det.
Jeg vil lade køle-delen være, og i første omgang osse termostaten. Men jeg vil sætte lidt varme derind, så jeg kan holde 20° når rummet det står i bli'r koldere. Og måske en blæser så temperaturen kan blive fordelt derinde.

Men hvor meget varme skal man montere?
Jeg har adgang til nogle frostsikrings-elementer på 30W, og har en elradiator på 400W. Tænker at montere det lavt, måske i døren.
Jeg har før leget med elradiatoren i et almindeligt træskab, og det gik ok... men termostaten er elendig, så min allerførste øl er gæret ved 27°, og ikke de 20° jeg håbede på.

Senere kommer der en bedre styring på hele balladen (en STC-1000), så jeg kan indstille temperaturen fra et centralt panel, og lave cold crash ... og når jeg ikke lige gærer, skal jeg nok finde noget at bruge køleskabet til alligevel. Men FØRST: hvor meget effekt skal man smide ind?
Med venlig hilsen
Bo Miller
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Per »

Hej Bo.

Jeg bruger et simpelt varmebælte på 25W monteret helt nederst omkring gærspanden. Køleskab og varmebælte er tilsluttet en Ink-Bird. Varmebæltet kan bl.a. købes hos Al-Bryg til ca. 270,- kr.

Montér et dykrør med lomme midt i låget på din gærspand. Sænk proben fra Ink-Bird ned i dykrøret, så måler du temp. midt i urten.

Hos mig virker det upåklageligt. Bæltet varmer stille og roligt urten til den indstillede temp. med en lille overkøring på 0,5°. Så står spanden og køler lige så langsomt af til ca. 0,5° under indstillingen, og varmen tænder igen. Kølingen kører slet ikke.

Det er prøvet på 25 ltr. urt.

Hvis du bruger de varmekilder du skriver skal du ikke blot varme din urt, men også hele rumfanget i skabet. Min erfaring er, at urten let bliver alt for varm, især nærmest varmekilden.

Mvh. Per.
Flatbeard
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. feb 2019, 20:11
Geografisk sted: Herlev

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Flatbeard »

Det er endda en ganske udmærket ide ... tak for det. Den vil jeg planke ... dog måske med ITC-styringen i stedet for inkbird'en. For en køleskabskompressor skal der helst gå 30-40 sekunder mellem stop og start, ellers dør kompressoren for hurtigt - og det kan man indstille på ITC'en. Kan man sætte den tid med inkbird'en?
Med venlig hilsen
Bo Miller
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Per »

Det er jeg ikke lige klar over, men man kan sætte intervallet f.eks. +/- 0,5°, så den starter når temp. er 0,5° over indstilling, og slukker når den er 0,5° under. Det tager noget mere end 30 - 40 sek. Så umiddelbart tænker jeg ikke at det er et problem.

Mvh. Per.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Broder Jacob »

Har monteret ITC-1000 på tre forskellige køleskabe.
Bruger en lille billig varmeblæser der står i bunden og på halv varme.
Indstiller ITC-1000 til den ønskede temperatur med tolerance +/- 0,5 grader og med delay, så køleskab/varmeblæser ikke tænder og slukker hele tiden. Det fungerer super.
Jeg coldcrasher i en kummefryser som jeg har sat til at fryse når temperaturen er over 0,0 grader og til at holde op med at fryse når der er koldere end 2 graders frost. Det klarer al øl dejligt op. Det fede er, at den kan rumme to 60 liters gærspande. og at fustager kan stå op ned i den :-)

Jeg er enig i den forrige om det gode ved at købe rustfri følerlommer dvs. rør i rustfri stål, med ½ tommegevind så de kan skrues tæt i låget på gærspanden. Alternativt kan du skære en rille i en stump lilleunderlag og skære en tilsvarende stump ud, med Gaffa taper du de to stykker sammen så der er et godt tykt lag liggeunderlag ud mod luften og et tyndt eller ingenting ind mod spanden.
Nu kan du enten tape føleren fast på spanden eller sætte den i spænd mellem væggen på skabet og siden på spanden.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Flatbeard skrev:Det er endda en ganske udmærket ide ... tak for det. Den vil jeg planke ... dog måske med ITC-styringen i stedet for inkbird'en. For en køleskabskompressor skal der helst gå 30-40 sekunder mellem stop og start, ellers dør kompressoren for hurtigt - og det kan man indstille på ITC'en. Kan man sætte den tid med inkbird'en?

Ja, Ink-Bird ITC-806 har en timer så man kan indstille at den ikke må tænde igen før X antal minut eller minutter. denne funktion er kun tilgængelig på kølestikket.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Per skrev:Hej Bo.
Montér et dykrør med lomme midt i låget på din gærspand. Sænk proben fra Ink-Bird ned i dykrøret, så måler du temp. midt i urten.
Mvh. Per.
Hej Per

Hvad har du brugt til det der dykrør og hvordan har du monteret det?

