Co2

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Kennytc
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18. okt 2016, 09:45

Co2

Indlæg af Kennytc »

Hej. Jeg har brug for hjælp ang. procesen fra grætank til flaske. Jeg gære en belgisk wit i en FarmZilla ved ca 2.3 bar. Gæringen er oversået og skal til at køles ned til 1 grad. Hvornår, og skal jeg overhoved igen tilføre co2? Hvor længe skal øllen stå ved de 1 grad og hvorfor? Hvad skal trykket i tanken være den dag jeg vil flaske?
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Co2

Indlæg af clucking »

Kennytc skrev:Hej. Jeg har brug for hjælp ang. procesen fra grætank til flaske. Jeg gære en belgisk wit i en FarmZilla ved ca 2.3 bar. Gæringen er oversået og skal til at køles ned til 1 grad. Hvornår, og skal jeg overhoved igen tilføre co2? Hvor længe skal øllen stå ved de 1 grad og hvorfor? Hvad skal trykket i tanken være den dag jeg vil flaske?
Her er hvad der virker for mig:
Jeg gærer i en Fermentasaurus; meget lig din Fermzilla. Dog synes jeg det er meget højt tryk du gærer ved - min sikkerhedsventil går ved 2.4 bar. Jeg gærer normalt ved ca. 0,7-1,0 bar.
Anyway - når gæring osv. er overstået sænker jeg temperaturen til ca. 2,5 grad - det er det laveste jeg kan komme ned på. Det kaldes coldcrash (du kan søge på det herinde og på Google).
Samtidig sætter jeg tryk på med Co2 jf. de tabeller der findes til det, hvor hver stilart har sit eget tryk; det handler om hvilket tryk en stilart skal have ved en bestemt temperatur. Der findes masser af disse skemaer/beregnere på nettet; jeg anvender Brewfather software - der ligger et tool til det. Dette lader jeg stå en uge.
Så sætter jeg trykket lidt op og tapper med en modtryksfylder. Dermed tabes der ikke Co2 under tapning. Det skal endda være muligt at sætte det ret højt op - det har jeg ikke prøvet endnu. Borg har beskrevet det i en anden tråd - den kan du søge efter.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."