Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
moejensen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2018, 21:16

Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af moejensen »

Lad mig sige det fra starten, jeg er ny i bryggerfaget, men er blevet ret grebet af det :)

Jeg eksperimentere en del, og får derfor lavet en del bryg i øjeblikket, så det der med flasker og 100 liter øl er bare ikke sjovt (bare rolig jeg håber at få nogen til at hjælpe med at drikke det ;))

For hvert bryg vil jeg selvfølgelig lave nogen flasker til prøvesmagning og uddeling, men af dovenskab er jeg begyndt at kigge på lettere metoder at opbevare øl og er blevet lidt rundtosset.

Der er selvfølgelig lidt prisforskel på de forskellige løsninger, men det er +/- 1000 kr fra om jeg kører festfade eller Cornelius og så med Fermzilla i mellem.

Hvilken løsning har i bedst erfaringer med?

Min første tanke var at starte ud med festfade, men som jeg læser mig frem til så er holdbarheden på øllen efter det er åbnet kun 7 dage.

Findes der en oversagt over fordele og ulemper ved de forskellige løsninger?

Hvis der allerede findes et svar som jeg ikke har fundet, så peg mig gerne i den rigtige retning :)
moejensen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2018, 21:16

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af moejensen »

Har nu også fundet ud af at der er noget der hedder biermaxx 2 , samt den her: https://www.expondo.dk/royal-catering-f ... gJt1vD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Det lyder jo næsten som det jeg har brug for, hvor jeg sætte et festfad til også så sikre kulsyren at den holder længe. Er der nogen derr har erfaring med dette eller andre typer anlæg der kan det samme?
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af peos »

Cornelius er dyrt, men nemt, fleksibelt og solidt.

Festfade er billigt, men besværligt, ufleksibelt og de ruster. Anstikkeren skal sidde i fadet, til det er tømt.

Der er ikke forskel på holdbarheden af øllet.

Har haft en Biermaxx, men den holdt ikke længe - og det er vist ikke helt atypisk.

Jeg har hørt om mange, som skifter fra festfade til Cornelius (inkl. mig selv) - men ingen den anden vej.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af Freund »

Vi har både festfade og Cornelius i vores bryghus, og forskellen er imø kun forskellen i størrelsen.
Kvaliteten i glasset er der ikke forskel på.

Det er billigt at komme i gang med festfade, og det er en god måde at dele fadøl med venner: Et festfad og en anstikker, så kan de tappe derhjemme

Du bliver helt sikkert glad for begge dele, men ender højst sandsynligt med at have Cornelius på et eller andet tidspunkt

Hilsen
Freund
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 21:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af Thorup »

Jeg lager som udgangspunkt alt mit øl på Cornelius.
Opbevaring sker i ombygget kummefryser hvor de står oprejst.
Fra disse Cornelius fade tapper jeg efter behov over til flasker, rustfri growler 5liter via modtryksfylder.
Det øl der nydes hjemme tappes direkte fra Cornelius mens de andre er til mobilt brug.
5liters growler bruger jeg i biermaxx 2/klarstein øl maskine, sidstnævnte er udstyret med kompressor køling.
Festfade har jeg erstattet med de rustfri growler grundet rust i fadene.
Dette setup er nok ikke det billigste men det som fungerer bedst for mig.


Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
moejensen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2018, 21:16

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af moejensen »

Tusind tak for alle jeres gode svar.

Min første tanke var at slippe for alle de flasker og rengøring, men kan godt se at det hurtigt løber op :)

Som i skriver kan jeg gå 2 veje, den "professionelle - CORNELIUS ", der nok holder i længden, hvis jeg virkelig vil brygge igennem :)

Jeg kan se at jeg kan komme igang for ca 1395 kr (https://www.hjemmebryggeren.dk/fadolsan ... er-model-2" onclick="window.open(this.href);return false;)
- kan sådan en lille 16 grams patron skyde 19 liter ud?
- Hvad med køling, sker det via CO2'en eller skal hele keglen stå i løleskabet?
- Hvad er holdbarheden på øllen når jeg er begyndt at tappe?
- Jeg går ud fra at jeg med dette setup kan skifte mellem forskellige flasker?

Alternativt skal jeg starte med den billige løsning - festfadene. Her kan jeg komme igang for 585 kr (https://www.maltbazaren.dk/shop/bazaren ... 1672p.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Det skal holdes koldt i køleskabet, men det er nok nemmere at finde plads til et 5 liters fad
- Der står at det kun er holdbart i 7 dage, men i skriver at holdbarheden er den samme??
- Ulempen her er at jeg ikke kan skifte mellem forskellige øl med mindre jeg køber flere haner og tryksæt
- I skriver at de ruster. Gør de det efter første fyldning, eller med tiden?

Hvis jeg går den "professionelle" vej fra starten, er der så et sted hvor udstyret kan købes brugt, da det nok kan gøre starten lidt lettere ;)

Håber i vil hjælpe med lidt uddybning på mine spørgsmål :)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af mhn »

Jeg ved ikke, om det hjælper dig. Men efter jeg var blevet spurgt en del gange om min tilgang til fade, lavede jeg den her. http://mortenbryg.dk/Fade.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

At få det fra fad til flaske mangler jeg stadig at lære. Jeg slæber 9L fade i byen.

16g lyder af meget lidt i mine øre.

Øllet holder længe. Der bliver kun "åbnet" for fadet, hvis der kommer ilt ind.

Det hele skal køles, hvis man ikke bruger tør/vådkøler.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 21:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Flasker vs Fermzilla vs Festfade vs Cornelius

Indlæg af Thorup »

Min erfaring ang. rust i festfade, er at det kan opstå hurtigt.
Det kan være forkert opbevaring eller tørring efter brug.
De bedste festfade syntes jeg er dem som der er købt med øl fra kommercielt byggeri, og hvor man så genbruger fadet.
De har en bedre coating indvendigt, mine er ihvertfald mere mørke indeni og bedre beskyttet.
De købte fyldte fade har tit en bundventil, denne udløser jeg ikke men tapper kun fra toppen.
Af med øverste prop og i med gummibung og så anstik.
Selvom der er ventil i bunden er der ikke problemer med rengøring, ikke hvad jeg har oplevet.
Jeg har til dato ikke kasseret festfade fra kommercielle bryggerier men derimod en del af de blanke.
Fremover satser jeg på 5l rustfri growler, de ligger dog i helt andet prisleje.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Besvar

Tilbage til "Udstyr"