Jan
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Per »

Jan Rasmussen skrev:
Per skrev:Hej Bo.
Montér et dykrør med lomme midt i låget på din gærspand. Sænk proben fra Ink-Bird ned i dykrøret, så måler du temp. midt i urten.
Mvh. Per.
Hej Per

Hvad har du brugt til det der dykrør og hvordan har du monteret det?

Jan
Hej Jan.

En rustfri og syrefast møtrik, samt pakninger. Jeg har boret et hul i låget på gærspanden.

Mvh. Per.
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Jacob-T »

Bare som et andet datapunkt.
Jeg bruger en 35w keramisk terrarie/reptil lampe (og en blæser) til en ret stor kummefryser. Den er rigeligt til at varme op til 23-25+C (jeg har ikke været højere endu, men er sikker på at det ikke er noget problem).

-Jacob
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jacob-T skrev:Bare som et andet datapunkt.
Jeg bruger en 35w keramisk terrarie/reptil lampe (og en blæser) til en ret stor kummefryser. Den er rigeligt til at varme op til 23-25+C (jeg har ikke været højere endu, men er sikker på at det ikke er noget problem).

-Jacob
Jeg har i dag som midlertidig løsning lagt en 40W gammeldaws glødepærer i bunden af køleskabet styret af en Ink-Bird ITC-806 den har været oppe på de 19 grader jeg har indstillet til og kan sikkert komme højere op. Nu skal jeg bare have fundet en løsning til at dæmpe lyset ;o)

Den der keramiske pærer laver vel også lys?
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Jacob-T »

Jan Rasmussen skrev:
Jacob-T skrev:Bare som et andet datapunkt.
Jeg bruger en 35w keramisk terrarie/reptil lampe (og en blæser) til en ret stor kummefryser. Den er rigeligt til at varme op til 23-25+C (jeg har ikke været højere endu, men er sikker på at det ikke er noget problem).

-Jacob
Jeg har i dag som midlertidig løsning lagt en 40W gammeldaws glødepærer i bunden af køleskabet styret af en Ink-Bird ITC-806 den har været oppe på de 19 grader jeg har indstillet til og kan sikkert komme højere op. Nu skal jeg bare have fundet en løsning til at dæmpe lyset ;o)

Den der keramiske pærer laver vel også lys?
Jeg startede med at smide sølvpapir rundt om glødepærer, de holdt bare ikke særligt længe.

Den keramiske lampe giver i hvert fald ikke synligt lys. (Eller meget meget lidt, man kan ikke umiddelbart se om den er tændt)
-Jacob

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af grøntoft »

Jeg kunne godt tænke mig at man lavede et (semi)-videnskabeligt forsøg med temperaturstyring i et køleskab hvor du målte på rummet og hvor du målte i en dyklomme i øllet. Jeg tror personligt ikke på at der er den store forskel.

HVIS der skulle være en forskel, så tror jeg at det ville være at øllet blev mere varm nærmest varmekilden ved en probe i et dykrør, da øllet er langsomst til at ændre temperatur. En føler øverst i rummet vil være hurtigere til at reagere.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Freund »

Jan Rasmussen skrev: Nu skal jeg bare have fundet en løsning til at dæmpe lyset ;o)
Mal pæren sort med en sprittusch Billede

Hilsen
Freund
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Per »

grøntoft skrev:Jeg kunne godt tænke mig at man lavede et (semi)-videnskabeligt forsøg med temperaturstyring i et køleskab hvor du målte på rummet og hvor du målte i en dyklomme i øllet. Jeg tror personligt ikke på at der er den store forskel.

HVIS der skulle være en forskel, så tror jeg at det ville være at øllet blev mere varm nærmest varmekilden ved en probe i et dykrør, da øllet er langsomst til at ændre temperatur. En føler øverst i rummet vil være hurtigere til at reagere.
Min erfaring er, at rummet i køle-(gær)skabet, langt hurtigere når den indstillede temperatur, end øllet i spanden, ved at placere føleren i rummet. Derfor styrer jeg temperaturen via proben i dyklommen midt i urten. Jeg synes det giver bedst mening, men andre kan jo have en anden mening.

Problemet med at gøre som jeg gør, er hvis man f.eks. bruger en frostvagt som varmekilde. Den kommer til at køre længe og måske med for høj temperatur, inden temperaturen i øllet når den indstillede temperatur. Derfor bruger jeg et varmebælte/-kabel med begrænset effekt omkring gærspanden. Jeg synes det giver en langt mere skånsom, rolig og stabil temperaturudvikling.

Mvh. Per.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Bygge køleskab om til gæringsskab?

Indlæg af Jan Rasmussen »

Freund skrev:
Jan Rasmussen skrev: Nu skal jeg bare have fundet en løsning til at dæmpe lyset ;o)
Mal pæren sort med en sprittusch Billede

Hilsen
Freund
Seriøst? har du erfaring med det ;o)

Jan
Besvar

Tilbage til "Udstyr"