Opformering af gær

JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Opformering af gær

Indlæg af JAFU »

Tak for rigtig god info, Moesmand


Sent from my iPhone using Tapatalk
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Opformering af gær

Indlæg af Family Brewing »

"Og taler vi om stærke belgiere, er der anvendt karboneringsgær"

Flere af jer har nævnt dette, hvis det er tilfældet, er der jo ingen grund til at forsøge sig.
Jeg mener bare at Brewdog for eksempel har lavet en øl, gæret på gæren fra en flaske Westvleteren 12, men det kan selvfølgelig bare være en 'smart kommerciel bemærkning' med mersalg for øje.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Opformering af gær

Indlæg af peos »

Family Brewing skrev:"Og taler vi om stærke belgiere, er der anvendt karboneringsgær"

Flere af jer har nævnt dette, hvis det er tilfældet, er der jo ingen grund til at forsøge sig.
Jeg mener bare at Brewdog for eksempel har lavet en øl, gæret på gæren fra en flaske Westvleteren 12, men det kan selvfølgelig bare være en 'smart kommerciel bemærkning' med mersalg for øje.
Det lykkedes for mig med en Blå Chimay for 4-5 år siden. Og brygget gav en guldmedalje ved DM, så mon ikke det var den originale gær og ikke karboneringsgær.

Jeg har siden lavet nøjagtig samme bryg med en wlp500 Trappist Ale. Den gav en fjerdeplads i samme kategori, Mørk stærk belgisk ale.

Og placeringsforskellen er i min optik ok. Med den originale gær blev det en væsentlig mere kompleks og intens øl. Så der kan bestemt være noget at hente.
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Opformering af gær

Indlæg af GeheimBrau »

Iflg. "brew like a MONK" af Stan Hieronymous (udgivet 2005, så lidt "smågammel"), så er Chimay Red refementeret med primærgæren (side 48), som han så skriver er Chimay...
Jf. Chris White og Dave Logsdon, så var! Chimay = WLP500 og Wyeast 1214; men Chimay (den gær de bruger på Chimay) har ændret sig siden da.

Begge citater kan ses i brew like a MONK preview i hhv. "Trappist Breweries" og "Yeast and Fermentation" og ellers er det ud og skaffe bogen.
GeheimBrau
/Gert
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Opformering af gær

Indlæg af JAFU »

Chris White har i en anden bog (Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation) skrevet, at det anbefales, at starte opdyrkningen af gær fra flaskeøl i en starter med en OG på kun 1020. Gæren er svækket og skal ikke udfordres.
Lykkes det at få vakt gæren til live, benyttes i næste trin af opformeringen en starter med den sædvanlige OG på omkring 1040.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"