Grannåleskud i juleøllet

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Anders D
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. jan 2014, 19:23
Geografisk sted: Bækkelund, Viborg

Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af Anders D »

Hej Brygfæller

Jeg er ved at eksperimentere med min første julebryg.
Jeg har lavet 25 L engelsk brown ale med et tilsæt af 8 nelikker, 20g apelsinskal og 1 lakridsrod i kogeprocessen. Jeg har været ret forsigtig med krydderierne for at få en fornemmelse for smag/mængde.
I dag, 8 dage efter brygget, stak jeg øllet om. jeg kan overhovedt ikke smage krydderierne, og jeg påtænker derfor at putte en hel del mere i det næste bryg. Venter dog lige med den endelige dom, til den er helt færdig.
Jeg valgte at dele øllet i to protioner.
10 L som den er brygget, for at kunne vurdere krydderierne.
og 15 L hvor jeg har(tør-grannet) tilsat 100g friskplukkede grannåleskud (bor i en skov, så det var oplagt). De friske nåleskud smager rigtig godt af gran og med en sød eftersmag. Jeg dampede skuddene inden de blev tilsat.
Er der nogen af jer som har erfarring med gran (mængde dels i kogning men også tør)?

mvh Anders
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 22:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af Fantastbrygger »

Hvis du gerne vil have en smag i stil med den skotske øl Alba, så brug lærk, smagen er ikke for skarp men rund og sød, det smager meget som det dufter. Hvis du tager de nye skud kan du flå barken af, så undgår du det bitre fra træet.
Mht. til mængden så er det svært at sige hvor meget du skal bruge, men omkring 100gr lærkebark kogt i ikke mere en fem minutter vil være passende til en kraftig øl.
På hjemmesiden http://www.g2b.dk" onclick="window.open(this.href);return false; kan du se en anmeldelse af en 'Lærkelig' jeg har lavet, der er kun tilsat lærkebark, men den belgiske gær bidrager selvfølgelig også med en masse smag.

Vh
André
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 22:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af Fantastbrygger »

Beklager jeg skulle have linket til den specifikke øl, den kommer her : http://www.g2b.dk/15099/L%C3%A6rkelig%20Dubbel%202" onclick="window.open(this.href);return false;
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af søreno »

Jeg researchede lidt på det i weekenden, da jeg tilfældigvis var i skoven og derfor plukkede en posefuld nye skud. Regner med at give den et forsøg i næste uge.
Morten fra brygbaren.dk lavede en juleøl med gran et år. Der var 100 gram i. Jeg snakkede med ham om det. Han sagde, at det var passende, hvis man kan lide gran:-)
Jeg fik også gravet Humlelands Granfætter frem. De brugte også omkring 100 gram.

Desuden fik jeg at vide, at man kun skal bruge de helt friske skud. Ellers bliver det meget bittert.

VH
Søren
DKvistgaard
Indlæg: 70
Tilmeldt: 13. okt 2013, 22:27
Geografisk sted: Amager

Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af DKvistgaard »

Glæder mig til at høre hvordan det bliver :)
skal selv have lavet min første julebryg i år ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Anders D
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. jan 2014, 19:23
Geografisk sted: Bækkelund, Viborg

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af Anders D »

Det skal helt klart være de friske skud. Jeg prøvede i øvrigt at smage på et par forskellige træer. Een af dem var sødere en de andre, og det blev selvfølgelig den jeg valgte.

