Brygning på smagsmalt og sukker?

Besvar
jens_sj
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af jens_sj »

Hej gæve med-bryggere...
En god ven har fået fat i en masse smagsmalt (ca. 15 kg alt i alt).
Han elsker at eksperimentere, og vi har før brygget en masse spændende øl (hvor jeg har ageret brygmester og han mere er en "hvad nu hvis vi gør sådan!").

Nu har han spurgt mig om man kan lave en øl som udelukkende består af smagsmalt. Jeg forklarede ham at der (så vidt jeg ved) ikke er så meget sukker i smagsmalt, så øllen får ingen fylde - og der bliver heller ikke noget sukker som gæren kan leve af.
Til det svarer han, at vi da bare kan spæde om med alm. sukker... Og nu er det så jeg kommer lidt til kort; hvordan tror I det vil blive? Vi har tænkt os at forsøge med et lille bryg i morgen... Men er der noget vi skal være opmærksomme på? Er der nogen herinde som har erfaring med noget lign.?
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af Family Brewing »

Jeg ved ikke hvad smagsmalt er, men jeg har en gang prøvet at lave en barley wine hvor 50% af sukkeret kom fra raffineret sukker, og den blev meget sprittet, næsten udrikkelig.
Jeg opløser altid mit sukker i kogende vand inden jeg tilsætter det, da det godt kan brænde fast på bunden hvis man bare vipper det i.
jens_sj
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af jens_sj »

Family Brewing skrev: 25. aug 2023, 17:20 Jeg ved ikke hvad smagsmalt er, men jeg har en gang prøvet at lave en barley wine hvor 50% af sukkeret kom fra raffineret sukker, og den blev meget sprittet, næsten udrikkelig.
Jeg opløser altid mit sukker i kogende vand inden jeg tilsætter det, da det godt kan brænde fast på bunden hvis man bare vipper det i.
Tak for svar. Smagsmalt kalder jeg det malt jeg tilsætter for at give ekstra smag.
Godt tip med at opløse sukkeret i kogende vand. Tilsætter du det ved mæskning eller ved kogning?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af mhn »

Husk diastatic power (enzym "styrke") jeg kan ikke huske hvor mange Lintner, der kræves før mæsken går godt. Men så vidt jeg ved, er der stort set ingen diastatic power i andet end basis malt.

Jeg tror ikke, i får mæsken omsat med den plan. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
jens_sj
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af jens_sj »

mhn skrev:Husk diastatic power (enzym "styrke") jeg kan ikke huske hvor mange Lintner, der kræves før mæsken går godt. Men så vidt jeg ved, er der stort set ingen diastatic power i andet end basis malt.

Jeg tror ikke, i får mæsken omsat med den plan. :-)
Hvad mener du med “mæsken omsat?” Det vi håber på er at kunne trække noget smag ud til den “tynde” urt og så tilsætte noget sukker for at have noget til gæren.
Ellers må vi se hvordan det bliver - det kan være det ryger i håndvasken i stedet for Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af mhn »

Omsat masken = lavet stivelsen til sukker, så gæren har noget at leve af.

Jeg vil forvente en meget tynd krop med en temmelig sprittet alkohol med den plan, i har. Jeg ville finde noget basis malt.

Men det lyder til, du kan fortælle om resultat snart. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af Family Brewing »

jens_sj skrev: 25. aug 2023, 20:22
Family Brewing skrev: 25. aug 2023, 17:20 Jeg ved ikke hvad smagsmalt er, men jeg har en gang prøvet at lave en barley wine hvor 50% af sukkeret kom fra raffineret sukker, og den blev meget sprittet, næsten udrikkelig.
Jeg opløser altid mit sukker i kogende vand inden jeg tilsætter det, da det godt kan brænde fast på bunden hvis man bare vipper det i.
Tak for svar. Smagsmalt kalder jeg det malt jeg tilsætter for at give ekstra smag.
Godt tip med at opløse sukkeret i kogende vand. Tilsætter du det ved mæskning eller ved kogning?
Under kogning
jens_sj
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af jens_sj »

Den er sat over til gæring nu. OG er målt til 1110 så der er rigeligt med sukker til gæren
Nu må vi se hvordan den bliver. Jeg forventer ikke det store


Sent from my iPhone using Tapatalk
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af Family Brewing »

Ser frem til at høre om resultatet :-)
jens_sj
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af jens_sj »

Det bobler lystigt derudad... Men OG blev en smule for høj, den landede på 1120.

Hvad sker der mon hvis gæren gærer helt ned til alkohol tolerancen, og vi regner med at danne CO2?
Den gær vi bruger har en tolerance på 12% - og hvis FG rammer 1020 lander vi jo på noget der ligner 13%... Er der så noget power tilbage i gæren til at danne CO2? Eller bør vi flaske før tid, når vi fx rammer 1050?
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 161
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af GeheimBrau »

Har kun sat en +1.100 OG urt (13,2% ABV) på fad og "kunstig" karbonering, så er i praksis erfaringsløs på flaske scenariet.

Jeg vil dog afholde mig fra at flaske den før tid, følgende kan/skal ske:
- Bottlebombs har jeg prøvet en gang; kostede 4 flasker dobbelt IPA og et TV ødelagt af glas fragmenter.
- Du skal periodisk lette trykket på hver eneste flaske.

Du kan evt. tilsætte en alkohol tolerant gær - der vel at mærke ikke tilfører smag der er uønsket - på til 2. fermentering, f.eks. champagnegær .
Den skal muligvis have lidt simpel sukker og næring at starte på.

Alternativ acceptere at den ender højt i SG, med 1.120 OG er 1.030+ SG nok ikke usædvanligt?
GeheimBrau
/Gert
jens_sj
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Brygning på smagsmalt og sukker?

Indlæg af jens_sj »

Jeg skylder en opdatering på dette projekt;
Den blev flasket og sat til karbonering for nogle uger siden, og i går fik jeg så første smagsprøve... Og jeg er egentlig imponeret.
Det var en ret kompleks smag, og ikke særlig sprittet, til trods for dens 14,5%!
Gad vide om den komplekse smag allerede er fremme pga. den manglende basismalt? Den manglede i hvert fald dybde, men det gjorde sådan set ikke så meget.
En ganske fornuftig "barley wine" - og "nem drikkelig" (nogle gange føler jeg barley wines godt kan blive for tunge)...

Så det er ikke sidste gang jeg har lavet dette forsøg, og kan da anbefale andre at prøve :)

Skåål!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"