Gæringstemperatur saison

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Gæringstemperatur saison

Indlæg af Myhrewinther »

Jeg har fundet denne mikkeller clon af en saison - men der står den skal gære ved 33 grader. Lyder det ikke af meget?
Jeg kan at limit for gæren er 15- 35 så det kan godt passe tænker bare det er lidt vildt.
https://recipe.brewfather.app/sJCQE9U3Z ... VlkEYoETHD
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gæringstemperatur saison

Indlæg af Knet »

Ja, det lyder voldsomt.

Men jeg har Mikkelers bog og i den skriver han om saison: “det er en spændende stil, fordi man kan presse gæren til det yderste, når man udsætter den for meget høje temperaturer. Det gør den svær at kontrollere, men sjov at eksperimentere med, da resultaterne er uforudsigelige”.

Opskriften på Saison Sally er i bogen. Og Mikkeler angiver den til 32-35 grader celcius med en WLP565.

Vh. Kenneth
Senest rettet af Knet 27. maj 2021, 21:20, rettet i alt 1 gang.
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Gæringstemperatur saison

Indlæg af Myhrewinther »

Tak - så er det jo bare at lege.
Det lyder som en god bog.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gæringstemperatur saison

Indlæg af Knet »

Der er ganske fine øl i må man sige. Og er du på udkig efter bøger, så kan jeg også anbefale Jamils: “ Brewing Classic Styles: 80 Winning Recipes Anyone Can Brew”.

Så er du dækket godt ind på opskrifter til enhver lejlighed, som du så selv kan tweake, efter lyst.
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Gæringstemperatur saison

Indlæg af Myhrewinther »

Tak - det er altid godt have have noget på ønskesedlen og det lyder helt sikkert som bøger der skal ejes

Det endtw med at min brygbutik havde lukket fredag... så det blev saison ryd op i diverse malt på lokal lager - dog stadig inden for rammen af hvad en saison burde indeholde.
Jeg endte også med at læse på gæren hvor der stod 15 - 35 grader men bedste ved 20.
Så nu gære jeg ved 20 og sætter temperaturen til 24 grader efter 7 dage.
Besvar

Tilbage til "16C. Saison"