Er der forskel på Cornelius fustager?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Ulriklk
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jul 2017, 15:52
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Er der forskel på Cornelius fustager?

Indlæg af Ulriklk »

Hej

Er der nogen der har input til kvaliteten af de forskellige Cornelius fustager.

Jeg ved at der findes en smal og en bred model, men er det bare "fabrikanten" der bestemmer det?

Hos Humlecentralen sælger de 18 liters fade fra AEB til samme pris som Holtec, Hjemmebryggeren osv. tager for 19 liters fade.
Kan jeg udlede noget omkring kvaliteten af dette, eller er det bare at købe de "store"?

Vh
Ulrik
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Er der forskel på Cornelius fustager?

Indlæg af mhn »

Hej Ulrik

Så vidt jeg ved, er bred og smal = pin-lock og ball-lock.

Jeg har fade fra Holtec, som jeg er godt tilfreds med. Men jeg kan ikke sige noget generelt. Mine "ikke kineser" fade er brugte og mange år gamle, så det er ikke nogen stor overraskelse at kineser fadene fra Holtec er meget bedre. Hvis jeg skal købe igen, bliver et Holtec typen. De er 100,- - 150,- dyrere end mine meget brugte fade og nye.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 09:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Er der forskel på Cornelius fustager?

Indlæg af MaxRasmussen »

Jeg har også forsøgt at købe brugte fade men kom netop også frem til at det ikke var særligt meget dyrere at købe nye holtec fade. Jeg har købt 2 stk 19L og 2 stk 12L hos holtec og er MEGET glade for dem.
Ulriklk
Indlæg: 24
Tilmeldt: 2. jul 2017, 15:52
Geografisk sted: Kongens Lyngby

Re: Er der forskel på Cornelius fustager?

Indlæg af Ulriklk »

Tak for svar begge to.

Jeg vil også købe nye fade, jeg var egentlig bare lidt i tvivl om hvorfor dælen min lokale Humlecentralen tilbyder 18l fustager i stedet for de gængse 19l og om nogen havde en forklaring og eventuelt erfaring med AEB fadene.
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 161
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Er der forskel på Cornelius fustager?

Indlæg af GeheimBrau »

Der er kommet flere "ukurante" størrelser Cornelius fade på markedet, tror ikke du skal hænge dig i præcis størrelse da alle gamle fade er standard fade brugt af Pepsi (Ball-lock) eller Coca Cola (Pin-lock) til at distribuere ekstrakt, men er nu udfaset.
Hjemme bryggere i USA opdagede de var gode til at lagre øl og de er typisk 5 gallon = 18,9 liter (de blev oprindeligt lavet fra 2½ til 10 gallon, hvor 5 gallon er den mest almindelige).
Det er også derfor mange/de fleste opskrifter fra over-there er på 5 gallon.

AEB er mig bekendt et italiensk fima og de fade jeg har fra dem, er købt som nye og dem er jeg meget glad for.

Jeg har også en del brugte Pepsi/Ball-lock.
Alderen på Pepsi fadene begynder at kunne anes, de har skrammer og ridser, har klister efter mærkater (det fjernes iøvrigt med madolie).
Jeg er igang med at renovere dem og regner med at pudse dem til sidst, så en hollænder gøre det.

Skulle jeg købe fade i dag, ville jeg købe forskellige størrelser efter behov og det ville være nye AEB, f.eks. fra Humlecentralen/Holtec.
GeheimBrau
/Gert
Besvar

Tilbage til "Udstyr"