Pitching temp undergær

Besvar
tomazos
Indlæg: 59
Tilmeldt: 1. nov 2014, 15:38

Pitching temp undergær

Indlæg af tomazos »

Godmorgen derude.
Pichting temp på en wlp 838 lager gær. Hvad skal den være. er noget i tvivl om dette.
Mvh
Ioannis
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af janriis »

tomazos skrev:Godmorgen derude.
Pichting temp på en wlp 838 lager gær. Hvad skal den være. er noget i tvivl om dette.
Mvh
Ioannis
Bør være det samme som gæringstemp.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
tomazos
Indlæg: 59
Tilmeldt: 1. nov 2014, 15:38

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af tomazos »

Ok, det mente jeg også, men på emballagen står der at den skal pitches ved 20 grader og holdes der indtil gæring starter og så køles ned til gæringstemp.
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af KimJohansen »

Det er en god idé at pitche til den kolde side og lade den varme op mod din gæringstemperatur. Så f.eks. pitche ved 9 grader og gære ved 11 grader. Husk du skal have rigelige mængder gær ved den temperatur.
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af Stensgaard »

Efter min mening kommer det lidt an på, hvor hurtigt du køler ned efter kogning. Hvis du hurtigt kan køle ned til gæringstemperatur, så er det det, du skal gøre, og pitche der - det er det mest optimale. Men hvis du kun køler urten til 20 grader efter kogning (for mig er det svært at komme under det med chiller), så vil jeg mene, at det er smartest at tilsætte gæren, før du stiller gæringsspanden til afkøling. Gæren kan lige så godt med det samme komme i gang med at vinde plads i urten frem for bakterier og vildgær.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af KimJohansen »

Stensgaard skrev:Efter min mening kommer det lidt an på, hvor hurtigt du køler ned efter kogning. Hvis du hurtigt kan køle ned til gæringstemperatur, så er det det, du skal gøre, og pitche der - det er det mest optimale. Men hvis du kun køler urten til 20 grader efter kogning (for mig er det svært at komme under det med chiller), så vil jeg mene, at det er smartest at tilsætte gæren, før du stiller gæringsspanden til afkøling. Gæren kan lige så godt med det samme komme i gang med at vinde plads i urten frem for bakterier og vildgær.
Men så risikerer du introduktion af esterer og diacetyl. Pitcher du med nok gær og køligt kan du i de fleste tilfælde skippe diacetyl rest.
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af KimJohansen »

Kan i øvrigt anbefale dig at se den her video om Lagers

https://www.youtube.com/watch?v=ZBjKWFMqCxk" onclick="window.open(this.href);return false;
tomazos
Indlæg: 59
Tilmeldt: 1. nov 2014, 15:38

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af tomazos »

Super. Den kigger jeg på. Det er så vildt hvor kompleks brygningen bliver når man dykker ned i det:-) tak for de gode råd.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af søreno »

Enig med Kim hvis man har gær nok. Det er som han siger, meget vigtigt hvis man pitcher til den kolde side. Ellers ville jeg starte den varmere. Grunden til at de skriver det, tror jeg er, at de jo siger at et rør er nok til 20 liter. Det er det ikke og især ikke hvis man starter den koldt.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
tomazos
Indlæg: 59
Tilmeldt: 1. nov 2014, 15:38

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af tomazos »

Fed video. Har også deres podcast på telefonen. Jeg har brygget 13 liter og der er pitchet ved 15 grader. Og den spanden står ved 10 grader.
Knudsen
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8. okt 2013, 17:50

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af Knudsen »

http://brulosophy.com/2014/12/15/the-te ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;

Et exBEERiment om netop dét emne..

Christian
Haandbryggeriet Jenslev
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af JaLabryg »

Endnu et interessant forsøg fra Brulosophy:

http://brulosophy.com/2017/02/20/yeast- ... /#comments" onclick="window.open(this.href);return false;

Her konstateres det at pitching temp. på lagers/pilsner ikke nødvendigvis behøver at være under eller ramme gæringstemp. på f.eks. 10c. Men at det har lille eller ingen betydning at man pitcher ved højere temperaturer og derefter køler ned til optimal gæringstemp.

Er der nogen, der allerede pitcher højere og hvad er jeres erfaringer?

Vh
Jacob
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Pitching temp undergær

Indlæg af Thage »

Jeg har flere gange lavet den dovne, og fået fine resultater - læste det nemlig også...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"