Lige et par spørgsmål

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Lige et par spørgsmål

Indlæg af Mclerch »

Som nybegynder glæder jeg mig jeg helt vildt til at starte min første bryg næste weekend.. Jeg har læst og læst på dette forum, og har fået svar på rigtig mange af mine spørgsmål.. også dem som jeg ikke vidste jeg havde ..
Jeg har dog lige et par spørgsmål som jeg ønsker svar på.
1. Jeg har købt en Brewster Beacon 40 som jeg har simuleret en bryg på ( med vand ). Den virker jo rigtig fin.. Men hurtig er den sq ikke.. Når jeg har mæsket ved 65 grader, og der efter skal hæve temp. til 78 grader, går der jo en rum tid før den når den ønsket temp. (tid regnet i øl = ca 3 ) Hvad med urten i den tid. Skal den hæves, eller skal tiden trækkes fra. Det samme når jeg skal have urten op og koge, skal tiden der går til jeg når kogetemp. trækkes fra urt kogning.

2. Kan jeg regne mig frem til hvor meget øl jeg vil ende ud med før brygstart.. evt. ud fra maltmængden.

Håber nogle kan svare på mine spørgsmål.. så lover jeg at jeg nok skal komme med en masse flere.. på forhånd tak.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af mhn »

Hej.

1) Hvis man har helt styr på det, regnes de tider ind. Vi ignorerer dem. :-) Øllet tager ikke skade af længere mæsketid, du får nærmere lidt mere ud af din malt. Koger du længere, får du mere koncenterert urt med mere karamel. Men længere er meget længere, før der er tydelig forskel. Beersmith kan indregne opvarmingstiderne, men vi har aldrig rigtigt brugt det, og det er blevet fin øl alligevel. :-)

Malt bliver i pipe, til du hæver den for at sparge. Vi starter temperatur hævningen mod kogning med det samme, efter vi har hævet maltpipe.

2) Beercalc er et godt sted at starte. https://beercalc.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af JAFU »

Jeg regner ikke opvarmningstiden mellem de enkelte mæsketrin med. Først når den ønskede temperatur nås, starter mit ur.
Det er ikke nødvendigvis det rigtige, men sådan gør jeg :-)

Med hensyn til dit slutvolumen, så er der heller ikke nogen fuldstændig nagelfaste regler her. Det har stor betydning, hvor store mængder vand du sparger/skyller med efter endt mæskning, og endelig er det også afhængig af, hvor stor afdampning du har under humlekogningen.
Du kan med andre ord selv bestemme - indenfor visse grænser naturligvis. Som allerede skrevet er BeerCalc et udmærket sted at sidde og skrue på sine opskrifter.

Under mæskningen skal du dog altid tilstræbe at have cirka 2,8 gange så meget vand som malt. Derudover skal du også tage højde for det volumen, som du har under bunden af din maltpibe ... så helt selv bestemme kan du ikke.

Der er adskillige tråde i dette forum, som gennemgår beregningerne for vandmængderne, og som du sikkert hurtigt kan søge frem.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Jan Rasmussen »

Mclerch skrev:Som nybegynder glæder jeg mig jeg helt vildt til at starte min første bryg næste weekend.. Jeg har læst og læst på dette forum, og har fået svar på rigtig mange af mine spørgsmål.. også dem som jeg ikke vidste jeg havde ..
Jeg har dog lige et par spørgsmål som jeg ønsker svar på.
1. Jeg har købt en Brewster Beacon 40 som jeg har simuleret en bryg på ( med vand ). Den virker jo rigtig fin.. Men hurtig er den sq ikke.. Når jeg har mæsket ved 65 grader, og der efter skal hæve temp. til 78 grader, går der jo en rum tid før den når den ønsket temp. (tid regnet i øl = ca 3 ) Hvad med urten i den tid. Skal den hæves, eller skal tiden trækkes fra. Det samme når jeg skal have urten op og koge, skal tiden der går til jeg når kogetemp. trækkes fra urt kogning.

2. Kan jeg regne mig frem til hvor meget øl jeg vil ende ud med før brygstart.. evt. ud fra maltmængden.

Håber nogle kan svare på mine spørgsmål.. så lover jeg at jeg nok skal komme med en masse flere.. på forhånd tak.

Hej, skriver du dit program således at anlægget bruger 2500W når vandet skal opvarmes og f.eks. 1500W når temp. bare skal vedligeholdes?
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Mclerch »

Jan Rasmussen skrev:
Mclerch skrev:Som nybegynder glæder jeg mig jeg helt vildt til at starte min første bryg næste weekend.. Jeg har læst og læst på dette forum, og har fået svar på rigtig mange af mine spørgsmål.. også dem som jeg ikke vidste jeg havde ..
Jeg har dog lige et par spørgsmål som jeg ønsker svar på.
1. Jeg har købt en Brewster Beacon 40 som jeg har simuleret en bryg på ( med vand ). Den virker jo rigtig fin.. Men hurtig er den sq ikke.. Når jeg har mæsket ved 65 grader, og der efter skal hæve temp. til 78 grader, går der jo en rum tid før den når den ønsket temp. (tid regnet i øl = ca 3 ) Hvad med urten i den tid. Skal den hæves, eller skal tiden trækkes fra. Det samme når jeg skal have urten op og koge, skal tiden der går til jeg når kogetemp. trækkes fra urt kogning.

2. Kan jeg regne mig frem til hvor meget øl jeg vil ende ud med før brygstart.. evt. ud fra maltmængden.

Håber nogle kan svare på mine spørgsmål.. så lover jeg at jeg nok skal komme med en masse flere.. på forhånd tak.

