Basis øl med smag

Kun til sammenlignings eksperimenter.
Besvar
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 20:47
Geografisk sted: nr.snede

Basis øl med smag

Indlæg af k.larsen »

Jeg har lavet en øl, helt enkelt af pilsner og munich malt, hvor eneste humle er 60 minutter halletauer som bittergiver og IBU ca 17.
Så har jeg delt brygget i to og tørhumlet den ene, med Citra og tilsat wasabi til den anden.
Begge tilsat 2 dage før flaskning. 50 gram Citra til 11 liter og 25 gram wasabi pulver til 14 liter.
Det giver naturligvis noget MEGET forskelligt, men begge herlige øl.
Den tørhumlede viser præsis hvad tørhumling betyder, da der jo hverken er smags- eller aroma humle i. Tørhumling giver rigtigt meget duft og en del smag.
Og med wasabi varianten får man en spændende og helt anderledes øl, som sikkert er et hit til f.eks. sushi. Hvis man ellers kan lide wasabi.
Det var et fornøjeligt og lærerigt eksperiment.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: Basis øl med smag

Indlæg af BenjaminKE »

Godt at høre.. :-) ..det er jo blandt andet derfor man brygger - så kan man smage forskellen og smage hvad der stammer fra hvad.. Jeg gjorde selv som du har gjort bare med gær og gæringstemperatur.. Vidt forskellige øl selvom det var samme malt og humleprofil..
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Basis øl med smag

Indlæg af Christian Ernstsen »

Spændende eksperiment, jeg tror mange af os (mig ihvertfald!) kunne blive meget dygtigere til at få en mere "præcis" øl, hvis vi havde bedre forståelse for hvad de forskellige parametre gør ved smagsoplevelsen.

På den fjollede side: Er jeg den eneste, der tænker "Tuborg med maggi-tern" som spontant svar på overskriften? :-)
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Besvar

Tilbage til "sammenlignings eksperimenter"