For lav OG

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brugeravatar
Sicky666
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. aug 2023, 15:35

For lav OG

Indlæg af Sicky666 »

Hej alle

Beklager hvis det emne allerede har været vendt herinde f'ør :-)

Jeg har de sidste 2 gange jeg har brygget, ikke kunne ramme den forventede OG.. begge gange har den været til den lave side.
Jeg bryggede 20L Imperial stout all-grain fra Brygladen, igår og jeg fulgte opskriften ift temperatur og tid. Forventet OG skulle være 1.092 og jeg ramte 1.070. Både hydrometer og Graviator siger det samme, så har ikke fejlaflæst.

Det eneste jeg tror jeg kan have gjort forkert, er at jeg måske har været lidt for hurtig i sparge delen. Jeg var inde og læse lidt på det igår aftes og kan se man anbefaler ca 1 l i minuttet, og der har jeg nok sprængt akkorden på den del. Kan det gøre at min OG bliver så lav? Jeg havde ca 25 l pre-boil, som der stod i opskriften

Hvad gør i andre hvis i står i samme situation? koger urt til i når ønsket OG?
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: For lav OG

Indlæg af Jan Rasmussen »

Hvad brygger du på?

Hvis du bruger f.eks. Brewster bryganlæg og lign. vil der typisk være et rum under mæskesien der gør at en del af vandet der er påfyldt ikke har forbindelse med malten, så skal man lige regne ud hvor meget vand der skal i det specifikke bryganlæg.

Laver du mash out (hæver temp. til 78°C i ca. 10 min) hvilket dels stopper enzymerne og dels gør sukkeret der er tilbage i masken mere flydende og dermed lettere at skylle ud når du sparger. og ja, så skal du nok sparge lidt langsommere som du selv har fundet ud af ca. 1 liter pr. minut.

Hvis det er oplyst kan du også aflæse PB (preboil volumen) og er den for lav kan du enten koge noget vand af med risiko for at få mindre udbytte eller, du kan tilføre noget spraymalt DME for at få PB eller OG op.

Men jeg tror nu dit problem kan være forkert vandmængde når du mæsker og måske for hurtig spargening
Brugeravatar
Sicky666
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. aug 2023, 15:35

Re: For lav OG

Indlæg af Sicky666 »

Jeg brygger på Brewster Beacon 40.
Jeg har opskriften fra Brygladen, lagt den ind i brewfather app´en og valgt Beacon som equipment profil. Men så ser tallene helt anderledes ud end på opskriften fra brygladen.

Opskriften (den originale),siger:
Fyld 20 liter i dit mæskekar. Opvarm vandet til 72 grader, og
kom malten i. Mæskes ved angivet tid og temperatur.
Derefter øges temperaturen i mæsken til 78 grader, hvor
temperaturen holdes i 5-10 min. Hvorefter eftergydning
foretages, og vand til eftergydning tilsættes (14 liter, 78
grader varmt vand.

brewfather med Beacon profilen siger det her:
Brewster Beacon 40L
Batch Size : 20 L
Boil Size : 24.64 L
Post-Boil Vol : 21.04 L
Mash Water : 29.1 L
Sparge Water : 1.59 L
Boil Time : 60 min
Total Water : 30.69 L

Jeg er ikke nok inde i det, til at regne sparge ud selv, men jeg syntes det virkede mærkeligt med kun 1.59L sparge, så jeg fulgte tallene i den origenale opskrift mht vandmængde. Jeg sørger desuden for at indstille pumpen, så der kun lige ligger lidt væske over sien i toppen, så jeg ikke suger bunden tør.

Kan jeg tjecke OG hen mod slutningen af mash (før mash out) eller har den måling intet at sige?
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: For lav OG

Indlæg af Jan Rasmussen »

I denne tråd
https://www.haandbrygforum.dk/viewtopic ... nd#p123089

har jeg engang lavet et regneark som måske kan hjælpe dig, tallene ude i venstre side kan du selv tilpasse så de matcher dit setup.
Guinnless
Indlæg: 124
Tilmeldt: 29. aug 2008, 11:56
Geografisk sted: Ved Køge Bugt

Re: For lav OG

Indlæg af Guinnless »

Helt enig i at man skal lære sit udstyr at kende.
Man skal også afklare hvad man kan forvente af det og så er der jo også lidt om hvor meget man går op effektivitet eller kompenserer på anden vis.
Nu har jeg så ikke selv et udstyr hvor man kan få en udstyrsprofil, så min tilgang er meget at lære hvad man kan forvente og optimere lidt på det fra gang til gang.
vh
Bjarne
Brugeravatar
Sicky666
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. aug 2023, 15:35

Re: For lav OG

Indlæg af Sicky666 »

Hej Jan
Tak for link!! .. tænker det bliver hjælpsomt når jeg brygger om en uges tid igen :-)

og ja, Bjarne, Jeg har en del at lære endnu både mht udstyr og teknikker, og det virker som en hobby man kan bliver ved med at lære/nørde med. Men der falder et par brikker på plads, hver gang jeg brygger, så det går den rigtige vej :-)
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: For lav OG

Indlæg af Gajol »

Hej!

Selvom tråden er lidt ældre, vil jeg gerne bidrage. Har du fået styr på det? I så fald, hvad ændrede du?

Jeg har selv oplevet, at min effektivitet faldt fra ca. 80 til 60. For mig var det under sparging, jeg ændrede mit malt/vandforhold, og der var næsten ingen vand til sparge.

Efter at have rettet dette, er jeg tilbage på normal effektivitet. Som du selv nævner, er 1,5 liter sparge ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."