Placering af Co2 flaske

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Placering af Co2 flaske

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Jeg har netop bestilt fadøls anlæg som jeg selvfølgelig glæder mig til at tage i brug :o). Men jeg har lige et "rookie" spørgsmål som jeg gerne vil have input til. Ad hensyn til plads, så vil det være nemmest for mig at placere min Co2 flaske i køleskabet som jeg vil bruge til kegerator - Men er det egentligt OK at opbevare flasken "koldt" i køleskabet eller vil det være bedre at placere den udenfor køleskabet. Det skal lige siges at køleskabet er placeret i mit værksted som ikke er opvarmet ret meget. Det betyder at der her om vinteren sagtens godt kan komme ned omkrin 6-8 gr i værkstedet hvis det bliver rigtig koldt udenfor. Så forskellen i temperatur om vinteren er ikke så stor på udenfor/inde i køleskabet. Er det et problem?

Og bør jeg egentligt også have et skilt på døren med "trykflaske fjernes ved brand" el. lign. Ps. flasken er en 2kg.
mvh
MEOLSEN
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Placering af Co2 flaske

Indlæg af Knet »

Jeg har to flasker. De står altid i køleskab. No problem. Jeg tapper fra den ene til den anden. Når det sker, så jo koldere modtagerflasken er, desto mere kan der være i den. Og det er vel analog med, at trykket reduceres jo køligere flasken står, siden der kan være mere i? Og det kan man vel også udlede af, at antal bar skal være mindre, desto koldere øl er? Ren lommefilosofi, men et bud.

Har selv tænkt tanken med om der burde være skilt på døren. Spøg til side, men reelt burde der vel stå, at alle haner - øl såvel som CO2 - skal åbnes ved brand :-) CO2 kvæler ilden, øllet og ejerens tårer slukker den :-)

..... man burde nok have et skilt. Det er voldsomt mange komprimerede liter der er i en 6 kg co2.

Vh Kenneth
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Placering af Co2 flaske

Indlæg af Vestv »

Hvis din CO2 regulator er i god kvalitet bør det ikke være noget problem.

Skal selv have købt et skilt til døren.

En af mine venner er fritidsbrandmand og siger at skiltet er en sikkerhed for redningsfolk ved hvad de går ind til, men at fastspænding af flasken f.eks med en kæde, strop, spænde etc. er mindst ligeså vigtig da det ikke er sjovt at blive jagtet af en stålflaske med 50 bars “ raketmotor”. Derudover anbefaler han at man anfører gasarten på skiltet så redningsfolkene kan se hvad de har med at gøre.
Der findes et lille grønt mærke man kan sætte på som betyder Non-Flammable Non-toxic Gas.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Placering af Co2 flaske

Indlæg af Knet »

God info vestv!

En hurtig googling viser det til billige penge.
https://www.josafety.dk/shop/non-flamma ... -615p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Placering af Co2 flaske

Indlæg af MEOLSEN »

Tak for alle input. Kan jo se på termometeret at der ikke er nogen grund til at placere noget i mit køleskab i disse dage da jeg har ca. 8C i den uopvarmede del af mit værksted. Så mon ikke at jeg de næste par mdr. bare kan lade det hele stå "frit fremme"..
mvh
MEOLSEN
Besvar

Tilbage til "Udstyr"