Cornelius - desinfektion af øl?

Rengøring, rensning, vask,
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Mhoe »

Hejsa

Jeg har nu været i gang med Cornelius i nogle måneder og har haft et par dårlige oplevelser af hvad jeg tror er desinfektion i et par fustager. Lige et trin ad gangen:

Jeg synes jeg har været rimelig omhyggelig med rengøringen - Først sæbevand, skuresvamp og manuel rengøring indvendig. Derefter varmt vand med kaustisk soda som er pumpet fra fad til fad. Derefter skyllet og kørt igennem igen med koldt vand fra fustage til fustage, og så tørret inkl. feeder-rør tømt, lukket og har stået inden der skal tappes
Inden der er hældt øl på har der så været en no-rinse solution af Iodophor i hvor den har stået både op og ned.

Jeg har nu som sagt haft henholdsvis en hvede og en beligisk tripel hvor det så tilsyneladende er gået galt. Begge bryg bestået af 2 fustager efter endt tapning. Jeg har tømt både en hvede fustage og en tripel fustage som smagte godt. Men jeg har så efterfølgende tage hul på nye fade og efter nogle tapninger konstateret det desværre nok ikke er sådan det skal smage. De har fået en ret sur smag og smager helt sikkert ikke som de første

Jeg har mine fustager koblet af og på både kulsyre- og Ud-kobling en del gange da jeg både har en hane monteret direkte på en kobling samt et anlæg, og ville høre om I måske tror det er her det går galt. Desinficerer i jeres koblinger inden i sætter dem på hver gang og hvordan?

Det er jo brand-ærgerligt at smide godt øl ud... eller noget der skulle have været godt øl :-)

Og så lige et ekstra spørgsmål - til dem der har fadølsanlæg. Hvor tit renser i slangerne?

Mvh Michael
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Smeller »

Jeg giver altid mine koblinger et sprøjt 70% isopropanol inden at jeg tilslutter dem og jeg bruger picnic haner, som jeg kun renser når fustagen er tom.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Nimbus39 »

Jeg bruger en damprenser fra biltema til at rengøre mine koblinger hver gang jeg tager dem af eller sætter dem på.
Har til dato kun haft en infektion, og det var noget Brett. fra en Bruin-agtig øl der overlevede en rengøring af et fad og efterfølgende gav mig en syrlig dubbel.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Christian »

Jeg skruer altid koblingerne af når jeg rengør fustagerne og koger dem sammen med låget i en gryde.
Efter det er kogt og kølet ned bliver det lagt i iodophor inden jeg samler igen.
Selve fustagerne rengør jeg i keg clean eller PBW, og desinficerer med iodophor. Jeg har aldrig haft brug for en børste kun kemi :-)
Jeg har ikke haft en infektion i de ca. 6 år jeg har kørt med cornelius.

Som regel buger jeg en alkohol sprøjte når jeg flytter koblinger mv.

Mvh
Christian
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 11:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Holger »

Har heller ikke selv haft en i mine fustager. Koblingerne kommer kun af en gang imellem, der bliver de så hurtigt kogt, og når de er blevet sat på, får de lige et skud isopropanyl som jeg er rigtig glad for og bruge. Til rengøring af fustagerne bruger jeg nogle forskellige produkter, som jeg veksler imellem, PBW, VWP (købt i England) samt jeg har en smule lud (fik det gratis,) som jeg bruger MEGET varsomt, til desinficering bruger jeg star san. Har en Cornelius børste der bliver sat på en boremaskine, så får den lige en tur indvendigt
Hellhound.dk
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 12:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af mage »

Fandt den her.... Den beskriver rimgelig godt processen ;O)

http://pintwell.com/2013/mar/27/how-cle ... brew-kegs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mage
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Nu spørger jeg måske lidt dumt men er det ikke yderst usædvanligt at infektionen kommer så sent i processen? Er det ikke mere sandsynligt at det er ved/inden/under gæringen det er gået galt?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re:

