Kølesystem til gærtank

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Alstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. jul 2020, 22:16

Kølesystem til gærtank

Indlæg af Alstrup »

Hej alle brygmestre

Jeg er sammen med et par venner begivet mig ud i håndbrygnings fantastiske univers. Vi er stadige meget nye i faget, så håber i kan bære over med nogle nybegynderspørgsmål. Vi står og skal til at udvide vores udstyrspakke til at inkludere temperaturstyring af gæringsprocessen. Vi har også kig på om vi skal skifte vores plastikspande til en Fermzilla 55L eller rustfri stål. Vi brygger på en 70L Brewster Beacon og tapper pt. til flasker.
Jeg har kigget på diverse sites, og selvfølgelig her på forummet, for at se hvad vores muligheder er. Umiddelbart synes jeg vi står mellem:

-Et brugt køleskab med varmeenhed og controller.
-Ferminator'en fra brewolution. https://www.hjemmebryggeren.dk/udstyr-t ... ringproces" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kan ikke finde nogen anmeldelser/erfaringer med ferminator'en (den er vist også forholdsvis ny). Er der nogle herinde der har erfaringer (varians i temperatur, strømforbrug)?
Hvis i har kommentarer til valg af ny gæringstank, vil vi også sætte stor pris på jeres erfaringer her.

På forhånd tusinde tak!
Ib Knudsen
Indlæg: 30
Tilmeldt: 23. maj 2013, 16:31

Re: Kølesystem til gærtank

Indlæg af Ib Knudsen »

hej Alstrup
I næste nummer af bladet Ølentusiasten vil der være en test af denne gærskab og den udkommer ultimo august.
Jeg ved ikke om du kan vente så længe?

Med venlig hilsen
Ib Knudsen
Alstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. jul 2020, 22:16

Re: Kølesystem til gærtank

Indlæg af Alstrup »

Tusinde tak for info, det vil jeg holde øje med.

Mvh
Alstrup
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Kølesystem til gærtank

Indlæg af peos »

For mig at se ligner Ferminatoren et lille køleskab, der er dyrt i både drift og anskaffelse og ikke særlig holdbart.

Jeg tror, at I vil være væsentligt bedre tjent med et brugt køleskab og en STC-1000. Det er en afprøvet løsning, der virker, og det vil også kunne bruges som almindeligt køleskab, når det ikke er i brug som gærskab. Og med denne hobby får man aldrig for mange køleskabe!
Alstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. jul 2020, 22:16

Re: Kølesystem til gærtank

Indlæg af Alstrup »

Tak for feedback.

Vi har besluttet os for et køleskab. Det virker både billigere og mere gennemtestet.
Vi det være en fordel i stedet at gå efter et fryseskab hvis vi også vil coldcrashe i samme skab? Hvad er jeres erfaringer med med coldcrashing i køleskabe?

Igen, tak for hjælpen!
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Kølesystem til gærtank

Indlæg af TvedeBryg »

Fryseskabe har rigtig tit køleribberne i selve hylderne som man jo så ikke kan tage ud for at få plads til sin gærspand. køleskab er helt fint til cold crash der er endda anvisninger her på forum til at bypasse termostat hvis skabet ikke køler nok! God fornøjelse, og som det står i tråden så kan man ikke få køleskabe nok :-)

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Alstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. jul 2020, 22:16

Re: Kølesystem til gærtank

Indlæg af Alstrup »

Tusinde tak! Det vil vi prøve!
Besvar

Tilbage til "Udstyr"