Gæring uden bobler i vandlåsen

Besvar
Jever
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. jun 2020, 19:27
Geografisk sted: Græsted

Gæring uden bobler i vandlåsen

Indlæg af Jever »

Hej

Jeg er ny på dette forum og relativ ny i ølbrygnings universet, har brygget 5 gange.
Jeg har dog læst og lært en masse via de tråde der er i dette forum - tak for det.

Jeg står med et lille (måske stort) problem.

Jeg har købt mig en Brewster Beacon 40 og brygget mit første bryg på den for 5 dage siden (2/6).
Alt er gået efter opskriften, som er Brewolution SMASH IPA (Amarillo). Urten smagte og duftede rigtig. Gæren kom i ved 26 gr.
Men ingen bobler vandlåsen på 5 dage. Der er skum på overfladen. Brygget står ved 20 gr. Jeg bruger en Brewolution (30L) gærspand.
Dag 4 målte jeg FG til 1020 (1017) - OG var 1056 (1066). Således har gæren jo været aktiv og stort set gjort sit arbejde. Det smagte og duftede rigtigt. Jeg har tjekket for utætheder, men har ingen fundet. I starten dryppede det lidt ved taphanen, men det stoppede igen. Jeg har skiftet låg. Jeg vil mene at jeg har holdt det rent/sterilt.
Kan man forestille sig, gæren har arbejdet aerobt, da der jo må være en utæthed, og således ikke produceret den ønskede alkohol mængde?
Hvad gør jeg nu?

Bh
Jesper
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Gæring uden bobler i vandlåsen

Indlæg af mhn »

Venter en uges tid og flasker din gode øl. :-)

CO2 er tungere end ilt, så det forventes at ligge som et låg over øllet, med mindre du forstyrrer balancen ved at ryste spanden.

1020 er i overkanten. Mon ikke den kommer længere ned?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Jever
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. jun 2020, 19:27
Geografisk sted: Græsted

Re: Gæring uden bobler i vandlåsen

Indlæg af Jever »

Tak for svar Morten.

Der er gået en uge nu og har netop omstukket øllen samt tilsat mere humle ihht opskriften. Igen dufter om smager den godt. FG er nu 1016.

I mellemtiden har jeg kastet mig ud i en Punk IPA (Brewdog) - dag 2 er der heller ingen bobler i vandlåsen.

Skal jeg forstå det sådan, at der ikke nødvendigvis behøver at komme bobler i vandlåsen?

Ps. har nok rystet den lidt, da jeg var noget utålmodig ;)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Gæring uden bobler i vandlåsen

Indlæg af mhn »

Der bør være bobler i vandlåsen. Men den mindste utæthed og det smutter ud et andet sted. Hvis SG falder, og der er synligt "skum", er det ikke noget man behøver at tage vildt højtideligt. Det er dog klart bedst at finde utætheden.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: Gæring uden bobler i vandlåsen

Indlæg af simlet »

Brewouloution gærspand...... De er hullede som en si... Jeg var forbi min forhandler her den anden dag for at købe et nyt låg, da jeg skulle have et nyt låg, hvor jeg kunne bore endnu et hul, så jeg kunne køre en temperaturcensor ned gennem det hul. Min forhandler nægtede at sælge mig et nyt låg, da de simpelthen ikke ville stå inde for de låg de laver til deres gærspande. De viste mig at der var små huller i den membran, der skal lukke tæt - man kan se det med det blotte øje. Så bobler i gærlåsen kan du ikke altid forvente af den spand :)
vipr87
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. mar 2019, 21:19

Re: Gæring uden bobler i vandlåsen

Indlæg af vipr87 »

Hej Jever,

Vi er i samme situation, jeg dog med en Mosaic Smash IPA. Som Simlet ganske rigtigt skriver, er det spanden fra brewolution som ikke er tæt. Er der bare den mindste utæthed, går luften den vej, og ikke gennem gærlåsen - det er forklaringen.

Håber slutresultatet spiller :)

God aften.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"