22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Kun for nørder :-)
Besvar
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Goldenhammer »

Hej Alle,

Jeg har med interesse læst rigtigt meget om behandling af vand. I den forbindelse har jeg overvejet at blande det hårde nordsjællandske vand jeg har i hanen (Hårdhed 22,7 dH & 7,7 pH) med RO vand. Jeg har i den forbindelse bestilt mig et medium størrelses anlæg.

Da jeg gerne vil undgå at hælde for mange kemikalier i min øl, har jeg som udgangspunkt besluttet mig at blande RO/postevand 50/50 (evt. 60/40) og måle dH og pH med sticks for at se om det hjælper. Hvis det bliver nødvendingt kan jeg evt. tilsætte lidt mælkesyre. Jeg har prøvet at indtaste resultaterne fra vandværks prøven i Bru' Water regneark og kunne se at der skulle ret meget mælkesyre i, hvilket sikkert er fordi vandet er ret hårdt.

Jeg kan forstå at der ikke er megen gevinst i at blande for meget RO vand i da man har brug for mineralerne ved kogningen af urten.

Er jeg helt galt på den?

På forhånd tak.

mvh

Martin
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Runenaldo »

Som udgangspunkt er det helt fint at blande RO vand 50/50-60/40, men vi skal bruge lidt flere oplysninger. Gerne din vandrapport og typen af øl du gerne vil brygge.

dH tallet kan ikke rigtig bruges til noget, som brygger :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

Re: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Goldenhammer »

Jeg havde forestillet mig at blande RO vand i når jeg brygger lyse øl som hvede, engelsk golden ale, lager/pilsner og lysere (og tørre) IPA og PA osv.

Her er hvad jeg har kigget på for mit vand fra JUPITER:

Farvetal-Pt 2 Pt mg/l
Hårdhed, total 22,7 grader dH
Konduktivitet 85 mS/m
Temperatur 9,4 grader C
Turbiditet <0,05 FTU
pH 7,7 pH

Ammoniak+ammonium 0,017 mg/l
Calcium 141 mg/l
Carbon,org,NVOC 1,6 mg/l
Carbondioxid, aggr. <5 mg/l
Chlorid 45 mg/l
Dihydrogensulfid <0,01 mg/l
Fluorid 0,18 mg/l
Hydrogencarbonat 297 mg/l
Inddampningsrest 597 mg/l
Jern 0,02 mg/l
Kalium 5,4 mg/l
Magnesium 13 mg/l
Mangan <0,001 mg/l
Methan <0,01 mg/l
Natrium 18 mg/l
Nitrat 5,13 mg/l
Nitrit 0,002 mg/l
Oxygen indhold 11,1 mg/l
Phosphor, total-P 0,027 mg/l
Sulfat 120 mg/l
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Runenaldo »

Har kørt dine tal igennem Bru'ns og vil mene at 60/40 er vejen frem når du nu ikke er så glad for tilsætninger.

På en simple pale ale skulle jeg så bruge 0,4 mL/L 80% mælkesyre for at få pH 5,2.

Husk når du bruger Bru'ns først at justere med RO vand/mineral tilsætninger derefter indtaste din malt profil og når det ser fornuftigt ud (glem pH her), så kan du justere med syre for at få den ønskede pH.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

Re: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Goldenhammer »

Runenaldo skrev:Har kørt dine tal igennem Bru'ns og vil mene at 60/40 er vejen frem når du nu ikke er så glad for tilsætninger.

På en simple pale ale skulle jeg så bruge 0,4 mL/L 80% mælkesyre for at få pH 5,2.