Hej, skriver du dit program således at anlægget bruger 2500W når vandet skal opvarmes og f.eks. 1500W når temp. bare skal vedligeholdes?
Det har jeg faktisk ikke stillet på.. Den stod på 2500W da jeg tænde den.. Har det effekt på opvarmingstiden.. Og hvad skal den evt. stå på.
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Jan Rasmussen »

Mclerch skrev:
Jan Rasmussen skrev:
Mclerch skrev:
Hej, skriver du dit program således at anlægget bruger 2500W når vandet skal opvarmes og f.eks. 1500W når temp. bare skal vedligeholdes?
Det har jeg faktisk ikke stillet på.. Den stod på 2500W da jeg tænde den.. Har det effekt på opvarmingstiden.. Og hvad skal den evt. stå på.
VI har en Danbrygger på 3000W, jo flere Watt du putter ind des hurtigere vil den varme, det ved du jo fra en El-keddel, er kedlen på 850W varer det længe at varme en liter vand, er den på 2000W er den rimelig hurtig.
Når man programmerer bryganlægget kan man jo indstille Effekten W til hvert trin, på Danbryggeren kan man f.eks. bede den om at bruge 3000W til at varme vandet op til 78 C° herefter kan man trykke på pause og indstille W til f.eks. 1000W til at vedligeholde temperaturen 78C°

Du skal altså sørge for dit anlæg kører med Max Watt når den skal opvarme væsken
Håber det giver mening
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Mclerch »

Det giver fin mening.. Tak for svar..
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Jfinderup »

Håber dit første bryg gik godt :o)
Lige en kommentar til det med effekten (W)
Man skal lige være opmærksom på hvilket stik og strømkreds anlægget er på....og hvad der ellers er på den kreds.
De næsten normale kredse har 13 amp sikringer som lige er på grænsen til 3000 W - der skal nok ikke startes el-kedel, kaffemaskine, brødrister el. Lignende mens anlægget varmer.
Jeg bruger selv Maks. 2500 W med mindre jeg er på en af de kredse jeg ved der er 16 amp sikring på. F.eks. den til de hårde hvidevarer i køkkenet eller vaskekælder.
Det er så ærgerligt når sikring går mens man brygger.
God søndag

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Jan Rasmussen »

Jfinderup skrev:Håber dit første bryg gik godt :o)
Lige en kommentar til det med effekten (W)
Man skal lige være opmærksom på hvilket stik og strømkreds anlægget er på....og hvad der ellers er på den kreds.
De næsten normale kredse har 13 amp sikringer som lige er på grænsen til 3000 W - der skal nok ikke startes el-kedel, kaffemaskine, brødrister el. Lignende mens anlægget varmer.
Jeg bruger selv Maks. 2500 W med mindre jeg er på en af de kredse jeg ved der er 16 amp sikring på. F.eks. den til de hårde hvidevarer i køkkenet eller vaskekælder.
Det er så ærgerligt når sikring går mens man brygger.
God søndag

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Her har vi opgraderet fra 10A sikring til 13A sikring, det fik vi en elektriker til.
herefter tænde vi lys i alle rum og slukkede grupperne en efter en for at se hvilke rum der blev mørke.
Hos os har stuen en gruppe for sig selv, hvorfor vi tager strøm fra stuen til bryganlægget, og vi kan godt have stereoanlægget kørende samtidig selvom vi bruger 3000W på bryganlægget.
Nu kan vi så stadig bruge elkedel, kaffemaskine og andet i køkkenet uden problemer da køkkenet jo også har en gruppe for sig selv.
forlængerledningen vi bruger fra stuen og ud til bryganlægget skal være 1,5 kvadrat den bliver jo varm.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Jfinderup »

Jan Rasmussen skrev: Her har vi opgraderet fra 10A sikring til 13A sikring, det fik vi en elektriker til.
Nu kan vi så stadig bruge elkedel, kaffemaskine og andet i køkkenet uden problemer da køkkenet jo også har en gruppe for sig selv.
forlængerledningen vi bruger fra stuen og ud til bryganlægget skal være 1,5 kvadrat den bliver jo varm.
Jeps min 1,5 kvadrat til en 13A kreds og 2,5A til 16A når der skal trækkes mange Watt

Når der nu er vand i spil bør det også være gummi kabel med jord. De kan købes i div. byggemarkeder.
Da de anlæg vi kan få i DK sjældent har DK Jord stik kan man anskaffe sig adapter fra DK jord til schuko jord
- se evt. https://www.elviden.dk/billige-elartikl ... en-adapter

Alternativt få skiftet hanstikket til DK Jord stik af en kyndig og autoriseret person

God søndag
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Borg »

Lige til snakken omkring jordforbindelsen, så kunne man også åbne ind til apparatet og sikre, at jordledningen derinde rent faktisk også er forbundet til metaldelene.
Jeg har oplevet, at det ikke var tilfældet på apparater købt i udlandet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Lige et par spørgsmål

Indlæg af Jfinderup »

Borg skrev:Lige til snakken omkring jordforbindelsen, så kunne man også åbne ind til apparatet og sikre, at jordledningen derinde rent faktisk også er forbundet til metaldelene.
Jeg har oplevet, at det ikke var tilfældet på apparater købt i udlandet.
Helt enig og jeg har selv haft samme oplevelse.

Ofte er ledningen til EU jord fordi det er et krav for at sælge her, men det er ingen garanti for at ledningen er forbundet inden i apparatet. .... og så er det bare falsk tryghed.


Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."