For bitter øl

Besvar
copernic
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. maj 2020, 08:09

For bitter øl

Indlæg af copernic »

Hejsa.
Jeg er ny her og som "brygger". Har lige lavet de første 20 l øl, og det er gået helt galt.
Øllen er alt for bitter efter jeg har kogt humlen i. Så jeg har et par spørgsmål.
1. Er der forskel på frisk humle fra træene og humle tørret humle man køber i butik? Jeg mener forskel på hvor meget der skal i.
Kan man fjerne bitterheden fra øllet? Den er ikke begyndt at gære endnu.
På forhånd tak.
copernic
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: For bitter øl

Indlæg af JAFU »

Hej copernic

Mig bekendt er der ingen god måde at fjerne bitterhed fra øl.
Du kan fortynde, men det vil også fortynde maltsmagen i øllet. Alternativt kan du lave et opkog af maltekstrakt og tilsætte det, når det er afkølet. Det vil give noget mere "krop" til øllet, der bedre matcher din høje bitterhed, men det vil også give en højere alkoholprocent og forrykke den balance, der først var tiltænkt din øl.

Med hensyn til humle, så er der selvfølgelig forskel på den humle du køber, og den humle du om efteråret selv kan plukke. Den friskplukkede humle har et vandindhold, som den humle du køber i forretninger ikke har, og det skal der naturligvis tages højde for ved afvejning ... med mindre du tørrer humlen inden brug.
Det der har den største betydning for mængden af humle, du skal bruge, er dog hvilken humletype du benytter, og hvornår i din kogeproces du tilsætter den. Nogle humler kan bidrage med meget bitterhed, og andre er mere moderate i deres afgivelse af bitterhed. Det kan aflæses på humlepakkerne, hvor der er en angivelse af % alpha syre. Jo højere tal jo mere bitterhed.
Kogetiden for humlen har som nævnt også stor betydning. Jo længere tid du koger humlen, jo mere bittert vil det blive.

Håber det hjælper dig lidt videre ...

Mvh Jakob
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: For bitter øl

Indlæg af loobie »

Du skriver at brygget er for bittert, men også at det ikke er begyndt at gære endnu. Det er helt normalt at urten er endog meget bitter inden gæringen. Selv en mildt humlet urt kan være en kras omgang at smage på inden gæringen. Den bliver meget blidere "på den anden side".
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: For bitter øl

Indlæg af Vestv »

For at bakke loobie yderligere op kan den også være “kras” lige efter gæring og blive helt fantastisk efter karbonering og lagring yderligere nogle uger.....så prøv at køre processen færdig og vurder det endelige resultat. God fornøjelse....
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"