Tilsætninger i øl

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Tilsætninger i øl

Indlæg af Per »

Hvis man vil tilsætte f.eks. mangosirup til et bryg, hvor i processen gør man det? Er det i primærgæringen, eller før karbonering, eller et helt andet sted.

Brygget kunne være en pale ale med lidt restsødme.

Mvh. Per.
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af loosechamp »

Jeg har netop forsøgt mig med en mango lassi IPA, som blev hældt flaske i sidste uge. Jeg fulgte opskriften i linket, hvor brygger tilsætter mangopure til slut i kogning.

https://www.youtube.com/watch?v=TyIHVu9K_Cc" onclick="window.open(this.href);return false;

http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... -lassi-ipa" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af Mikle »

Jeg lavede tidligere på året en mango milkshake ipa med næsten 3 kg frisk mango pure og det smed jeg i primær.
Den har en dejlig kraftig mango smag.

Det eneste jeg vil lave om til næste gang er at si min mangopure da mango er en frugt med en del tråde i(Fandt jeg ud af) og det satte sig i mine koblinger på min Ss unitank.

Ved ikke om siruppen måske skal koges med er par minutter for at det lettere kan blive opløst i øllet, har aldrig brugt frugtsirup men tænkt på det flere gange så hvis du vil dele dine oplevelser omkring det når du får det afprøvet så skriv endeligt

Hilsen Mikkel
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af loosechamp »

Mikle skrev:Jeg lavede tidligere på året en mango milkshake ipa med næsten 3 kg frisk mango pure og det smed jeg i primær.
Den har en dejlig kraftig mango smag.

Det eneste jeg vil lave om til næste gang er at si min mangopure da mango er en frugt med en del tråde i(Fandt jeg ud af) og det satte sig i mine koblinger på min Ss unitank.

Ved ikke om siruppen måske skal koges med er par minutter for at det lettere kan blive opløst i øllet, har aldrig brugt frugtsirup men tænkt på det flere gange så hvis du vil dele dine oplevelser omkring det når du får det afprøvet så skriv endeligt

Hilsen Mikkel
Hej Mikkel.

Vil/kan du dele din opskrift på den øl?

Pft!

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af Mikle »

Jo selvfølgelig vil jeg dele den. Det er den bedste frugt øl jeg har brygget til dato . Skal lige siges at den er temmelig dyr at lave da der er meget humle i og den mængde mango er ikke billig og der er også dyr vanilje og laktose i men den er det hele værd:)

Bare søg på “Neppers Mango milkshake ipa“ i beerCalc så burde den komme frem:)

Spørg endelig hvis jeg ikke har fået alle detaljer i opskriften med eller du skal bruge oplysninger om den vandprofil jeg har brugt.

Hilsen Mikkel
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af loosechamp »

Mikle skrev:Jo selvfølgelig vil jeg dele den. Det er den bedste frugt øl jeg har brygget til dato . Skal lige siges at den er temmelig dyr at lave da der er meget humle i og den mængde mango er ikke billig og der er også dyr vanilje og laktose i men den er det hele værd:)

Bare søg på “Neppers Mango milkshake ipa“ i beerCalc så burde den komme frem:)

Spørg endelig hvis jeg ikke har fået alle detaljer i opskriften med eller du skal bruge oplysninger om den vandprofil jeg har brugt.

Hilsen Mikkel
Mange tak.
Brugte selv 1kg laktose i min 20l bryg. Det kan næsten ikke smages. Har dog læst op på sorbitol, som måske giver mere smag/sødme.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af Mikle »

Min laktose er mest for at opveje den lidt bitre mango
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af Thor »

Når jeg bruger sirup i mit øl tilsætter jeg det de sidste 10 min af kogetiden. Det kan jo være noget klistret stads,så det er godt lige at få det opløst.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tilsætninger i øl

Indlæg af Per »

Thor skrev:Når jeg bruger sirup i mit øl tilsætter jeg det de sidste 10 min af kogetiden. Det kan jo være noget klistret stads,så det er godt lige at få det opløst.
Hej Thor.

Det var lige det jeg efterspurgte. Mange tak.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"