Brewster Beacon problemer

Alm. Nybegynder hjælp.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Jfinderup »

Ssalminen88 skrev:Mit bundfilter er det samme, men har læst flere steder at hvis man har hop spider så behøver man ikke bundfilteret?
Der vil også komme snask fra malten/mæsken. Det kunne måske afhjælpes med en WirlPool arm efter kogning så skidtet samles i midten.
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg har også købt en Beacon 40 og havde læst at filteret hopper under kogning.
Første bryg var bundfilteret fyldt med "snask", så på andet bryg havde jeg bundfilter og en BIAB som jeg recirkulerede gennem under opvarmning. Al humle blev tilføjet i BIAB.
Resultatet var et nærmest rent bundfilter, men den hopper stadig.
Vil forsøge mig med BIAB uden bundfilter næste gang.
GeheimBrau
/Gert
Hareskov
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. feb 2020, 18:20

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Hareskov »

Opdatering på min upgrade. ( Se tidligere indlæg )

Jeg lovede at komme med en opdatering, når jeg havde kørt en bryg igennem igen. Jeg må sige at det virkede over alt forventning- Filteret blev siddende selv under kraftig whirlpool med airpaddle. Min færdige urt var pæn klar i det, men gav også lige lidt hjælp via min hopspider under køling. ( Satte returen fra min køler ned i hopspideren )
Under kogning var der af gode grunde intet hoppen, og større luftbobler, så jeg er super glad nu. Var lidt et dilemma med det hoppende filter og store luftbobler, da jeg har en 6 årig der altid lige kommer og skal se. Var nervøs for at det ville sende kogende urt over kanten og ned på ham.

Sidst så kostede løsningen ca 230Kr men er hver en krone værd.

Hvis nogen er int så kan jeg sagtens lægge lidt billeder af løsningen op, bare sig til
HælløseBrygger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. aug 2020, 17:36

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af HælløseBrygger »

Hareskov skrev:Opdatering på min upgrade. ( Se tidligere indlæg )

Jeg lovede at komme med en opdatering, når jeg havde kørt en bryg igennem igen. Jeg må sige at det virkede over alt forventning- Filteret blev siddende selv under kraftig whirlpool med airpaddle. Min færdige urt var pæn klar i det, men gav også lige lidt hjælp via min hopspider under køling. ( Satte returen fra min køler ned i hopspideren )
Under kogning var der af gode grunde intet hoppen, og større luftbobler, så jeg er super glad nu. Var lidt et dilemma med det hoppende filter og store luftbobler, da jeg har en 6 årig der altid lige kommer og skal se. Var nervøs for at det ville sende kogende urt over kanten og ned på ham.

Sidst så kostede løsningen ca 230Kr men er hver en krone værd.

Hvis nogen er int så kan jeg sagtens lægge lidt billeder af løsningen op, bare sig til
Hej!

Jeg vil blive meget glad for billeder af din løsning! Tak for det Billede

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Hareskov
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. feb 2020, 18:20

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Hareskov »

HælløseBrygger skrev:
Hareskov skrev:Opdatering på min upgrade. ( Se tidligere indlæg )

Jeg lovede at komme med en opdatering, når jeg havde kørt en bryg igennem igen. Jeg må sige at det virkede over alt forventning- Filteret blev siddende selv under kraftig whirlpool med airpaddle. Min færdige urt var pæn klar i det, men gav også lige lidt hjælp via min hopspider under køling. ( Satte returen fra min køler ned i hopspideren )
Under kogning var der af gode grunde intet hoppen, og større luftbobler, så jeg er super glad nu. Var lidt et dilemma med det hoppende filter og store luftbobler, da jeg har en 6 årig der altid lige kommer og skal se. Var nervøs for at det ville sende kogende urt over kanten og ned på ham.

Sidst så kostede løsningen ca 230Kr men er hver en krone værd.

Hvis nogen er int så kan jeg sagtens lægge lidt billeder af løsningen op, bare sig til
Hej!

Jeg vil blive meget glad for billeder af din løsning! Tak for det Billede

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk

Det skal jeg nok lægge op i denne uge. Er lige på job pt, så tager lidt billeder i morgen og får dem lagt op.
Hareskov
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. feb 2020, 18:20

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Hareskov »