Søren, Jeg kunne også se at Humleland brugte omkring 100g til 25L. Dette er dog i kogeprocessen.
Da jeg kom på ideen stod øllet allerede og gærede. Derfor valgte jeg 100g til 15 L i tør-gran, da jeg antager at det vil give lidt mindre smag fra sig ift. når man koger det.
Humleland skrev også at de frøs resten for så at anvende dem senere. Så det er bare om at få plukket nogle skud nu, hvis man kunne tænke sig at prøve det.

jeg skal nok give en endelig melding på øllet, som jeg jo nok må kalde "Julegran" :-)

André, det lyder i øvrigt også rigtig spændene med lærkeøl. Det må jeg vist prøve af en gang. Tak for imputtet!
JesperMogensen
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13. feb 2013, 13:13
Geografisk sted: Reersø, Vestsjælland

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af JesperMogensen »

Hej Anders,
Jeg lavede sidste år en guldøl med spæde, friske skud af rødgran. Til 25 liter brugte jeg 200 gram der kogte med de sidste 10 min, 200 gram de sidste 5 min. Samtidig kogte jeg en 1 liter ekstrakt af yderligere 200 gram, da jeg langt fra var sikker på styrken - og den blev jeg nødt til at tilsætte på flaskedagen, da jeg ikke synes der var nok smag af den spæde syre.
Øllet udviklede sig i mine øjne fantastisk med en god syre, der står godt med en fyldig guldøl. Som sommerøl var den rigtig god. Min medbrygger, var dog ikke udelt begejstret, men sådan er smag og behag.
Opskriften ligger her:

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... arch=rebel" onclick="window.open(this.href);return false; brew&brewersearch=

PS - der er rigtig meget smag i skuddene. Selv efter kogning, var der syrlighed i skuddene. God fornøjelse, jeg skal også selv i gang med skuddene igen i år.
Mvh/Jesper
Anders D
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. jan 2014, 19:23
Geografisk sted: Bækkelund, Viborg

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af Anders D »

Hej Jesper
Tak for det.
Jeg vil have lidt ekstrat klar på flaskedagen i tilfælde af for lidt smag.
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 07:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af BeerMan »

Jeg regner med at brygge min juleøl i næste weekend og der skal granskud i !
Jeg tror jeg bruger 100g til 12L som koger med de sidste 15-20 min af urtkogningen !
Jeg er så heldig at min nabo har en lille granskov med stort set alt hvad der findes inden for grantræer !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 07:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af BeerMan »

Jeg har været ovre og testsmage et par skud ! De er ret syrlige men bitterheden kan jeg ikke lodde ret godt !
Er der nogen herinde der har erfaringer med bitterheden i grannåle skud ? Jeg vil jo nødig ende ud med en alt for bitter juleøl !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
JesperMogensen
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13. feb 2013, 13:13
Geografisk sted: Reersø, Vestsjælland

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af JesperMogensen »

Hej Beerman,
Det er vigtigt, at sørge for kun at bruge de spæde lysegrønne skud og endelig ikke få de brune haser med - de giver en smag af terpentin og opløsningsmiddel. Jeg har en formodning om, at det kun er rødgran, der giver denne lette og friske smag. Jeg prøvede på et tidspunkt at lave snaps af fyrrenåle og det er IKKE gangbart.
God fornøjelse /Jesper
JesperMogensen
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13. feb 2013, 13:13
Geografisk sted: Reersø, Vestsjælland

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af JesperMogensen »

PS - med haser mener jeg den brune skal, der omkranser det unge skud, inden det springer ud. Den kan godt sidde som en hætte på det yderste af skuddet og med lidt tilbage inde omkring sidste års skud.
Anders D
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. jan 2014, 19:23
Geografisk sted: Bækkelund, Viborg

Re: Grannåleskud i juleøllet

Indlæg af Anders D »

Så blev øllet flasket i dag, og prøvesmagt ;-)
Det lover rigtig godt. Den har fine toner af gran, uden at det overdriver. Bitterheden er fin, lige som den skal være, synes jeg (IBU 42).
De 10 L som ikke blev tilsat gran, blev også smagt på. Det var som forventet. En lidt "tynd" omgang. Med det mener jeg, at jeg har været for forsigtig med kryderierne. Meget mere næste gang.
God jeg tilsatte gran i de 15L :-)

vh Anders
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"