Coopers Estrakt kit

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
thebat18
Indlæg: 137
Tilmeldt: 5. aug 2008, 11:37

Coopers Estrakt kit

Indlæg af thebat18 »

Hey

Jeg har 3 bryg på bagen. 1 semi ekstrakt og 2 all grain.
Men nu faldt jeg over et Coopers Irish Stout estrakt-kit.
Jeg er lidt spændt på smags-oplevelsen, da jeg ikke er en Imperial stout-mand. men derimod en alm stout-mand ( Amager bryghus Stout, er konge-øllen)
Og nede i butikken, sagde han at mange brugte et kilo Morton's Beer Enhancer.

Når jeg så kigger opskriften igennem, har den brug for et kilo sukker for at være ~4,6% og 2kg for at være guldøl-styke.

Jeg vil gerne lande midt imellem - samtidigt med at jeg bruger det kilo beer enhancer.

Mit spørgsmål er så, om hvor meget sukker jeg skal have i, når jeg også skal have et kilo af det der?
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

mit indtryk er at beer enhanceren Alc% mæssigt skulle give noget af det samme sukker, så et kilo af den og ja vil du være midt imellem de 2 du skriver skal der vel bare et halvt kilo sukker mere til?
der er jo et væld af muligheder i stedet for sukker, eller andre sukker typer, det er jo der ekstrakt bryggerem kan have sin indflydelse på brygget.
lige som hvis du er helt pjattet med lakrids i en stout laver du bare en "the" med det du nu syntes mangler af krydderier, og tilsætter.
Brygger lejlighedsvist.
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Indlæg af Jon »

Hej

Mit første bryg var et Coopers lager set. Der blev 1 kg sukker erstattet af 1,5 kg malt ekstrakt. I tillæg brugte jeg 50 gram Amarillo humle som smags og aroma humle. Det blev trolig mere en Amerikansk Ale end Lager men den smagte meget godt og jeg ville ikke være bange for at gentage opskriften. Jeg har jo ikke prøvet med sukker men jeg tror det giver lidt mere krop til øllet med malt ekstrakt.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
thebat18
Indlæg: 137
Tilmeldt: 5. aug 2008, 11:37

Indlæg af thebat18 »

Lyder bare rigtigt godt.
Det kan godt være jeg laver en "the" af lidt lakrids. det kunne jo aldrig skade en stout. Den må bare ikke blive så tung som en imperial, at den slår smagsløgne i stykker.
Når man putter humle i en "ikke kognings opskrift" er det så ligemeget hvilken humle, det smager nogenlunde ens?

Jeg har ca 40g hersbrucker og 55g. bobek/Styrian Gol liggende i min fryser.
Jeg kunne evt putte noget af det i?
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej

Jeg læser det som en irish stout og ikke imperial, det kan være jeg tager fejl. Men så vidt jeg ved er de to ting ikke de samme.

/Jens
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Indlæg af Jon »

Hvis du lader humlen koge i 45-60 minutter er det hovedsaglig bitterhed du opnår og så er forskellen i smag måske ikke så stor på de forskellige humletyper. Det er dog stor forskel på hvor meget bitterhed du får ud. Det er op til dig og hvad du ønsker men mit gæt er at Coopers settet på forhånd er middels bitter så med mindre du gerne vil have en meget bitter stout bør du lade være med at tilsætte mere humle.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
thebat18
Indlæg: 137
Tilmeldt: 5. aug 2008, 11:37

Indlæg af thebat18 »

jens; jeg har ikke kunne finde noget sted, jeg kan læse mig til forskellen.
Men det er rigtigt som du siger. Det er en stout jeg vil lave og en Imperial stout er en helt anden boldgade.
Jon: Jeg lader være i første omgang. du har ret i et og jeg tror også at det er svært at dosere noget, som man ikke har nogen ide om hvordan er i første tilfælde.

Regner med at lave den her sidst på måneden/starten på næste)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."