grønurt -

Besvar
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

grønurt -

Indlæg af morten Andersen »

jeg har netop stukket om. stilen er en stærk mørk ale brygget ppå chokolade malt, pils malt, karamel malt, og WLP500 trappist gær.
jeg havde ikke pitchet min gær inden brygdagen. Hvilket jeg nok skulle have gjort. da det blev foreslået på vitro'en at hvis OG var højere end 1070 skulle den pitches, hvilket vil give en hurtigere start.
min OG var 1080. stormgæringen begyndte først 3-4 dage senere.
Den stod på gæring i en uge og var derefter gæret ned til 1021. jeg smagte på grønurten, og den var en ufattelig skarp bitterhed der dog forsvinder ganske kort tid efter, og efter lader en fin karamel/lakrids smag. lugten er der heller ikke noget i vejen med.

Denne voldsomme bitterhed kan jeg ikke forstå for min BU/GU = 34 det er ikke voldsomt bitter.
vil denne kraftige bitterhed forsvinde i løbet af 2. fermentation og lagring, eller er det noget andet der er galt. jeg har været inde på how to brew, men jeg kan ikke finde en årsag til dette derinde.

jeg har aldrig haft infektion, så jeg håber ikke at det er det der er sket.
jeg har dog lugtet til en inficeret øl, og der er ikke den samme skarpe citrus agtige lugt i min. blot meget skarp og bitter.

håber der er nogle der har en ide om hvorvidt der er noget i vejen med mit øl.
/morten andersen
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Typisk tager det typisk ekstra 30 min at køle urten ned, hvis humle har været i, i ekstra 30 min giver det en noget højere bitterhed (det kunne være her hunden er begravet) Hvis en høj alfa syre humle kommer i som duft humle i de sidste 10min + eksv. de 30 min som kølingen tager - så er fanden løs :-) hvis du forstår ?
Humle bitterhed aftager meget når øllet har lageret i 2 mdr. det aftager mere ved en høj temperatur end en lav.

Jens
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

Indlæg af morten Andersen »

jeg har valgt en aroma humle med lavt alfasyre indhold, og jeg har ikke ladet humlen være i urten under nedkølingen... det jeg frygtede egentlig var en infektion, men jeg tror ikke at det er det. Nu venter jeg og ser hvordan den udvikler sig.
/morten Andersen
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Forøvrigt har jeg før smagt stor forskel på hvor det er taget fra, hvor er grønurten taget fra, bunden eller toppen i gæringstanken ?
Jeg mener det var mere bitter fra bunden, men jeg kan ikke helt huske det.

Jens
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

Indlæg af morten Andersen »

det kan der være noget om, for jeg tappede med hævert op fra bunden, og det var virkeligt surt/bittert - men da jeg ikke kunne tro mine egne smagsløg, smagte jeg igen på det sidste jeg hævede op, og det var ikke nær så bittert - troede egentlig bare at det var fordi mine smagsløg havde vænnet sig til det bitre. men det passer jo fint sammen med det du beskriver.
/morten andersen
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Det er helt klart også min erfaring at der er stor forskel på urten i top og bund, både hvad angår bitterhed men også sødme osv.
Prøv evt. at lave en A/B smagssammeligning fra top og bund.
Jeg har selv tænkt på at lave en sådan sammenligning, men da jeg ikke har en hævert, er det aldrig blevet til noget.

Lad os endlig høre hvis du prøver det.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

Indlæg af morten Andersen »

det vil jeg prøve. JEg regner med at den skal flaskes i næste uge, så vil jeg prøve at gøre det.... hvis jeg husker det.

/morten andersen
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

Indlæg af morten Andersen »

jeg har nu flasket min meget bitre øl. jeg havde håbet på at den ville miste en del af bitterheden...men det gjorde den ikke. Der kan dog nå at ske meget i løbet af lagringen.
Inden jeg flaskede udførte jeg en A/B prøve på bitterheds-forskel i top og bund. jeg kunne ikke spore nogen nævneværdig forskel på bitterheden

mvh morten andersen
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"