Rengøring af 60l gærtank

Rengøring, rensning, vask,
Kwo
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. okt 2011, 20:05

Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Kwo »

hej jeg har i dag omstukket en imperial ipa og nu da jeg har gjort tanken ren, kan jeg se at der er et mellemrum imellem tanken og taphanen en slags dobbelt væg, hvor der ligesom er løbet noget ned imellem. Er der andre der har haft problemer med dette og ved hvordan jeg får gjordt rent. Skulle jo gerne være helt rent til næste gæring:-)
Vedhæftede filer
DSC_1069.JPG
DSC_1069.JPG (160.94 KiB) Vist 21328 gange
Mvh
Kasper
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Borg »

Det lyder da underligt at lave en dobbeltvæg.
Nå, men kan der løbe væske ind, så er der et hul. Find det, og tæt det, og problemet er løst.
Det er sikkert lettere sagt end gjort, men jeg kan ikke se andre muligheder.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af dosser »

Det ligner en forstærkning, mon ikke der er kommet lidt væske ind når du har afmonteret hanen, der burde ikke være gennemgang ind til tanken, men bor et lille hul nederst og skyl det ud,
og luk eventuelt hullet igen med lid vådrums silikone, eller lad det være åbent, så du kan rense det igen og igen.
Har godt nok ikke set den type tanke før.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Gunni
Indlæg: 416
Tilmeldt: 29. sep 2008, 18:08
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Gunni »

hvis du vil lappe med silikone, så køb akvarie silikone da det ikke er giftigt. vådrums silikone er tilsat svampemiddel og diverse....
http://www.sjaellandslaaseteknik.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af dosser »

Så kan man da ikke sige man drikker som en svamp LoL

Nej selvfølgelig, hvis det er indvendigt så skal der noget til uden stoffer i, syntes det ser ud til at forstærkningen sidder udvendigt, men der kan akvariesilikone jo også bruges.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 12:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af mage »

Holder liiiige lidt øje med denne tråd. Har selv et par stykker af føromtalte gærtank. Har ikke endnu oplevet noget tilsvarrende.
Kan det evt. være ved gummipakningen på ydersiden? Har efterhånden haft 10-12 bryg i gærtankene uden problemer af nogen art men kan da ikke lade være med at blive en kende urolig.

Mage
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
Kwo
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. okt 2011, 20:05

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Kwo »

mage skrev:Holder liiiige lidt øje med denne tråd. Har selv et par stykker af føromtalte gærtank. Har ikke endnu oplevet noget tilsvarrende.
Kan det evt. være ved gummipakningen på ydersiden? Har efterhånden haft 10-12 bryg i gærtankene uden problemer af nogen art men kan da ikke lade være med at blive en kende urolig.

Mage
Det er der hvor gevindet slutter og ind mod tanken der er ligsom lidt mellem rum i den forstærkning (dobbelt væg) der lavet til taphanen..
Mvh
Kasper
Kwo
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. okt 2011, 20:05

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Kwo »

En lille opdate, jeg snakkede med dem jeg havde købt den af og de sagde det selfølgelig var en fejl så jeg fik bare en ny. Lækker service. Men tak for hjælpen:-)
Mvh
Kasper
Brugeravatar
PeterF
Indlæg: 196
Tilmeldt: 8. feb 2007, 00:30
Geografisk sted: Aalborg (Gistrup)
Kontakt:

Sv: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af PeterF »

Og hvem forhandler sådan en tank? Kunne passe fint til mine 50 liters bryg...
Peter Fly
Grainfather siden 2017. Før det 3 x el-gryder, 55 L ombygget feltkomfur, 70 L stålgryde, 2 x gruekedler.
Startede i 2006 og stopper nok ikke lige med det samme ;-)


Bestil min plakat med øl-stilarter på:
http://www.GistrupBryghus.dk
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Sv: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Runenaldo »

PeterF skrev:Og hvem forhandler sådan en tank? Kunne passe fint til mine 50 liters bryg...
De blev fælles købt her op forummet /viewtopic.php?f=1&t=3749
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Sv: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Kofoed »

Runenaldo skrev:
PeterF skrev:Og hvem forhandler sådan en tank? Kunne passe fint til mine 50 liters bryg...
De blev fælles købt her op forummet /viewtopic.php?f=1&t=3749
Det er vist ikke den type der her bliver omtalt!

Jeg har købet en del tanke ved Spar Vejers som ligner, men kvaliteten er ikke 100% i orden. Der er nogle støbe/sprøjtefejl indvendigt i nogle af tankene,som bevirker at der kommer noget urt/øl ind bagved disse som så senere viser sig som mørke/svagt grønne pletter. Uhhhh, det er jo ikke godt.

Jeg arbejder nu på at bruge nogle tykke fødevaregodkendte sække/poser til at fore tanken med inden urten påfyldes. Er ved at konstruere en tappehane med en spydanordning som skal penetrere posen når der skal tappes. Skal nok vende tilbage når der er gjort nogle tests.

Skulle så gerne i fremtiden slippe for hysterisk rengøring af gærtanke - Det er let!

Kofoed
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Sv: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Borg »

Runenaldo skrev:
PeterF skrev:Og hvem forhandler sådan en tank? Kunne passe fint til mine 50 liters bryg...
De blev fælles købt her op forummet /viewtopic.php?f=1&t=3749
Det er helt sikkert ikke de tanke denne tråd omhandler.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kwo
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. okt 2011, 20:05

Re: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Kwo »

Jeg har købt den hos maltbazaren men jeg har set at de også har dem hos vejers storkøb..
Mvh
Kasper
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Sv: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Runenaldo »

Kofoed skrev:
Runenaldo skrev:
PeterF skrev:Og hvem forhandler sådan en tank? Kunne passe fint til mine 50 liters bryg...
De blev fælles købt her op forummet /viewtopic.php?f=1&t=3749
Det er vist ikke den type der her bliver omtalt!

Jeg har købet en del tanke ved Spar Vejers som ligner, men kvaliteten er ikke 100% i orden. Der er nogle støbe/sprøjtefejl indvendigt i nogle af tankene,som bevirker at der kommer noget urt/øl ind bagved disse som så senere viser sig som mørke/svagt grønne pletter. Uhhhh, det er jo ikke godt.

Jeg arbejder nu på at bruge nogle tykke fødevaregodkendte sække/poser til at fore tanken med inden urten påfyldes. Er ved at konstruere en tappehane med en spydanordning som skal penetrere posen når der skal tappes. Skal nok vende tilbage når der er gjort nogle tests.

Skulle så gerne i fremtiden slippe for hysterisk rengøring af gærtanke - Det er let!

Kofoed
Borg skrev:
Runenaldo skrev:
PeterF skrev:Og hvem forhandler sådan en tank? Kunne passe fint til mine 50 liters bryg...
De blev fælles købt her op forummet /viewtopic.php?f=1&t=3749
Det er helt sikkert ikke de tanke denne tråd omhandler.
Kwo skrev:Jeg har købt den hos maltbazaren men jeg har set at de også har dem hos vejers storkøb..
Min fejl! :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Sv: Rengøring af 60l gærtank

Indlæg af Borg »

Runenaldo skrev:Min fejl! :-)
Du er tilgivet :-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sanitet"