Kobberrør

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Toke
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13. jan 2006, 14:09
Geografisk sted: Kbh. V

Kobberrør

Indlæg af Toke »

Hvis der er andre, som er på udkig efter kobberrør til diverse køle/filter anordninger, så kan jeg anbefale www.vvs-eksperten.dk. F.eks. ligger de inde med 12mm blød kobberrør, afskåret på mål, til den nette sum af 26,25kr, inkl. moms. pr meter. Har lige handlet der i dag, flinke folk, selvom han vist ikke helt kunne greje hvad det skulle bruges til. :P
Ovi

Indlæg af Ovi »

Jeg købte i sin tid 10m 15mm blødt kobberrør for 20kr/meteren hos dem. Fittings mm. blev købt i Silvan, og jeg har nu en chiller som køler 25L på 15 min.

Om det gør en mærkbar forskel fra 12 til 15mm skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil i hvert fald anbefale at købe minimum 10m når man er i gang!
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg købte for 400 kr. blød 10mm kobber rør ved www.vvs-grossisten.dk til 20 kr. meteren i sin tid, hvis man afligevel skal til brygladen. så er der ikke mere end 15 km til børkop i sydgående retning hvor vvs-grossiseten ligger på industrivej

Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Ovi skrev:Jeg købte i sin tid 10m 15mm blødt kobberrør for 20kr/meteren hos dem. Fittings mm. blev købt i Silvan, og jeg har nu en chiller som køler 25L på 15 min.
Er det så bare koldt vand der løber gennem kobberrøret, der er nedsænket i urten :) Ja undskyld mit dumme spørgsmål, men jeg er total nybegynder :oops: :oops: 25L på 15 min er da ikke dårligt...
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Tror ikke spørgsmål kan blive dumme, men det er måske en arbejdsskade... :D

Ja, du kobler den bare til den kolde hane, og før du får set dig om er urten kølet. Effektiviteten er størst i starten hvor temperatur-diff er størst, men vi køler 22L på 5-8 min.
Mvh.

Michael K
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Oki :)

Nu har jeg talt med smeden der skal lave min køler.

Han har noget plastrør liggende som man brugte til mælkekøler.

Kan man bruge det til det her formål og skal man sikre sig noget specielt ved at bruge plast rør. Det burde vel køle lige så godt

meninger????? :shock: :shock:

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
"toke"

Indlæg af "toke" »

Plastrør, ja hvorfor ikke!?! Men du skal lige være opmærksom på at der er en jævnt stor temperaturforskel på kogende urt og lunken mælk fra en nogenlunde normal ko (red. læs: Dine plastikrør skal kunne holde til kogende væske). Men snak med smeden, de har som regel ret godt styr på hvad de laver, med hensyn til sammensætning af materialer og deres egenskaber og sådan!
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

[quote=""toke""]Plastrør, ja hvorfor ikke!?! Men du skal lige være opmærksom på at der er en jævnt stor temperaturforskel på kogende urt og lunken mælk fra en nogenlunde normal ko (red. læs: Dine plastikrør skal kunne holde til kogende væske). Men snak med smeden, de har som regel ret godt styr på hvad de laver, med hensyn til sammensætning af materialer og deres egenskaber og sådan![/quote]

Det var også mmin første indskydelse om det nu kunne holde :) jeg vil bare lige have jeres mening inden jeg ringer til smeden og siger at det er ok hvis bare edt kan holde til kogende urt.

Hygge og høj skum
Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Jeg tror ikke jeg ville vælge plast, da jeg er i tvivl om leddeevnen for varme.

Kobber er en god ledder, vel grunden til at man bruger kobber i gode gryder, og jeg tror ikke du får en effektiv køler med plast.

Bedre leddeevne = mindre vandforbrug
Mvh.

Michael K
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Michael K skrev:Jeg tror ikke jeg ville vælge plast, da jeg er i tvivl om leddeevnen for varme.

Kobber er en god ledder, vel grunden til at man bruger kobber i gode gryder, og jeg tror ikke du får en effektiv køler med plast.

Bedre leddeevne = mindre vandforbrug
Ja der har du selvfølgelig en pointe :)... men det kan da prøves.. han skal kun have 200 kr for den....

Det eneste jeg lige var i tvivl om er om det kan holde til kogt vand så ikke der bliver udskildt nogle sjove stoffer i mit bryg :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Nu har jeg så snakket med smeden igen og han laver en i plast til mig, da den plast type kan holde til 130 grader. Så det brude jo ikke være noget problem så nu bliver det spændende hvor hurtigt den kan køle ned :) Der er tale om 16mm (udvendig mål) tyk rør.

Så forsøgsdag bliver nok inden brygdag :)

Jeg vil poste resultatet her på forum når det findes til andres info :)

God weekend og højt skum

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

kogepunkt

Indlæg af admin »

En urt med høj vægtfylde kan godt ha´ et kogepunkt på 120°C
Pas på det ikke bliver blødt, plus at plast ikke leder varmen særligt godt ihvert fald ikke i forhold til det 2. bedste ledende metal - nemlig kobber.

Jeg ved der er en der sælger noget kobber-rør herinde, køb det ! det er mit råd :-)

Mvh.
Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: kogepunkt

Indlæg af Jimmi »

admin skrev:En urt med høj vægtfylde kan godt ha´ et kogepunkt på 120°C
Pas på det ikke bliver blødt, plus at plast ikke leder varmen særligt godt ihvert fald ikke i forhold til det 2. bedste ledende metal - nemlig kobber.

Jeg ved der er en der sælger noget kobber-rør herinde, køb det ! det er mit råd :-)

Mvh.
Jens
Ok jeg tager forslagene til følge :) ...... jeg tror ikke at smeden har lavet den endnu :) får fat i noget kobberrør tror jeg

Jimmi

Edit :)
Jeg har nu beslag lagt resten af det kobberrør Kim havde :) så nu kan jeg få lavet mig en rigtig chiller :)
Øv ingen bryg igang :(
KimSkifter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 7. dec 2005, 10:25
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Endnu en chiller på vej...

Indlæg af KimSkifter »

Ja, held og lykke med opstarten, Jimmi.

Dejligt at vide at resten af min rulle også skal til at køle urt...

Man bliver bidt af det, så pas på! Mit første bryg var d. 15/1. 2. bryg d. 31/3 og nu er 3. bryg på gærspanden efter en vellykket brygdag her d. 9/4.

Min kone synes at jeg brygger oftere og oftere, men det har jeg nu ikke lagt mærke til :)
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: Endnu en chiller på vej...

Indlæg af Jimmi »

KimSkifter skrev:Ja, held og lykke med opstarten, Jimmi.

Dejligt at vide at resten af min rulle også skal til at køle urt...

Man bliver bidt af det, så pas på! Mit første bryg var d. 15/1. 2. bryg d. 31/3 og nu er 3. bryg på gærspanden efter en vellykket brygdag her d. 9/4.

Min kone synes at jeg brygger oftere og oftere, men det har jeg nu ikke lagt mærke til :)
Tak for det Kim :) og vi fandt vel hjem fra langt ude på landet hehe...

Ja og resten af din kobber glæder sig til at skulle køle urt :)

Godt at se dit bryggeri og få en lille snak :)

Vi tales ved :)
Øv ingen bryg igang :(
Besvar

Tilbage til "Udstyr"