Hareskov skrev:Hej

Jeg har det samme problem med bundpladen, den hopper og danser under kogning, og urten samt div andre gode ting, kommer ned under og ind i pumpen. Jeg ved godt at den nemme løsning ville være spider eller sok, men jeg foretrækker altså mine humler frit i urten, så de afgiver max olie/smag.
Jeg har i dag modtaget min pakke med min fix plan. Jeg har købt et filter til en Grainfather incl ekstre fitting / fitting. Dette var en relativ billig løsning, som i teorien skulle fjerne alle problemer

https://www.maltbazaren.dk/shop/grainfa ... bprodukter" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.maltbazaren.dk/shop/grainfa ... 4749p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den fitting der følger med har samme indvendige diameter som hullet ned til pumpen på brewster. Jeg har så taget et stykke silicone slange 2 cm ( som kan tåle kogende urt ), sat det ca 1 cm ned i hullet ved pumpen, og sat den anden ende i fittingen fra grainfather.
Jeg har ikke testet det endnu, men umiddelbart virker det til at sidde godt på, og der er fri flow til pumpen. Så snart min fermenteer er tom, så kommer den rigtige test, så skal der brygges koges og whirlpoles og forhåbentligt skulle alt gerne blive siddende og jeg skulle få ren urt ned til pumpen. Selvfølgelig uden at benytte bundfilteret fra brewster.

PS bruger kun spider til sukker lakrids og sådanne, da jeg ikke vil have disse til at brænde fast på min bundplade.

Kan lægge billeder ind imorgen, da jeg er på job nu.

Jeg fandt lige 2 billeder på min tlf, som jeg kunne lægge ind. Her kan man se hvordan den er monteret i bunden istedet for det originale bundfilter. Måden at monterer på var simpel, lige klippe 2 cm silicone slange til og sætte 1 cm ind i den sorte filterholder, og så eller bare stikke det sidste ned i hul til pumpen. Dog klippede jeg lige den nederste cm ( op til den kant der er på den sorte filterholder ) af, så den kom lidt tættere på bunden af gryden. Husk at med denne løsning, så har i et deadspace i jeres gryde på ca 2L som i ikke får med. Men det er jo bare at skrive det ind i brewfather, så den kalkulerer med det.
untitled.png
untitled 2.png
Hareskov
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. feb 2020, 18:20

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Hareskov »

Sidste billed hvor man kan se siliconeslangen og den fitting der hører med til Grainfather filteret. I kan også se hvor jeg har skåret fittings over, få at få den så langt ned mod bunden som muligt, uden at den ville ligge på bunden, og derved risikerer at brænde på.
Håber det hjalp med billeder, og i er selvfølgelig velkommen med yderlige spørgsmål hvis i har nogle. Jeg kan kun sige at det har gjort min brygning meget lettere og at jeg ikke kæmper med bundplader der laver ballade.
untitled.png
HælløseBrygger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. aug 2020, 17:36

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af HælløseBrygger »

Hej Hareskov

Tak for billederne! Nu har jeg ikke prøvet brewsteren endnu, men jeg kan dog se ideen i din løsning allerede nu.

Oplever du, at filterne nogensinde stopper til under brygning?

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Hareskov
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. feb 2020, 18:20

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Hareskov »

HælløseBrygger skrev:Hej Hareskov

Tak for billederne! Nu har jeg ikke prøvet brewsteren endnu, men jeg kan dog se ideen i din løsning allerede nu.

Oplever du, at filterne nogensinde stopper til under brygning?

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk

Hej Igen

Jeg har brygget med løsningen 2 gange, og ingen af gangende har jeg haft problemer med et tilstoppet filter. I går Søndag lavede jeg en 19L bryg, med ca 100G humlepellets og heller ikke her havde jeg nogle problemer med filteret. Jeg har som sagt altid humler i fri dressur i min gryde, og benytter også Irish moss, i fri dressur og intet har stoppet pumpen eller filter endnu.
Men jeg kan da se at småting kommer med igennem filtret, også derfor at jeg under køling lader returen kører igennem en hopspider. Hopspideren fanger så de sidste par ting, og jeg ender op med en forholdsvis ren urt. De evt rester der måtte komme med over i min fermentor, de må så bare falde til bunds der. Tager alligevel død gær ud efter ca 6 dage og så hver 3 dag efterfølgende. Har en Grainfather konisk så kan tømme fra bunden.

Mvh Anders
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af Thorup »

Jeg anvender bundfilter indtil der skal koges. Der er monteret et øje i midten af mit filter og det fisker jeg op inden kogning.
Har monteret en rustfri krog i enden af min træ grydeske.
Når kogning er færdig laves whirepol med grydeske og alle rester samles på midten.
Jeg anvender kun pellets og hopspider

Sendt fra min YAL-L21 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brewster Beacon problemer

Indlæg af GeheimBrau »

Thorup skrev:Jeg anvender bundfilter indtil der skal koges. Der er monteret et øje i midten af mit filter og det fisker jeg op inden kogning.
Har monteret en rustfri krog i enden af min træ grydeske.
Når kogning er færdig laves whirepol med grydeske og alle rester samles på midten.
Præcis "min" ide, skruede krogen på onsdag, men brygger/tester først næste weekend
- Så godt at vide at det virker!
Vedhæftede filer
Brygske med krog
Brygske med krog
GeheimBrau
/Gert
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."