Fjernelse af etiketter. En metode

Rengøring, rensning, vask,
michaeltanghus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. feb 2011, 20:04

Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af michaeltanghus »

Hej

Jeg har exeprimenteret en del for at finde en effektiv metode til at rense etiketterne af ½ liters flasker.
Det jeg er kommet frem til er:

Hæld kogende vand i flasken og vent ca. 5 sekunder, etiketten kan nu hives af. Restlim fjernes med madolie, undgå at få olien ned i flasken.
Ved nogle etiketter hærder limer yderlig ved varme påvirkning, men der er et lille "vindue" på 5 til 10 sek. hvor etiketten kan hives af, så her er det om at finde den rette tid.

Ved hærdet limrester bruger jeg ståluld med madolie. Olien forhindre at limen bare tværes rundt på flasken.

Jeg har lavet en lille film som jeg har lagt på youtube. Hvis der viser sig interesse laver jeg flere små film om fjernelse af etiketter og anden besværlig rengøring.
På filmen er det en Jalunki fra Jelling Bryghus (http://www.jellingbryghys.dk) der af-etiketteres,

http://www.youtube.com/watch?v=MZvCDS2ASao
TEN
Indlæg: 96
Tilmeldt: 15. mar 2010, 21:48
Geografisk sted: 8800 Viborg

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af TEN »

Det ser ret nemt ud.

Hvad med metalfolie hætterne, nogen erfaringer med at fjerne dem?
Vh. Thomas
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Morten L »

Det var sgu smart!
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
vejgaardzoo
Indlæg: 210
Tilmeldt: 22. aug 2008, 06:00
Geografisk sted: Nøvling (9260)

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af vejgaardzoo »

Ser lovende ud. Jeg har en række flasker fra kommercielle øl stående, som bare venter på en nem måde for af-etikettering. Det skal prøves
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Morten L »

Jeg har lige prøvet denne metode på en enkelt flaske og tju-hej det var nemt.

Det kan varmt anbefales, men pas på fingrene.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 18:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af toffermand »

Du kan også komme flaskerne i en stor balje med varmt vand fra hanen og en håndfuld soda. Så falder etiketterne af af sig selv i løbet af et par minutter, og limen kan nemt gnubbes af. Hvis du venter et par minutter mere, er limen også forsvundet.

Flaskerne skal skylles bagefter, da de ellers får et hvidt slør på overfladen.

Det virker i hvert fald med de der kommercielle nogen fra et stort dansk konsumbryggeri.
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Tiedt »

toffermand skrev:Du kan også komme flaskerne i en stor balje med varmt vand fra hanen og en håndfuld soda.....
Jeps den metode bruger jeg også. Dog bruger jeg at tvinge temperaturen lidt op med et par grydefulde kogende vand. Det hvide slør, som du kalder det, er udfældet kalk fra vandet og det er ikke lige sådan at skylle af. Derfor slutter mit flaskerensnings regime altid med at flasken druknes et par minutter i en spand varmt vand med et par spiseskefulde citronsyre. Eddikesyre kan også bruges men det lugter lidt....
Mht de typer lim som hærder yderligere op i varmen så bruger jeg lidt lampeolie på en klud , det tager limen uden problemer og flasken kan vaskes udvendigt med både sulfo o.l. så man får den ren.
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Morten L »

toffermand skrev:Du kan også komme flaskerne i en stor balje med varmt vand fra hanen og en håndfuld soda. Så falder etiketterne af af sig selv i løbet af et par minutter, og limen kan nemt gnubbes af. Hvis du venter et par minutter mere, er limen også forsvundet.

Flaskerne skal skylles bagefter, da de ellers får et hvidt slør på overfladen.

Det virker i hvert fald med de der kommercielle nogen fra et stort dansk konsumbryggeri.
Tiedt skrev:
toffermand skrev:Du kan også komme flaskerne i en stor balje med varmt vand fra hanen og en håndfuld soda.....
Jeps den metode bruger jeg også. Dog bruger jeg at tvinge temperaturen lidt op med et par grydefulde kogende vand. Det hvide slør, som du kalder det, er udfældet kalk fra vandet og det er ikke lige sådan at skylle af. Derfor slutter mit flaskerensnings regime altid med at flasken druknes et par minutter i en spand varmt vand med et par spiseskefulde citronsyre. Eddikesyre kan også bruges men det lugter lidt....
Mht de typer lim som hærder yderligere op i varmen så bruger jeg lidt lampeolie på en klud , det tager limen uden problemer og flasken kan vaskes udvendigt med både sulfo o.l. så man får den ren.
Den metode virker bare ikke ret godt på den genstridige etiketter fra f.eks. Brewdog.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Tiedt »

Morten L skrev: ...Den metode virker bare ikke ret godt på den genstridige etiketter fra f.eks. Brewdog.
Jeg må indrømme at lige præcis brewdogs har jeg indtil nu kun renset een af.... resten opgav jeg... der skulle bruges for meget knofedt og tid. Så er 33 cl Carlsberg/Tuborg flasker altså nemmere at have med at gøre. Desuden er der noget der tiltaler en æstetisk åre i mig ved at et bryg er i een bestemt type flaske...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af peos »

Jeg er ikke erfaren ud i dette - har lige flasket mit første bryg. Jeg kom varmt vand i badekarret og lagde alle flasker til 25 l bryg i karret i 3 timer. Det var 33 cl Elephant med krave og det hele og 75 cl Jacobsen. Både etiketter og krave var lige til at smutte af, og efter en let børstning indvendig og udvendig kom flaskerne på flasketræ. Ingen tilsætningsstoffer eller vaskemidler, kun rent vand. Det var både nemt og hurtigt, men måske var jeg bare heldig med valget af flasker. Før flaskning blev de skoldet - halsen kort ned i gryden og 1-2 dl kogende vand rystet rundt i hver flaske. Det var også nemt med en stor gryde stående på komfuret under tapningen - så nu håber jeg bare, at det har været tilstrækkeligt.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Runenaldo »

Kommer flaskerne i varmt sæbevand 5-10 min, så flyver etiketterne af uden nogen form for besvær.
Herefter for de en tur med flaskebørsten indvendigt og bliver skyllet, så op på flasketræet og tørre indtil de skal bruges hvor de ryger i en rins/no-rinse idodafor opløsning her bliver de så skyllet en sidste gang og op på flasketræet i 5 min og dryppe af inden de bliver fyldt med håndbryg :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
ramshoj
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. jan 2012, 13:57

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af ramshoj »

Tak er kun et fattigt ord. Nu har jeg slidt og slæbt med at fjerne etiketter og nægtet at drikke f.eks. Svaneke øl, da jeg ikke har kunne fjerne etiketterne. Nu kan jeg og tak for det.

Fra en glad nybrygger

Bo Ramshøj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Runenaldo »

Herligt lige at læse sit eget indlæg igen i denne tråd, har nu i flere uger gået og spekuleret på om jeg dog havde vasket flaskerne (som stadig sidder på flasketræet) og kan konstatere at det var de! så kan jeg krydse det af listen over gøremål inden næste bryg :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Truntebryg »

Bare sæbevand ????? hvilken sæbe ?
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fjernelse af etiketter. En metode

Indlæg af Runenaldo »

Truntebryg skrev:Bare sæbevand ????? hvilken sæbe ?
ajax universal hedder det vist
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Besvar

Tilbage til "Sanitet"