Rengøring af flasker

Rengøring, rensning, vask,
Kft
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. feb 2015, 11:32
Geografisk sted: Egebjeg, Horsens

Rengøring af flasker

Indlæg af Kft »

Hej alle sammen

Nu har jeg været så heldig at få fat i flok 1 liters patents lågs flasker fra IKEA, og jeg står og skal have mit bryg på flaske en af dagene. Hvad er den måde at rengøre dem med, samt hvad bedst desinficere dem med? Jeg har noget ballong rens, men kan se at der en del der ikke mener det er så godt ?
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 10:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af kvikky »

Er du sikker på, at flaskerne kan holde til tryk?
Kft
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. feb 2015, 11:32
Geografisk sted: Egebjeg, Horsens

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Kft »

hmm det ved jeg faktisk ikke.

Men der er vel ikke andet for, end at prøve.
Dunkel
Indlæg: 150
Tilmeldt: 30. okt 2013, 19:25
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Dunkel »

Hvis det er de klare flasker, så købte jeg nogle for at bruge dem til snaps og de kunne ikke alle tåle kogende vand ........ Du skal vel også have dit øl i mørke flasker ....
Sine Cerere et Baccho friget Venus
Kft
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. feb 2015, 11:32
Geografisk sted: Egebjeg, Horsens

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Kft »

Dunkel skrev:Hvis det er de klare flasker, så købte jeg nogle for at bruge dem til snaps og de kunne ikke alle tåle kogende vand ........ Du skal vel også have dit øl i mørke flasker ....
well det ser ud til det. fik gravet et par gamle tråde op hvor folk snakkede om klare flasker, og at de bestemt ikke er sagen.
Brugeravatar
Mbrew
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15. feb 2013, 12:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Mbrew »

De kan ikke tåle trykket
Mbrew
alexmikk
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. mar 2015, 19:13
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af alexmikk »

Har flittigt læst med på dette forum siden jeg opdagede denne hobby sidste år. Nu er det vidst på tide at jeg deler af min beskedne erfaring :-)

Omkring flaskerne fra IKEA. Jeg har selv læst at der er delte meninger om dem. Jeg kan kun fortælle om min egen erfaring. Jeg har i omegnen af 60 af slagsen og de har efterhånden indeholdt 4-5 forskellige bryg hverisær. Til prisen synes jeg faktisk at det er en velegnet flaske og jeg har endda haft en Saison karboneret med 220 GR sukker til et 24L bryg. Ingen eksplosion heldigvis :-) Om det er held skal jeg ikke kunne sige.

At jeg efterfølgende har købt ølflasker hos Maltbazaren på 0,5L til kapsel er af tre årsager.

Det er ikke hensigtsmæssigt at skulle drikke en hel liter øl selv uden nærmere anledning.
20-24L får alt for hurtigt ben at gå på når man uddeler smagsprøve på 1L.
(Og affødt af nr. 2 pointe) Så har det en kosmetisk ulempe for mig at se, at den lille gærrest i bunden af flasken er så synlig igennem det klare glas.

Omkring rengøring har jeg følgende fremgangsmetode.

Skylder dem under varmt vand først (for at vende glasset til varme), renser med flaskerenser.
Med en lille tragt (også fra IKEA) fylder jeg ca. 20cl kogende vand i flasken.
Snurrer flasken så siderne kommer i kontakt med det kogende vand.
Hælder det ud og sprøjter flasken med en StarSan blanding.
Stiller flasken til tørre til den skal bruges igen.

Det har fungeret for mig indtil nu. Måske jeg må genoverveje min metode hvis jeg får uheld og får inficeret mine fremtidige bryg. Indtil da vil jeg blot nyde hobbyen og holde i mente at omhu og sund fornuft kan bringe een langt :-)
Kft
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. feb 2015, 11:32
Geografisk sted: Egebjeg, Horsens

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Kft »

tusind tak for jeres input :)

jeg har heldigvis fundet en plan B med flaskerne. Det er min første bryg, så vil gerne have det lykkes :)
Kft
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. feb 2015, 11:32
Geografisk sted: Egebjeg, Horsens

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Kft »

Jeg har lige et lille ekstra (muligvis fjollet) spørgsmål, som jeg håber i vil svare mig på :)


Kapsler. hvordan rengør/renser i dem inden brug?
Tollund
Indlæg: 92
Tilmeldt: 6. dec 2013, 10:51
Geografisk sted: 8881, Thorsø

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Tollund »

Jeg lægger mine i Iodophor, no rinse opløsning 10 min. før jeg skal bruge dem.
Peder Tollund
I ØLLETS RIGE ER VI ALLE LIGE
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af grøntoft »

Mine kapsler får et pift isopropylalkohol inden de sættes på.

The One. Lollipop'd and Swyped
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af fjorgensen »

Jeg bryder mig ikke om al den kemi og vil da slet ikke tage det indenbords, selv om det er gemt i øl.
:-)

Når mine flasker er tomme, eller senest næste dag, fylder jeg lidt vand i fra den lune hane, sætter en finger over hullet i flasken og ryster kraftigt. Det gentager jeg et par gange eller tre, hvorefter jeg kigger i flasken mens den holdes op mod lyset. På den måde kan jeg se om den er fint ren og helt fri for slam og urenheder indeni.

Når jeg har samlet 10-12 flasker koger jeg en kedel vand og hælder kogende vand i flaskerne, 1/4 - 1/2 ltr i hver og hælder det tilbage i gryden igen (ifald jeg skal bruge mere kogende vand, så kan det hurtigt bringes i kog igen). Så er flaskerne klar til brug igen. Jeg sætter dem i nogle kasser som jeg dækker for oven så der ikke kommer støv eller lignende i flaskerne. De skal jo ikke stå i flere måneder eller år. Næste gang jeg tapper øl, tager jeg blot flaskerne der fra og fylder dem igen.

Kapslerne (nye) gør jeg ikke noget ved. Skulle jeg gøre noget, ville jeg hælde lidt kogende vand over dem.

Denne fremgangsmåde har virket for mig i snart mange år og jeg har endnu aldrig haft en inficeret øl.
keep it simple !
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Borg »

fjorgensen skrev:Jeg bryder mig ikke om al den kemi og vil da slet ikke tage det indenbords, selv om det er gemt i øl.
Hvad så, når det er gemt i salt? Undlader du så at bruge det?
Iodophor er et jodprodukt, og alt salt der sælges i Danmark er tilført jod. Kroppen (bl.a. skjoldbruskkirtlen) skal bruge jod for at fungere. Så lidt iodophorrester i øl er sundhedsfremmende ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af grøntoft »

Har du opvaskemaskine?

The One. Lollipop'd and Swyped
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
RT BRYG
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. feb 2014, 18:28
Geografisk sted: 4070 Kr.Hyllinge

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af RT BRYG »

Mbrew skrev:De kan ikke tåle trykket
Ang. liter flasker fra Ikea så har jeg brugt dem for 2 år siden og de er blevet genfyldt op til flere gange men ved ikke om der er kommet nye slags men det det kan da komme and på en prøve hvis man tør (EN)

Remy 4070
Besvar

Tilbage til "Sanitet"