Husk når du bruger Bru'ns først at justere med RO vand/mineral tilsætninger derefter indtaste din malt profil og når det ser fornuftigt ud (glem pH her), så kan du justere med syre for at få den ønskede pH.
Tak for hjælpen.
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Truntebryg »

Runenaldo skrev: dH tallet kan ikke rigtig bruges til noget, som brygger :-)
Ahh - jeg syntes nu det er er god info - den fortæller jo at du skal gøre kraftige overvejelser hvis du brygger lyst øl ;-)

Ang. "kemikalier" ja så har moder natur jo tilsat de forskellige salte til dit vand, og om du så hjælper lidt til - kan vist ikke afskrække nogen ;-)

Dit vand ligner vist mit rimelig meget - og du kan nå langt med lidt Calsiumchlorid og MgSO4 samt lidt syre. Specielt er SO/Cl forholdet vigtigt - derfor bruger jeg de 2 salte og regulere pH ned med syren hvis der er behov.

Kip it simple - når du starter, regulere kun med RO vand + syre (hvis nødvendigt) og aflæs så de forskellige BrunWater tal og se om du kan genkende øllens stil efter regnearket.

Hvis du putter Pilzens vand ind i arket - så er det jo efter eksperternes udsagn - totalt uegnet til øl........... så øh.
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 12:36
Kontakt:

Re: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af Goldenhammer »

Hej igen,

Nu har jeg jo fået indkøbt et RO anlæg og har brygget 2 lyse ales og en pilsner ved forholdet 60/40. Jeg har desuden justeret ph værdien ned med mælkesyre.

De to første bryg brugte jeg sticks til at måle ph værdien. De sticks jeg købte var ikke særligt præcise (synes jeg) så jeg købte en ph måler istedet. Mit mål for ph værdien var 5,2 til 5,6.

Indtil videre synes jeg de smager bedre end sidst jeg bryggede opskrifterne. Smagen af humle er blødere, kraftigere og mere behagelig end da øllene blev brygget på knaldhårdt vand med en ph værdi på 7,7.

Hvor jeg normalt har brygget glasklare øl uden at skulle tænke på noget som helst kan jeg nu se at de to bryg hvor jeg justerede ph-værdien med sticks er mere tågede end før. Det tredie bryg, hvor jeg brugte måleren og endte på en ph værdi på 5,6 er ikke så tåget som de to med sticks.

Kan jeg mon forudsætte at jeg har hevet mere gods ud af malten ved at blødgøre vandet og justere ph værdien ned?????? Og dette skaber det "tågede look"

Planen er nu at lade øllet stå mellem 8 og 10 grader i et par måneder og så håber jeg at de er klaret op.
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sv: 22,7dH/7,7pH postevand blandes med RO vand???

Indlæg af søreno »

Goldenhammer skrev:Hej igen,

Nu har jeg jo fået indkøbt et RO anlæg og har brygget 2 lyse ales og en pilsner ved forholdet 60/40. Jeg har desuden justeret ph værdien ned med mælkesyre.

De to første bryg brugte jeg sticks til at måle ph værdien. De sticks jeg købte var ikke særligt præcise (synes jeg) så jeg købte en ph måler istedet. Mit mål for ph værdien var 5,2 til 5,6.

Indtil videre synes jeg de smager bedre end sidst jeg bryggede opskrifterne. Smagen af humle er blødere, kraftigere og mere behagelig end da øllene blev brygget på knaldhårdt vand med en ph værdi på 7,7.

Hvor jeg normalt har brygget glasklare øl uden at skulle tænke på noget som helst kan jeg nu se at de to bryg hvor jeg justerede ph-værdien med sticks er mere tågede end før. Det tredie bryg, hvor jeg brugte måleren og endte på en ph værdi på 5,6 er ikke så tåget som de to med sticks.

Kan jeg mon forudsætte at jeg har hevet mere gods ud af malten ved at blødgøre vandet og justere ph værdien ned?????? Og dette skaber det "tågede look"

Planen er nu at lade øllet stå mellem 8 og 10 grader i et par måneder og så håber jeg at de er klaret op.
Jeg tror, det er tilfældig. Du kan godt have hevet mere ud af malten, men det vil i så fald give højere effektivitet, ikke mere tåget øl.

Uklarheden kan have mange årsager, men lad bare øllen stå et par måneder. Så hjælper det sandsynligvis. Jo koldere jo bedre.

Hvis det bliver et tilbagevendende problem, skal du nok lede andre steder i processen end i vandbehandlingen.

Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Kemi"