Hvad brygger i for tiden ?

Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Morten L »

Intet i gærspandene lige pt., har alt for travlt med at tømme lageret ;-)

Men regner med at lave 2 bryg inden nytår. En bock som gerne skulle blive til påskebryg '10 og en IPA.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lunabryg »

Jeg har på det seneste brygget

kirsebærstout på 9,5 % 28 liter
juleøl belgian style 7,5 % 45 liter
vienna lager 28 liter
american amber 45 liter

mellem jul og nytår står den på

en lagerøl 28 liter
en ale 28 eller 45 liter

Så er lagrene også fyldt op efter et åbent hus og ølfestivallen der tærede ret kraftigt på mine reserver :-)
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
capulet
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25. jan 2008, 14:47
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af capulet »

Har lige flasket et saison gær forsøg. spændende om der er smagsforskel. whitelabs saison type I og II
Dertil er der få liter smoke porter & julebryg Ala Belgisk dubbel på lageret.

har planlagt julebrygning af følgende
Sweet Stout
Porter
Brown Ale

/Martin
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Christian Ernstsen »

Har en Bock på 2. fermentering, og laver et cider-forsøg med 18 liter billig æblejuice + honning og rørsukker hældt over gærresterne fra Bock'en
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
bang-staberg
Indlæg: 134
Tilmeldt: 5. sep 2007, 09:41
Geografisk sted: Virum 2830
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af bang-staberg »

Har pt. en barleywine stående som nok skal lagre minimum 3-4 måneders tid. Efter 1 uge var den gæret fra 1112 ned til 1031, så det ser lovende ud. Desuden har jeg en whisky-røgøl stående, som skal flaskes inden jul. Glæder mig meget til resultatet af den.
Mikkel Staberg
HP: http://www.furesoebryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Meløse Bryghus
Indlæg: 172
Tilmeldt: 6. jan 2008, 05:07
Geografisk sted: Meløse

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Meløse Bryghus »

Jeg har fire semigrain/ekstrakt øl drikkeklar på flaske. En IPA, en dark ale, en mørk krydret juleale, og en lysere, stærke og lettere krydret juleale.

Jeg har for en uge siden flasket min første allgrain - En amerikansk IPA.
For et par dage siden flaskede jeg min cider (af ren æblemost fra egne æbletræer)
I dag eller i morgen flasker jeg mit forsøg på en Märzen, som blev lidt for svag i styrken, men eller tegner meget fin.

Jeg planlægger at brygge en amerikansk hvedeøl i julen. Den bliver nok lidt stærkere end stilen foreskriver. men sådan kan jeg bedst lide mine hvedeøl.

Når udetemperaturen kommer op på en passende temperatur for lagerøls gæring, brygger jeg nok noget Münchner helles.
Lac
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. nov 2008, 09:19
Geografisk sted: 4230 Skælskør
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lac »

En Porter der står og modner hvor der til halvdelen af hver flaske er blevet tilsat to kaffebønner, derudover er der flasket en Engelsk Pale Ale, så står der en Mørk Stærk Belgisk Ale (klon af Rochefort 8) og bobler på første fermentering samt på tegnebrættet en American Brown Ale.
MVH
Lac
"Hellere en brygger end en brokker."
http://www.udhusbryggeriet.dk
Bryggeren
Indlæg: 126
Tilmeldt: 22. jul 2008, 11:22
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Bryggeren »

Egentlig har vi ikke noget til gæring i øjeblikket, men vi har da en sen juleøl som blev flasket i onsdags, som vi er meget spændte på.

Brygget var nærmest et panikbryg fordi vi hele tiden blev spurgt om julebryggen var ved at være klar. Så skulle vi jo have en julebryg.

Brygdag var 21. november. En mørk Belgisk ting, som jo ingen chance har for at være færdig inden jul, men vi skulle have en juleøl.

Vi havde heller ikke krydderier til noget julehalløj, så af nød smed vi et brev med 20 gram brunkagekrydderi i gryden. Det var vist lidt rigeligt krydderi, for ved kogning, og igen ved flaskning arbejdede vi i en hørm af nelliker og kanel.

