T-58 vs. S-33

Kun til sammenlignings eksperimenter.
Besvar
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

T-58 vs. S-33

Indlæg af mas »

Hej,

for mig er T-58 og S-33 de to "belgiske" muligheder for tørgærsbrugere. Jeg har lavet flere gode øl med begge gær, men jeg har også lavet nogle kiksere. Derfor dette eksperiment!

Jeg har brygget en lys trippel. Helt klassiske med pilsnermalt, kandis og lidt flaked barley - nå ja der røg lidt honning og rigeligt sent tilsat humle med i gryden. (Jeg planlægger også dryhop, selvom det strider mod stilarten) Jeg har en rigtig god fornemmelse med denne opskrift!

Jeg har læst et sted at S-33 egentlig er en engelsk gær, hvilket overrasker mig! S-33 har vundet adskillige medaljer ved DM i håndbryg i de belgiske stilarter. Jeg opfatter gæren som rimelig neutral, men min erfaring er at den godt kan lave banan og tyggegummi estere i rigelige mængder.

T-58 syntes jeg er lidt skarp i smagsprofilen. Den er beskrevet som kryderet eller peberagtig, men jeg har lidt svært smage det! Mit gæt er at T-58 er den berømte Chimay gær, eller i hvertfal nært beslægtet. Jeg har dog ikke kunne finde noget om T-58s oprindelse.

Kommentarer eller erfaringer med de to gær er meget velkomne!

Mvh

Thomas
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: T-58 vs. S-33

Indlæg af Nimbus39 »

Min erfaring er at S-33 er god til de lysere belgiere og T-58 er god til de mørke og fyldige belgiere - men jeg har ikke prøvet at "bytte om på dem" og nu er jeg næsten gået 100% over til vådgær.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: T-58 vs. S-33

Indlæg af Morten L »

Jeg har brygget to gange med T-58.

Første gang i en mørk belgier. Den var udrikkelig i 5-6 måneder og fustagen blev stillet bagerst i garagen for at blive hældt ud. Da jeg skulle bruge fadet smagte jeg på den WAAUW den smagte skide godt og blev konsumeret til en fødselsdag.
Anden gang var i en stout hvor den gav lidt mere krydret smag og aroma til den færdige øl.

Forskellen imellem de to øl var klar gæringstemperaturen. Hold den på 20-21 grader og du får lidt krydderi i øllet, højere giver noget spændende øl der sikkert kan bruge lidt lagringstid :-)
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: T-58 vs. S-33

Indlæg af mas »

Så røg videnskabeligheden i sammenligningseksperimentet!

Efter stormgærringen udtog jeg en prøve fra hver spand. Resultatet var forventet men også lidt skuffende.

S-33 var meget neutral i smagen, det var svært at identificere nogen form for aromaer jeg vil tilskrive gæren. Ikke en gang gærsmag fra den endnu aktive gær! Nu jeg tænker efter kan jeg godt huske jeg har lavet lyse ales med s-33 der var meget neutrale (nærmest kedelige). Af en eller anden grund har jeg langt bedre resultater med mørke ales og S-33.

lT-58 smagte også som forventet, med en mere skarp profil i smagen. Igen var det svært at identificere andre aromaer, fordi T-58 også virkede mere neutral end jeg husker den. Temperaturen har for begge været 21-22 grader, hvilken ikke burde efterlade dem helt kønsløse.

Jeg traf derfor en hurtig beslutning og tilsatte Brett til begge spande. Dermed røg videnskabeligheden i forsøget. Selvfølgelig kan man stadig sammenligne de to gær, men Bretten vil temmelig sikkert sætte sit præg på smagen.

Mvh

Thomas
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Sv: T-58 vs. S-33

Indlæg af beerbuster »

Lyder sgu som en fornuftig disposition...Happy funky fermentation.

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: T-58 vs. S-33

Indlæg af mas »

Hej,

nu får i lige slutningen på historien. Jeg smagte igen på de to bryg ved flaskningen. Samme resultat. To temmeligt kedelige trippel - bretten havde ikke nået at sætte sit præg. Til gengæld havde tørhumlen gjort sin virkning. Derfor besluttede jeg at hælde de to bryg sammen, ligheden nærmest overdøvede forskellen.

Her et par uger efter flaskning, er bretten begyndt at kunne smages. Tørhumlen og bretten gør at vi er meget langt fra den klassiske trippel - der må være tale om en BIPA (Brett IPA).

Jeg har brugt Nelson Sauvin og Kohatu begge fra New Zeeland, det kan virkelig anbefales. Der er power på!

Mvh

Thomas
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: T-58 vs. S-33

Indlæg af Truntebryg »

T-58: This is a dehydrated Belgian-style yeast that has a very "Chimay" quality. Spicy, estery and complex, this strain benefits from warm-temperature fermentation and will leave that distinctive Belgian character in your beers.

Fermentis T-58 - Review : http://www.homebrewjunkie.com/2009/04/f ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

S-33: Regarding the European beer history, it is difficult to define the true origin of the yeast strain.

Currently we consider that beers fermented with Safbreww S33 looks more Belgian then English.
We also consider that beers fermented with Safale S04 looks more English then Belgian.

With my best regards.

Yves Gosselin
Technical Manager
Fermentis - Division of S.I.Lesaffre

Jeg har ikke den store erfaring med tørgær til øl – men nogle gange, er min erfaring at der ikke nødvendigvis er den store forskel på gærens efterladenskaber (ah, måske ikke det bedste ord…)

Så er der andre gange, hvor min øl får en helt ny smag – som kun kan tilskrives gæren. Mit Kölch projekt, som stortset er en Pilsner opskrift blot med Alegær. Sikken en forskel, pt. ikke specielt positivt. (Pilsner med bolche smag … vi får se hvordan den bliver efter de 6 uger lagring.) OK - smagte den så lige igår, den går 110% ind hos mainstream folket - og jeg er også begyndt at tage et glas til ... jo den bliver bedre og bedre, bolche smagen er nu så tilpas afdæmpet - at den ikke tager styringen.

SÅ har jeg pt. på fustage, en APA, en Oktoberfest og en tysk pilsner – på henholdsvis, London Ale gær, Oktoberfest gær og en Wpl800 pilsner gær – de smager alle overordner ret så ens.

I detaljen er der heldigvis forskel, mange små forskelle som egentlig er sjov at henføre til de forskelle der var under brygningen. (igen må jeg vente 5-6 uger - for at få den endelige dom)

Så til første gangs bryggeren, så kan jeg blot anbefale at købe den rigtige gær – hvis de har den. Eller køb noget der ligner, det virker bestemt lige så godt. Når du ikke har noget at sammenligne med, så er det i alles smagsløg – bare en god øl !!
Senest rettet af Truntebryg 29. apr 2012, 07:01, rettet i alt 1 gang.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: T-58 vs. S-33

Indlæg af mas »

Truntebryg skrev:
Jeg har ikke den store erfaring med tørgær til øl – men nogle gange, er min erfaring at der ikke nødvendigvis er den store forskel på gærens efterladenskaber (ah, måske ikke det bedste ord…)
Min erfaring er også at det er meget vigtigere at behandle gæren rigtigt end at vælge den "korrekte" gær! Undtagen i belgiske øl og tysk hvede! Her er begge dele lige vigtige!

Mvh

Thomas
Besvar

Tilbage til "sammenlignings eksperimenter"