Betydningen af temperatur udsving?

Besvar
vipr87
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. mar 2019, 21:19

Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af vipr87 »

Hej allesammen :)

Jeg har lavet mit første bryg på min brewster, med et af hjemmebryggerens all-grain kits (Mosaic Smash IPA). De skal gære mellem 18-22grader og det har indtil videre gået fint i mit bryggers, men i takt med at varmen stiger udendørs, har vi ofte 25-27 grader.

- Mit spørgsmål går derfor på, om det er smartere at stille spanden udendørs, hvor temperaturen oftere ligger i det leje, til trods for at den er mere ujævn, eller kan jeg fint lade den stå i bryggers ved lidt højere temperatur?

- Derudover står der at jeg skal omstikke efter 1 uge - det kan vel udelades, når jeg har tænkt mig at tappe på fustage (hvor sukkerlagen er i) ? Dels har jeg ikke en gærspand ekstra pt, og dels kan jeg forstå, at der er yderligere risiko for infektion af øllet - og man primært gør det for at få det opløst i sukkerlage, som jeg jo gør via fustage :)

Nogle gode råd?
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af jandk »

Jeg ville prøve at sænke temperaturen ved at sætte den udenfor men ikke hvor den får lys. Du risikerer kraftig estersmag ved for høj temperatur. Et eksempel kunne være en hvedeøl som kommer til at smage ekstremt meget af banan. Jeg stikker ikke om, men coldcrasher i stedet. Hvis du kunne finde et billigt brugt køleskab og en form for temperaturstyring som eks. Stc-1000 eller inkbird itc-308 (bruger jeg) vil du kunne styre temperaturen og også coldcrashe.


Sent from my iPad using Tapatalk
vipr87
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. mar 2019, 21:19

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af vipr87 »

Tak for svaret Jan. Jeg prøver at stille den udenfor. Gæringen er ikke startet endnu (blev brygget i går).. Coldcrashing, er formålet med det ikke at få en klarere øl? Det gør for min skyld ikke noget, at den ser "ufiltreret" ud, ellers havde jeg smidt en profloc eller lign i :)!
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af jandk »

Coldcrash giver rigtig nok klarere øl, men det vigtigste for mig er at reducere bundfaldet.

Sendt fra min HD1913 med Tapatalk
vipr87
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. mar 2019, 21:19

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af vipr87 »

Tak for svaret Jan. Det vil jeg kigge nærmere på.

Lige endnu et rookie spørgsmål - jeg har altid kunne se min øl gære, da jeg har brugt glas-gæringstanke. Denne 30ltrs gærtank er i "matteret" plastik, og jeg kan derfor ikke se om gæren arbejder eller ej. Er det først når gærrøret begynder at boble at det er i gang, eller hvordan tjekker man det?
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af jandk »

Da du brygger en IPA bruger du helt sikkert overgær.
Den vil typisk gå i gang med at gære fra 12-48 timer efter tilsætning.
Du vil kunne se aktivitet i gærrøret, men mindre din spand ikke er 100% tæt.
Lad den bare stå i 2-3 uger til den er gæret helt ned.
Du skal bare være sikker på at din FG er ens over nogle dage.

Herefter kan tappe på fustage direkte og du kan sagtens tilsætte sukkervand i fustagen.
https://web.brewfather.app/tabs/tools/carbonation
(som jeg meget kan anbefale) har en fin beregner til beregning af sukker, der skal mindre til i fustage end på flaske (ca. halvdelen).
Nogle bruger tvangskarbonering, men hvis den ikke skal i kegerator direkte, plejer jeg også at sukker karbonere.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af Borg »

Mange hjemmebryggere bruger megen energi og udstyr med det formål, at sikre en bestemt mæsketemperatur.
Det er ganske fint, da det har betydning for resultatet.

Besynderligt er der ikke tilsvarende mange hjemmebryggere der bruger megen energi og udstyr på, at sikre en bestemt gæringstemperatur.

Lidt besynderligt, da gæringstemperaturen har større betydning for det endelige resultat end mæsketemperaturen.

Konklusion: det er afgørende for din øl, at du har gæringstemperatur som foreskrevet i opskriften. Vær opmærksom på, at temperaturen i den gærende urt er 3-4 grader højere end omgivelsernes temperatur, når gæringen er på sit højeste.

En simpel måde er at stille spanden i et vandbad, og tage en T-shirt eller et håndklæde om spanden, og lade den være nede i vandet. Fordampningen kræver varme, som den så tager fra spanden. Resultatet er en kølende effekt. Det kan forøges ved at lægge is i vandet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
vipr87
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. mar 2019, 21:19

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af vipr87 »

Tak for svarene. Den er lidt langsom til at komme igang med at gære, jeg giver det lige en dag eller to mere, og ser hvad der sker.

Borg - jeg er helt enig, og jeg er normalt insisterende på at følge opskriften 100% uden afvigelser. Jeg har dog hidtil kunne lade mine øl gære i et rum som ligger i omegnen af 20 grader, men grundet sommervejret, er det noget varmere. Har overvejet at investere i en ferminator, meen det er lige overkill nok til mit niveau endnu :)
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af jandk »

Lige en advarsel, denne hobby er meget vanedannende :-). Du ender med at få købt en masse mere ind :-).
Et brugt køleskab med en form for temperaturregulering er overkommelig i pris.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Betydningen af temperatur udsving?

Indlæg af inzide »

Ellers skal man måske være bedre til at indrette sine bryg efter årstid og vejrudsigt. Det vil eksempelvis være perfekt at gære en god Saison de kommende par uger i et varmt lokale. Alternativt kunne man benytte Kveik-typer til gæring. De kan også godt lide høje temperaturer.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"