Indlæg af MonkeyBrew »

kimognicklas skrev:Nu spørger jeg måske lidt dumt men er det ikke yderst usædvanligt at infektionen kommer så sent i processen? Er det ikke mere sandsynligt at det er ved/inden/under gæringen det er gået galt?
Jeg tror at i et iltfattigt miljø vil man nok opleve at mikrober og andet skidt godt kan formere sig alligevel. Det kræver bare længere tid. Nogle "nasties" klarer sig i næsten alle miljøer.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Re:

Indlæg af søreno »

MonkeyBrew skrev:
kimognicklas skrev:Nu spørger jeg måske lidt dumt men er det ikke yderst usædvanligt at infektionen kommer så sent i processen? Er det ikke mere sandsynligt at det er ved/inden/under gæringen det er gået galt?
Jeg tror at i et iltfattigt miljø vil man nok opleve at mikrober og andet skidt godt kan formere sig alligevel. Det kræver bare længere tid. Nogle "nasties" klarer sig i næsten alle miljøer.
Det er korrekt, at det især er tidligere i processen, der er risiko. Miljøet i den færdige øl er alt andet end venligt for infektion (surt, alkoholrigt, iltfattigt, humlet osv.), men som Lars skriver, findes risikoen stadig, så man skal selvfølgelig være opmærksom hele processen. Det ser vi jo fx også, når vi laver sur øl med vilje. Det er jo faktisk en kontrolleret infektion, man laver. Selv om man tilføjer den sure kultur efter primærgæring er overstået, udvikler øllen sig stadig.

VH
Søren
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Mhoe »

Tak for input

Jeg kan se på det link Mage har lagt op at der bruges en børste der kan gå i feeder-røret. Bruger I alle sådan en? Synes ikke lige jeg er stødt på sådan en hverken hos Lund eller andre steder.
Synes også jeg i et andet forum læste at Numbus havde en cornelius børste til boremaskine... hvor har du den fra?

Mvh Michael
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Christian »

Jeg bruger ikke en, men kunne se fordelen ved at have en.
Jeg plejer at hælde kogende vand ned igennem røret inden jeg sætter koblingen på.
KronBjørn
Indlæg: 124
Tilmeldt: 25. aug 2013, 11:39

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af KronBjørn »

+1 for kogende vand

Jeg hælder kogende vand i tanken sammen med opvaskemaskinesæbe.

Så sætter jeg låget på og ryster den, hvilket laver overtryk i tanken.

Derefter lægger jeg den ned, og trykker med en skrutrækker i midten af ventilen, så den kogende sæbe komme ind i rørene og ventilerne.

Derefter hopper og bander jeg, når jeg brænder mig ad h.... til.

-Gør det samme med rent kogende vand til sidst.

-Ofte bruger jeg slet ikke børste, bare varmt vand og tid.
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Smeller »

Mhoe skrev:Tak for input
cornelius børste til boremaskine
Mvh Michael
Køb du bare en almindelig toiletbørste, eller dette link til en cornelius børste..
http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=12933

Jeg nøjes også med at trykke rengørings opløsning gennem røret + iod, og evt skylle med kogende vand
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af Mhoe »

Ja, det ligner da godt nok meget en toilet-børste. Jeg håber ikke Lund køber dem hjem som brugt materiel :-)
Senest rettet af Mhoe 8. maj 2014, 12:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 12:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: Cornelius - desinfektion af øl?

Indlæg af mage »

Mhoe skrev:Tak for input

Jeg kan se på det link Mage har lagt op at der bruges en børste der kan gå i feeder-røret. Bruger I alle sådan en? Synes ikke lige jeg er stødt på sådan en hverken hos Lund eller andre steder.
Synes også jeg i et andet forum læste at Numbus havde en cornelius børste til boremaskine... hvor har du den fra?

Mvh Michael

Børsten hedder vist nok en "dip tube brush" eller kan også findes som "beer Line brush". Jeg tror jeg har købt min på den "anden side af dammen" for en håndfuld dollars....
Den fås bla. her: http://www.northernbrewer.com/shop/dip-tube-brush.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Børsten til boremaskinen hedder vist en "keg cleaner". Mener jeg købte min her i DK men kan ikke finde linket mere...
Her er et "over there": http://www.kegworks.com/cornelius-keg-c ... p=nextopia" onclick="window.open(this.href);return false;

Mage
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
Besvar

Tilbage til "Sanitet"