Så vi er spændte på hvad der er vi skal smage på juleaften.
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lunabryg »

Se det var da noget af en julehistorie..
Vil i ikke melde tilbage når i ved mere om jeres brunkage-juleøl
JEg vil gerne vide om de 20 gram er totalt overkill eller ej
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Boje »

Lunabryg skrev:Se det var da noget af en julehistorie..
Vil i ikke melde tilbage når i ved mere om jeres brunkage-juleøl
JEg vil gerne vide om de 20 gram er totalt overkill eller ej
Jeg har i november 2008 brygget en juleøl med 10 gram brunkagekryde + nogle andre ting og ud fra det vil jeg tro at 20 gram er meget,
min juleøl 2008 måtte omdøbes til juleøl 2009 da den i 2008 slet ikke var smagsmæssigt i balance/ smagte for kraftigt, så den fik et år til at modne. Her i 2009 er den efter min smag blevet helt perfekt men min kone syntes stadig den er for krydret.

Så jeg er også spændt på Bryggeren`s dom over deres øl.

Ps. jeg kan huske at hele huset duftede af banankage da den stod og gærede i 2008.
Den har stadig en behagelig afdæmpet duft ala banan men den smager overhovdet ikke af det.

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Bryggeren
Indlæg: 126
Tilmeldt: 22. jul 2008, 11:22
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Bryggeren »

Jep. Den smager lige så uhyggeligt meget af brunkage, som hørmen indikerede da vi bryggede. Alt for meget !

Så 20g krydderimiks er for meget. I hvert fald på nuværende tidspunkt. Øllen blev trods alt først lige brygget d. 21. november. Hvis vi holder nallerne fra den i 10-20 år, kan det vel være at den bliver tilnærmelsesvis drikkelig.

Jeg vil skyde på at en teske er maks dosering, efter min smag

Så lærte vi det.
Brugeravatar
Dan Jørgensen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 28. jun 2009, 17:25
Geografisk sted: 9541 Suldrup
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Dan Jørgensen »

Har den. 25 december flasket en Chinook Pale Ale venter spændt på at smage den i den komende weekend.
Har den. 27 december brygget Belgian Specialty Ale (Vlaskop - Beer Captured 161) hvedeøl uden hvede med Forbidden Fruit der var efterhanden var bleve ca. 1/2 år gammel.
Planlægger at brygge en barley wine med Yeast: 3787 Belgian Trappist gemt i køleskab fra tidligere julebryg brygget i oktober hvis der stadigvæk er liv i den.
Venlig Hilsen
Dan Jørgensen
https://www.facebook.com/Suldrup-Haandb ... 895496228/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
el_sporto
Indlæg: 267
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:46
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af el_sporto »

Jeg kæmper med at tømme lageret af dårlig juleøl og samtidig beholde det gode, men i næste uge går jeg løs på det undergærede.. En tjekkisk pilsner og en schwartzbier.. Så er der en barleywine og en stor amarena stout i udsigt samt en masse IPAer..
Mvh.
Karsten
(2650)
Brugeravatar
vejgaardzoo
Indlæg: 210
Tilmeldt: 22. aug 2008, 06:00
Geografisk sted: Nøvling (9260)

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af vejgaardzoo »

Kæmper for at få drukket min cider -- så der kan blive flasker til øl igen.

Mit seneste bryg var en US Barley wine, 11% abv. Jeg tørhumlede den, så eftersom den skal stå et års tid og lagre brugte jeg masser af humle. Da jeg flaskede den i julen smagte den af cigar. Glæder mig til at smage den om nogle måneder.

Jeg ha planlagt to øl, som skal være klar sidst i februar:
En Robust Porter - brygget for at ramme de amr. stilartsdefinitioner så godt som muligt; samt mit tredje forsøg på en chiliøl (den første var for stærk, den anden for svag)
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af jkjen »

Primær:
Pale Ale, som skal deles i 3 og smagssættes med henholdsvis Porse-, Revling- og Slåen-ekstrakt
Belgisk Mørk ale, brygget på bl.a. Billington's Natural Molasses Sugar

Sekundær:
Belgisk Trippel, som nok lander på 9.5 - 10% ABV
Flamsk Oud Bruin, som efterhånden har stået i et år og tegner lovende ...

Planlagt:
"Imperial Schwarzbier"
Denny's Imperial Vanilla Bourbon Porter
En serie Single Hop IPA'er (gad vide hvor den ide kom fra ...)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"