Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Landa
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2020, 14:27

Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af Landa »

Har anskaffet mig en elgryde af mærket Silvercrest fra Lidl. Umiddelbart rigtig fin til prisen.

Desværre holder den ikke kogepunktet.

Den kommer op på 100-101 grader, men falder efter nogle minutter ned til 97-99 grader.
Efter noget tid kæmper den sig igen op på 100 i nogle minutter, for så blot at falde igen.

Fik læst mig til, at der kan fifles ved termostatstyringen for at omgå dette problem, men har kun fundet vejledninger til andre gryder.

Er der nogen, der har erfaringer specifikt med Silvercrest-gryden og som har formået at løse dette problem?
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af HoegildBryghus »

Hvis gryden er magen til min er det forholdsvist nemt, men det kræver at du er parat til at bruge en loddekolbe og et multimeter, samt at du er klar over hvad du laver da det drejer sig om 240 v
Mvh
Uffe Brun
Landa
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2020, 14:27

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af Landa »

Det skulle ikke være noget problem. Alternativet ville jo være en ny gryde.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af HoegildBryghus »

gryde.jpg
Jeg har taget et par billeder af hvad der skal gøres, i du skal demontere bund, det kan godt være lidt besværligt, i midten af gryde er der monteret en lille føler, den går op i en lille følerlomme, det er en ntc modstand modstanden ved 20 grader er ca 100K ohm, hvis du varmer føleren indvendigt i gryden vil du se at modstanden falder med stigende temperatur, det vil sige at for at snyde termostat skal modstanden gøres lidt større, en seriemodstand på mellem 470 ohm og 2000 ohm burde være passende, du skal ikke bruge for stor værdi da du så risikerer at din overkogs sikring slår fra, ledningerne går til det stik der hedder NTC1 det er ligegyldigt hvilken af de sorte ledninger fra føler du bruger, sæt krympeflex omkring modstand, der er som sagt spænding på alt hvad du har i bunden af gryde, og det er potentielt livsfarligt hvis man ikke ved hvad man gør.
MVH
Uffe Brun
Vedhæftede filer
gryde2.jpg
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af Freund »

Rigtig fin beskrivelse, Uffe
Landa
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2020, 14:27

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af Landa »

Kan kun tilslutte mig. Virkelig fedt, mange tak!

Så for at slå det fast, så drejer det sig "blot" om at indskyde en modstand på et af de sorte kabler fra føleren til NTC1-stikket og skjule det med krympeflex?
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Denne føler - er det den generelle temp. føler eller én der kun bruges til kogning? Hvis det er en generel føler, så vil termostaten jo nu måle nogle grader forkert. Så det bør måske lige checkes inden der brygges ved forkerte/andre temperaturer end planlagt.
mvh
MEOLSEN
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af HoegildBryghus »

Det er korrekt at det påvirker termostat nøjagtighed dog mest når der koges, derfor så lille modstand som muligt, check temperatur i gryde i forhold til indstilling og brug det offset du når frem til, i mit tilfælde er det ca 1 grd ved 100 grd. Så det er ubetydeligt, min gryde er flere år Gl. Så hvis der er lavet ny version gælder vejledningen ikke.
Mvh
Uffe Brun
Landa
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. aug 2020, 14:27

Re: Lidl-elgryde holder ikke kogepunktet

Indlæg af Landa »

Fik endelig smidt en 470 ohms modstand på og testet gryden lidt. Umiddelbart ser det ud til at gryden kan holde kogepunktet noget bedre end tidligere, så det var fedt.

Men, som forventet så måler gryden naturligvis ikke længere korrekt.

Umiddelbart ser det ud til at kogepunktet er nået, når gryden viser 98-99 grader.

Det bliver dog lidt spøjst ved lavere temperaturer (60-80 grader). Her viser den omkring 5 grader højere end den reelle temperatur.
Underligt nok, så viser den korrekt ved 20 grader.

Prøver med en mindre modstand ved lejlighed, og vender tilbage.

Man kan naturligvis diskutere, hvor meget tid og bøvl man gider bruge på det i stedet for bare at købe en gryde der virker.

Til info, så er gryden af nyere dato.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"